Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tyreso

Tilt(trim)problem Johnson 120 VRO V4 -89

Rekommendera Poster

Haj, fick problem ikväll då jag skulle ut med båten.

Jag trimmade ner motorn innan jag skulle ut med båten, sedan så skulle

jag trimma ner den ytterligare men det gick inte. Det gick bara att

trimma upp den men ej ner, och nu så är den så långt upp att det inte

går att få av kåpan.  :(

Finnns det något sätt att få ner motorn manuellet?
Samt vad är det som kan ha hänt? Säkring? Glappkontakt?
Någon annan som har råkat ut för liknande problem?

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har en 235evinrude från 87 som jag haft samma problem med fast att trimma upp... det var glapp i reläkontakten, lätt fixat. Föratt släppa ner motorn manuellt så kan du skruva upp en tryckskruv som borde sitta lågt ner på styrbords sida av motorfästet, skruva ut den försiktigt så kommer motorn ner, se bara till att inte skruven lossnar lr att du skruvar den för långt då finns risk att du tömmer tilten på olja ... det funkar som en vanlig domkraft när du släpper på skruven.

hoppas det ordnar sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Men var sitter relät?
Under motorkåpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en johnson 60, bör se ungefär likadant ut när det gäller powertrimen, bifogar bild vart reläna sitter. Du kan försiktigt dra ut reläna från bottenplattan för att kontrollera att det inte är en massa skit på stiften.

post-10002275-1394235491,3265_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter lite på denna då även jag hade problem med min VRO 110hk -88. Jag kunde tilta ner motor men inte i botten. Uppåt hände ingenting om man inte hjälper till med handkraft. Även om jag lyfte motorn med handkraft så hölls den kvar av hydraliken men den gick ganska enkelt pressa ner igen med handkraft.

Vad jag förstått så är de flesta problemn elrelaterade med relän, motor & dålig kontakt. Är det någon som hört talas om hydralikproblem på dessa motorer??

I mitt fall var det hydraliken som spökade, trycket blev inte tillräckligt högt. Monterade av hela paketet och började kika lite på hur det hela fungerade. Noterade att det fanns diverse skruvar på undersida osv vilket är de olika ventilerna som öppnar och stänger. Började med att skruva ur dessa och motionerade dom, var även lite skit på den ena. Monterade ihop men det fungerade ändå inte. Kollade vidare och hittade en mindre skruv på höger sida där man helt enkelt ställer trycket. Skuvade in den en bit och då började allt att fungera igen :=). Troligen så är ställskruven fjäderbelastad och antagligen slut el av i mitt fall.



Senast ändrad av beamer13 | 29 maj 2008 | 15:54



Senast ändrad av beamer13 | 31 maj 2008 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var följande fel:

1. Trasig brytare på motorn.

2. Dålig kontakt till trimmreglaget/gasen.

Lite 556 fixade problem 2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det ordnade sig utan större problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...