Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fyrtel

Hur funkar Toaletten med septitank

Rekommendera Poster

Hej, nu skall vi äntligen ut en hel helg i vår fina båt!

 

Det sambon hela tiden babblar om är …- vet du nu säkert hur toaletten fungerar…!!

Men jag är inte helt säker, Det är en vattentoalett med septitank där man kan tömma i havet och även koppling för tömning i gästhamn.

 

Hur funkar det.. (se bild)

 

Tar systemet in sjövatten till tanken automatiskt?

Tar den sötvatten från tanken i vattensystemet?

 

Pumpar man manuellt efter ett besök?

Vrider man på nyckeln så tömmer den ut skiten i havet?

 

Jag vill gärna ha hjälp så att vi inte skiter ner oss i helgen..

 

Den som inget gör gör heller inga fel
// P

post-28196-1394235492,0057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn.... Glad

Du verkar ha en ny båt med en vanlig standard-båt toa. Den brukar vara kopplad såhär.

Toa UT: Den grova slangen från toan flyttar det onämnbara du just producerat till toa hålltanken när du pumpar på handtaget. Det går inte direkt ut i sjön.

Toa IN: Den lite tunnare slangen brukar vara kopplad till ett sjövattenintag i botten av båten för att ta in spolvatten.  INTE till färskvattentanken, det vattnet behövs till annat.
OBS!! Oftast sitter en separat avstängningsventil precis vid intaget i botten. Lätt bökig att komma åt oftast. Den brukar jag stänga när jag lämnar båten. Måste komma ihåg att öppna innan första toabesöket, annars kommer inget spolvatten.

Hålltank/Septitank UT: När man använt toa en stund och det finns lagom med skit i tanken är det tömningsdags. Det finns två varianter:
a) hålltank som ligger HÖGRE än vattenlinjen; brukar finnas en grov ventil under vattenlinjen som öppnas på lämpligt ställe under gång långt från land. Så rinner det ut av sig själv.
B) hålltank som ligger LÄGRE än vattenlinjen; brukar finnas en manuell eller elektrisk pump som pumpar ut på lämpligt ställe under gång långt från land.
Eller via toadammsugare i gästhamn via separat däcksanslutning.

Kolla din båtbeskrivning var ventiler å sånt sitter. Nyare båtar har ofta tankmätare för septitanken också.

Åtgärd efter toabesök: Till höger om sitsen finns en toapump. Precis bredvid pumphandtaget finns en omkopplare:
a) ena läget pumpar enbart Toa UT.
B) andra läget pumpar Toa UT och dessutom Toa IN vatten för spolning.
Läge a) är bra för att inte överfylla toan med spolvatten.

Personligen lägger jag toapapperet i separat behållare och slänger ihop med övriga hushållssopor. Mest för att jag inbillar mig att det är o-estetiskt med toapapper i ett spår efter båten vid tömning. Jag tror inte det är någon risk att sätta igen tanken och ventiler.

Ha en bra och skön toa-weekend! Cool



Senast ändrad av Anders_St | 29 maj 2008 | 11:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig drömma om att separera använt toapapper från övrigt avfall. Ner med det i toan bara - har Du elektrisk tömning slåss allting sönder till mindre än lillfingernagels storlek.

På en tidigare båt jag hade fanns manuelll tömningspump av septitanken - även då fanns en skiva som slog sönder allting. Oavsett vilket, löses pappret upp oerhört snabbt så oavsett hur det lämnar båten är det i småsmulor.

Använd alltså toan precis som hemma - i detta avseende men vräk inte ner papper i toan. Spola då hellre två gånger. Inga som helst problem

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!, Tack för (SKIT) bra mentorskap och coaching om toaletten, nu e det bara att testa med vanilgt urin innan nr 2 för att se om det funkar, det gör det säkert!

Finns något anti luktmedel med en viking på man kan köpa och spä ut med för lukt, e det bra? använder ni toapapper som går att köpa i båtaffärer eller vanligt?

// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något anti-luktmedel ska du inte behöva, slangar etc. ska vara av sådan kvalitet att det inte är ett problem. Såna medel är väl dessutom pest för miljön? Vi har aldrig använt speciellt papper eller använt toan annorlunda mot hemma och aldrig haft problem med det. Ska bara fungera!

Någon enklare service/reparationsåtgärd har det varit, byta o-ringar t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lambi är det som löses upp snabbast enligt ett test. Snabbare än specialpapperet från tillbehörsbutiken t.o.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lånar denna tråd och väcker den igen då jag har typ samma fråga.

Det som dock håller på att göra mig tokig är att jag inte fattar hur jag tömmer. min toa ser ut precis som din. När jag vrider på nyckeln till läge 1 så lyser lampan power, när jag sen vrider till läge 2 Discharge. Det jag trodde betyder töm. Då händer ingenting. Ingen pump eller dylikt spm surrar igång.

Vad ska jag göra? Brukar det sitta någon annan strömbrytare eller kran som man också ska vri på?

Jag har varit nere i maskin och försökt förstå hur det hänger ihop men det e så jäkla trångt så jag ser inte riktigt. Det jag dock hittat är en anslutning som sitter på toppen av tanken. Det är en tunn slang som går en bit, sen går den in i något som heter Sealand. På den står det något om ventilation filter. Sen fortsätter slängen en meter och går ut i en genomföring ganska långt bak på båten.

Kan det vara den som är pumpen och kan det vara där felet är? Är det meningen att tömmningen ska vara i en så liten slang och sitta på toppen av septitanken?

Tacksam för hjälp.

 

post-28107-1394235715,6988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade lägga med fel bild men här kommer en på pumpen och en på nyckeln.

 



Senast ändrad av Mangemask | 14 december 2008 | 20:40

post-28107-1394235715,7642_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det bästa brukar vara att hitta svaren i en bruksanvisning. Det näst bästa, och lite mer tidskrävande, är att leta reda på de olika slangarna och anslutningarna.

Den anslutning och slang du hittar på toppen av tanken är med största sannolikhet tankventilationen. Behövs ju för att det inte ska byggas upp ett övertryck i tanken. Där kommer alltså luften ut när skiten pumpas in tanken.

Resten får du nog leta reda på själv men några tips kan du ju få:

Power tror jag är huvudströmbrytare till elspolningen (kan ju ha fel)

Oftast sitter det en kran vid utloppet genom skrovet , leta efter en kraftig slang, ofta 38mm i innerdiameter, och följ den och ser vart den leder. Samma sorts slang leder ofta från toastolen till tanken. Någonstans mellan tanken och utloppet har du antingen en manuell eller elektrisk pump om du inte har en tank med självfall vilket du ser på lutningen på slangen från tanken. Är det en elektrisk pump får du följa vart kablarna tar vägen för att se var strömbrytaren till tömningen sitter. Ta det lugnt och ta god tid på dig när du kryper och letar. Ta med dig papper och penna och skriv upp färger på kablar och annat du hittar och rita. Ta gärna digitalkameran med dig också. Kanske hittar du också andra saker som kan vara bra att veta och då kan det vara bra att ha dessa dokumenterade.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

Instruktionsboken gör mig inte så mycket klokare tyvärr.

Får nog bli att följa alla slangar och kablar som finns och försöka få ihop det hela.

Är det någon annan som har bra ideér på hur det kan fungera så är jag tacksam för hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ grova, slangen från toastolen, den går till septiktanken. På min slang sitter en avstängningsventil. 

Denna grova slang ska vara, ansluten högt upp på septiktanken. 

 

Längst ned på tanken är en grov slang ansluten till en septikpum. För att få ut dyngan, Endera i havet eller via ett y-rör till tank tömning vid land. 

Efter pumpen sitter en ventil strax före skrovgenomföringen. Den ska vara stängd då du inte vill tömma i sjön. 

Smala slangen från tanken är lutning ut, via ett kolfilter, som reducerar oönskade lukter. 

 

En septikslang klara inte att stå dränkt i slam mer än högst ett år, sedan luktar den. Klara däremot gaser. 

 

Så går slangen in i tanken på ett lågt ställe, blir det att byta slang då o då. 

Vilket jag lärt mig efter 13 år. 

Svetsar på en rörstump till höjd med tankens tak. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Så går slangen in i tanken på ett lågt ställe, blir det att byta slang då o då. 

Vilket jag lärt mig efter 13 år. 

Svetsar på en rörstump till höjd med tankens tak. 

Med tanke på att tråden är 12 år gammal har nog de som skrev i den nog kommit fram till ungefär samma sak. 😉

 

Bygg systemet i 35 mm kopparrör så slipper du problem med lukt. Lödrördelar finns i många varianter och dess ytterligt är 35 mm så man kan ansluta tank mm. med en slangstump och slangklämmor.

 

Kan du inte löda kan du limma med epoxi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

Det har tydligen blivit en trend att återuppliva flera år gamla trådar, kanske det beror på att det till höger kommer upp bilder med ämnen som man kan klicka på, och dom är inte direkt färska.

Det är ju inget fel att återuppliva trådar, så slipper man skapa nya och det kanske är lättare att hitta med sökfunktionen. Men det kanske inte ger något att svara på gamla frågor, man vet ju inte ens om trådskaparen fortfarande är aktiv på forumet, och hen fortfarande är båtägare, eller ens om hen lever.

vad säger webmaster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen var inne senast för 10 år sedan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...