Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Henrik_st

Startar inte i vattnet?

Rekommendera Poster

Fick en motor sänd till mig från en marina (ersättningsmotor från försäkringsbolag) och fick den monterad av auktoriserad verkstad, gick bra första rundan på sjön. men startade inte på första försöket framåt slutet på dagen.

Nästa gång startade den inte när jag la den i vattnet (förvarar båten på land) visste inte kvaliten på batteriet, så jag köpte ett nytt riktigt marin startbatteri och en riktig underhållsladdare. provstartade båten på land och den startade på första försöket, men när den kom i vattnet var det samma visa igen...?

Elfel?

Varför startar den på land men inte i vattnet?

laddaren visade fullt och jag hade det gamla batteriet fulladdat med mig med samma resultat, så batterikraft är inte felet...

kommer givetvis lämna in den till verkstaden igen om jag inte får ordning på det, men det känns som om den kommer vara borta rätt länge innan jag får se den igen och det ska bli löjligt fint väder i halland veckan ut....

Motorn är en 50hk fyrtakt yamaha -01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig som inte kan motorn låter det ändå som ett svårt fel att finna. Jag skulle inte grotta för djupt i det då det är försäkringsbolaget som ska ge dig en fungerande ersättningsmotor.

 

Felet på motorn fanns sannolikt när du fick den monterad och ingen har kunnat finna felet misstänker jag men hoppas att den går bra på din båt vilket den inte gjorde.

 

Det kan vara ett elfel som t.ex kommer av att motorn har badat i saltvatten. Då kan den bli känslig för väder. När saltvattnet torkat ligger saltet kvar och förstör god isolation om det är fuktigt. Torrt salt leder inte ström men drar gärna åt sig fukt och blir då ledande. Över en viss fuktighet blir tändningen för svag men det märks inte på verkstan då de har torrt i sina lokaler och får på så vis svårare att hitta felet. Beskriver du felet så tror jag de kan finna felet - t.ex börja med att byta tändspolar, elektronikenhet mm.

 

Men som sagt en lekmans gissning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ju beskriva mycket noggrannare vad som händer, drar startmotorn runt, luktar det bensin, har du gnistan från tändstiften ?

Låter på mig som elfel, kanaske kortslutning/överslag i fuktig miljö, hopplöst att felsöka utan kretsschema och utan riktiga instrument. Hoppas bara att felet går att återskapa på verkstaden, det är hopplöst med intermitenta fel; på verkstad brukat allt alltid funka och man blir betraktad som en dåre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på och provade motorn idag, startade på första försöket med spolmuff... lät den gå... hällde vatten överallt, provade igen och igen och igen, inga som helst problem.

Körde ner och backade i båten precis så att insuget kom under vattnet, startade direkt... slängde i båten helt, startade direkt... lät den gå, provade igen och igen och igen... startar på första försöket och den behöver inte kämpa ett skit för att komma igång, den svarar omedelbart!

?

det enda jag kan komma på är att det var jävligt bra väder båda gångerna som den inte startade, men å andra sidan så förvaras den svalt inomhus och det tar inte mer än 10 min att få den i vattnet, så värmen borde väl inte spela in...?

Blir tokig... är ju inte så kul om man står mitt ute i havet och skiten inte startar...

är väl bara att prova imorgon igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla när du kör om det kan vara vatten som stänker upp på motorn och lägger sig på något dumt ställe ex.vis vid tändkablar eller tändspole och likn.

 

Kan du köra den utan kåpa kanske du kan se vad som händer.

 

Det var en idog kille här på Maringuiden som hade en motor och bytte allt elektriskt men såg sedan att vatten kom upp när båten gjorde fart i vattnet. Det kan ju också vara att motorn kommer djupare i vattnet när båten gör fart och aktern sätter sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...