Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nyborjare

Mv-Marin fc 6600 någon ?

Rekommendera Poster

Har inte kollat vad det är för hydralstyrning.. Den blir mer lättstyrd ju mer man trimmar upp. Men man kan inte trimma upp mycket för då börjar den tugga. Ändrar säkert då man lastar med tyngre last vatten mm inför längre resor. Men nu då den är utan någon extra vikt kan man inte trimma upp mycket. På finska forum verkar detta vara ett faktum med Verado att man inte kan trimma upp mycket.

 

Måste förståss pröva ut med olika vikter mm, men jag tycker inte den svänger så fruktansvärt bra utan glider sidlänges mer än båtar jag tidigare kört. Det är ju inte något problem det är väl en egenskap som man måste bli van med.

 

Men väntar på sommarvärme så man slipper ut på längre resor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft en mv 6600 nu i 4 sesonger Och håller på med Trolling fiske min båt är optimerad för detta och max utrustad även en massa specejal tillverkade delar eftersom jag har en plastfirma så har jag tillverkat en del själv tilll denna båt motrn tickade över på 3000 tim nu och det är bara vad jag har kört med den och jag bara av avgudar denna båt.

Takluckan vill gärna vrida sig så den gick upp men fixade det med en bredare plastlist

Jag har även kapat upp och gjort en konsoll så jag har integrerade instrument mm mm

 

Hej!

Jag som du håller på mycket med trolling och har några små frågor om MV Marin 6600 då jag är bytestagen och tycker den ser kanonfin ut. Vore väldigt tacksam om du har lust att hjälpa mig.

 

Hur går den i sjön när det blåser på lite hårdare?

Vad väger den?

Tycker du det är väldigt trångt på akterdäck när du trollar?

Mvh

Kenneth Magnusson

kenneth.magnusson69@telia.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon av er installerat ett fönster i toalettväggen för bättre sikt? Varifrån har ni skaffat fönster. Kunde vara bra med bättre sikt i hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det ble en lang ferietur sist sommer. Vi kørde over 1000nm og var 4 uker i båten. Den ekstra bensintaken som blev montert var vellykket. Nu i vinter har jag jobbet med at få tilverkat nye hylsor/gjennomføringer til dørren i front på båten. De orginale hylsorna ga lite rom for gode tetninger/pakninger. Derfor ble nya tilverkat og nu kan jeg bruke 1mm rustfria skivor og 3mm epdm pakninger slik at det blir utan lekkasje. De orginale pakningorna av nylon sprekker jo under påvirkning av sol-lys.

 

Vi trivs utmerket med denne båten:)

Hej Nordmann,

 

Om det funkar bra får du gärna göra några till mig också. :-)

Nylonpackningarna har spruckit och det kommer in vatten från nedre handtaget när det regnar..

Tänkte försöka göra nya packningar på nåt vis, men det kanske blir svårt. Nåt tips?

 

/hw

Hei. Det funkar bra, nu har jeg ingen lekkasjer. Helt siden båten var ny kom det inn lite vann , endelig bra:)

 

Det var en kompis av meg som tilverkede disse hylsorna som fiksade problemet.

 

 

Når det gjeldet glas i toalettveggen så var det orginalt i min båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir sannolikt mer lättstyrd om du inte trimmar in motorn helt. Varför gör du det? Teoretiskt är det mest ekonomiskt att köra med motorn trimmad så att propellern är parallell med båtbotten i lägre farter, medan mer uttrimmning ger bättre fart och ekonomi vid högre farter. Trimplanen bör du använda så lite som möjligt då dessa bromsar och ökar därmed motstånd och bränsleförbrukningen.

Hej,är nybliven ägare till samma båt sedan 2012. Båten är från 2007 med en Suzuki 150från 2008. Tycker det är en väldigt praktisk och lättkörd båt. Jag använder endast trimplanen för att kompensera sned last och povertrimmet kör jag upp tills motorvarvet ökar något ,då trimmar jag in något för att få fullt grepp igen. tror att det är rätt att båten ska gå med så lite våt yta som möjligt för bästa driftsekonomi. Har tyvär fått ett läckage från gardinskenan vid sidan om takluckan där skenan är popnitad.det innebär ju att det måste komma in vatten i det hälrum söm finns ovanför. Skenan som takluckan glider på är skruvad i taket , det måste väl vara där vattnet kommer in i hälrummet. det läcker även in vatten i torkargenomföringarna trots tätningsförsök. Någon som har en ide var vattnet kommer in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stramma bolterna som er utvendig i framkant av taket, like framon takluken. Det kan også komme inn vatten i bakkant av siderutor, tetta i øvre kant mot den blanke rostfria dekslet (med tech 7 eller liknende) .

 

Jeg har også lekkasje nogre ganger från taket ved skinnene. Tror det kommer av bøljer som skyls over båten når vi går i høg sjø:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga bra svar på vatten läckaget, men rensade själv bort en massa smuts där takluckan löper, fick tidigare vatten som samlade sig i hörnet under luckan där föraren har fötterna.

 

Tänkte själv montera ett bord ute på akterdäck. Köpte mig ett "laguna" fäste på biltema, men verkar inte vara lätt att få bra fästpunkt med detta. Någon som montera ett bord på akterdäck?

 

Sett några bilder på båtar so. Haft ett Bruce ankare fäst på pulpet bak, vid motorn, tänkte själv slå till på ett 6kg Bruce ankare, men har inte sett några fasthållare till denna modell. Hur har ni löst ankarproblematiken (liten ankarbox, som ni vet)

 

Sedan ett mer avlägset projekt. Solcellpanel på takluckan, någon som går i samma tankar?

 

Jo, avslutande, toaletten och dess kranar och vred, lyckas inte helt säkert förstått hur allt går till. Visar sig att båtens instruktionsbok, samt toalettstolen instruktioner lämnat ute detta område. Om jag tänkt rätt. När jag står med ryggen mot aktern och titta på solen, så är den vänstra kulvredetmför havstömning av septiktanken, så den skall vara låst, vanligt vis. Dvs, inte pararelt med kulventilens och slangen väg.

 

Den andra kulventilen, dvs till höger skall vara öppen, det gör att jag kan pumpa upp sjösattes, vid spolning av toan.

 

Vid havstömning, vridmoment bägge ventilerna, välj sea ute på badbryggan, pumpa med handtaget. Vid sugtömning, välj det alternativet på vredet på badbrygga, lås vänstra kulvredet inne på toan fortfarande vara stängt.

 

Nu var min beskrivning säkert inte den tydligaste, eller kanske rätt, men återkoppla gärna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv alltid båda kulventilerna stängda vid körning eller septitömning, eller då den står i hemmahamn. Öppnar båda ventilerna då den är i användning vid övernattning... Ingen aning hur det skall vara, aldrig haft en båt septitank förut.

 

Vad som gäller körning har jag kommit fram till följande:

Upptrimmning så långt det går trimmplanen endast för "balansering". Är positivt överraskad hur bra den går i grov sjö. Körde för någon vecka sean i motvind 15-16m/sek och det var inte något problem. Kunde hålla allt mellan 12-16 knop hela tiden utan problem.

Vid vanlig körning vartal 4100-4300 då kör man 19-22 knop och H/förbrukning på 24,4-27 liter.

 

Är mycket nöjd med båten tillsvidare. Nästa vecka blir det en längra tur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga bra svar på vatten läckaget, men rensade själv bort en massa smuts där takluckan löper, fick tidigare vatten som samlade sig i hörnet under luckan där föraren har fötterna.

 

Tänkte själv montera ett bord ute på akterdäck. Köpte mig ett "laguna" fäste på biltema, men verkar inte vara lätt att få bra fästpunkt med detta. Någon som montera ett bord på akterdäck?

 

Sett några bilder på båtar so. Haft ett Bruce ankare fäst på pulpet bak, vid motorn, tänkte själv slå till på ett 6kg Bruce ankare, men har inte sett några fasthållare till denna modell. Hur har ni löst ankarproblematiken (liten ankarbox, som ni vet)

 

Sedan ett mer avlägset projekt. Solcellpanel på takluckan, någon som går i samma tankar?

 

Jo, avslutande, toaletten och dess kranar och vred, lyckas inte helt säkert förstått hur allt går till. Visar sig att båtens instruktionsbok, samt toalettstolen instruktioner lämnat ute detta område. Om jag tänkt rätt. När jag står med ryggen mot aktern och titta på solen, så är den vänstra kulvredetmför havstömning av septiktanken, så den skall vara låst, vanligt vis. Dvs, inte pararelt med kulventilens och slangen väg.

 

Den andra kulventilen, dvs till höger skall vara öppen, det gör att jag kan pumpa upp sjösattes, vid spolning av toan.

 

Vid havstömning, vridmoment bägge ventilerna, välj sea ute på badbryggan, pumpa med handtaget. Vid sugtömning, välj det alternativet på vredet på badbrygga, lås vänstra kulvredet inne på toan fortfarande vara stängt.

 

Nu var min beskrivning säkert inte den tydligaste, eller kanske rätt, men återkoppla gärna :)

 

Hej!

 

Angående ankarfäste så ta en titt på bild nummer 10 i pehas Sjöbod :)

http://www.maringuiden.se/u/peha/;action=fotoalbum&id=3804

 

Har samma lösning själv fast då med ett Delta 6kg. Övre fästet sitter då lite högre upp vinklat.

Fästet är av fabrikatet NOA och finns att köpa hos flera kända leverantörer av båttillbehör.

 

Vill man vara helt säker på att vatten inte kan läcka in genom kulventilerna skall de naturligtvis alltid vara stängda men jag brukar själv aldrig stänga inloppsventilen till spolningen när jag är i båten. Har inte haft några problem med min "Sealock"-toalett där toalettventilen själv skall stänga inloppet säkert i "grönt"-läge.

 

Har själv precis beställt ett ovalt bord med ett lågprofils nyckelfäste så jag slipper borra större hål i golvet, skall montera till helgen. Återkommer med bilder om hur det blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hatt en ny ferie i båten. Denne turen var på omlag 450 nm. Når det regnet kom det inn lite vatten i limningene i taket. Til vinters blir det å løsna,lyfte opp den øvre del av taket slik at man kan gjøre tetningerne/limfogene bedre. Ellers fungete båten som vanligt meget bra.. Nu har vår båt gått omlag 3000 nm siden 2009.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Undrar om någon av er känner till en MV 6600 med Suzuki 140 som är inbytt på Marinbutiken i Roslagen/Åkersberga? Båt o motor är från -07.

 

Tacksam för svar. Mvh Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hans,

 

Tyvärr vet jag inget om just denna båt. Dock så såldes nog denna modell ny på Marinbutiken. De säljer nämligen de flesta märken som KGK marin importerar, samt Suzuki utombordare. Ring och fråga, de sålde kanske båten ny där.

 

Då de är återförsäljare av Suzuki, så borde de säkert kontrollera om service är gjord på motorn.

 

Vad begär det för båt med motor?

 

Sett att för ca 325-340'kkr har begärt för liknande, under denna sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen är det inte ovanligt med lite fuktskador längst ner toaväggen, brevid stegen till akterdäck.

Har ni några erfarenheter av detta?

 

(Har skickat pm till Nicklas, så ni inte tror jag struntar i att svara han :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tycker ni att de går i låga farter? Kan man få dom att gå spikrakt eller slingrar dom sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med trimplanen nere max så går då min rakt i låga farter. Annars vill den åla sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte kapellet på så kan det komma in vatten om det blåser och regnar. Då blir det en fuktskada längst ner på toaväggen som suger i sig vatten.

Har sett en lösning på detta med en extra gummilist på dörren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taklukan er nå demontert og festet til plastlistene blir gjort bedre.. Skruvarna løstnet i hullene og nå limar jeg fast rustfrie skinner bak plastlistene for betre feste til skruene. Tetningslistenenbyts ut og blir nå gjort fast til rustfrie skinner som monteres oppå plastskinnene. Tykker det var gjort dårlig løsning orginalt:). Jeg tror det har kommet vatten inn via skruehullene og det var årsaken til at det kom noe vatten inn ved taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte live upp tråden lite.

Är nybliven ägare till en MV 6600. Hade en 5400MC innan. Vilken skillnad på storlek!!

Otroligt nöjd över båten. Har kört från Uppsala till Sandhamn och tillbaka som längst än så länge. Nästa år blir det nog över till Finland.

 

Sitter just nu och planerar inför vintern!?!  :huh:

Jag saknar både täckställning och trailer.

Vad har ni för typer av täckställning? NOA eller hemmabygge eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Grattis till köpet och att båten känns bra!

 

Har med en vän byggt en egen ställning i trä. Kostade några hundralappar. Har haft den i två vintrar, ser ännu ut som ny. Toppade med Biltemas dyraste och största press, har blivit lätt solblekt, men håller bra tätt. Kostade ca 2000kr

Kollade med press och son. De skulle ha 4600kr för en täckställning. Utan press.

 

Som trailer hittade jag en beg TK Trailer BV 2000. Räcker bra till båten, men skulle inte valt någon mindre modell. Boggie skulle jag inte vilja vara utan, när det kommer till denna storlek på båt. Tror TK även har en enkelaxlad 1600kg vagn. Den borde räcka, men tycker 2000kg vagnen med boggiechassi är att föredra. Bromsad 80 vagn gick bort för mig. Pris på vagnarna. Att mitt körkort och bil inte dög till, gjorde också valet lätt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick nyss offert från Press & Son på 4380:-

Får se vad jag hittar på. Plöjer Blocket varje dag efter lämplig trailer / vagn också.

 

Har ytterligare en fundering som jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med.

Båten lutar en aning åt styrbord när den ligger i hamn. Varför? Det kommer inget vatten när jag försöker pumpa ur den...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sedan några år en ställning som jag köpte på någon utförsäljning för några år sedan. Heter Multimarin. Jag körde träreglar till min gamla Ockelbo B16, men de ruttnade och rasade och försvann från båtklubben på sommaren så det var lika jobbigt varje höst... Jag tröttnade och köpte en billig ersättare - så jag hade inga höga förväntningar men jag är mycket nöjd så här 6 år senare. Behövs inga verktyg att montera (hade Noa på segelbåten tidigare och fy vad jag hatade att tappa skruvar o muttrar när fingrarna var kalla på hösten - klättra ner och leta i mörkret under båten och sen upp igen...), bra förvaringsväska för alurören när de ska transporteras hem och förvaras i källaren. Men viktigast av allt - stadig och stabil. Min båt är annan typ än din så du ska nog ha lite annan modell - finns många olika men denna kanske är rätt för din båt? http://www.hjertmans.se/produkter/vinterforvaring/tackstallningar/multimarine-stallningar/multimarine-markstallning/a-stallning-multimarine-75m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Stern97.

Verkade vara ett vettigt pris och just denna modell skulle kunna fungera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ytterligare en fundering som jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med.

Båten lutar en aning åt styrbord när den ligger i hamn. Varför? Det kommer inget vatten när jag försöker pumpa ur den...

Septitanken sitter på höger sida, tömd?

Sen beror det ju hur man placerat all utrustning och packning. Fyll mer öl i kylen så står den rakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Undrar ifall det finns någon som kör med suzuki df140 på sin 6600fc som har lust att dela med sej vad dom kör med för proppeller? 

 

På min satt en aldeles för stor 14x21 som gjorde 27.4knop @5000rpm, har även testat en 14x19 som gav 29.5knop @5500 vad jag har kommigt fram till så ska motorn varva 5600-6200.

 

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

 

Har en Mv-6600 årgång 06 . Kan någon komma med ett bra förslag var man sätter en wallas värmare ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

 

Har en Mv-6600 årgång 06 . Kan någon komma med ett bra förslag var man sätter en wallas värmare ?

 

Vad är det för typ av värmare du ska sätta in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej .

 

Har en Mv-6600 årgång 06 . Kan någon komma med ett bra förslag var man sätter en wallas värmare ?

 

Vad är det för typ av värmare du ska sätta in?

 

Jag har en fläktvärmelock just nu . Fläkten låter för mycket och spisplattan funkar inget vidare .

Hade tänkt mig en wallas 1300 eller 1800 . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Webasto 2000 dieselvärmare installerad. Satt i när jag köpte båten. Den är installerad i utrymmet under förarens fötter. Ett utblås från "väggen" precis bredvid värmaren samt vid högra och vänstra vindrutan. Har även ett Wallas lock som vi råkade dra igång under sommarens varmaste dag. Både jag och gumman tyckte att det var f*#n vad solen värmer :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Webasto 2000 dieselvärmare installerad. Satt i när jag köpte båten. Den är installerad i utrymmet under förarens fötter. Ett utblås från "väggen" precis bredvid värmaren samt vid högra och vänstra vindrutan. Har även ett Wallas lock som vi råkade dra igång under sommarens varmaste dag. Både jag och gumman tyckte att det var f*#n vad solen värmer :-)

Tack för svaret . Jag har nog haft något liknade inmonterat i samma utrymme . Det vore roligt med lite mer förslag . 

 Vet någon om det finns Mv-Marin FC 6600 klubb ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...