Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

För ca 48h sedan lagade jag lite småskavanker med ny topcoat på min örnvik. Idag gick jag ut och tryckte lite med nageln men det har inte härdat än.

Båten står inte i varmgarage men det har ju varit mellan 5-20 grader hela helgen så jag tycker det borde ha stelnat på 48h?

Var jag för snål vid tillsats av härdare eller tar det längre tid innan det har härdat klart?

Om jag tog för lite härdare, hur får jag då bort topcoaten? Den går ju knappast att slipa ytan snygg när den är halvhård.

Tack på förhand // Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja bli fundersam om topcoat inte härdat efter ett par timmar vid 20 grader. Har det inte härdat efter flera dagar är helt klart något galet.

Du kan prova att tvätta bort det med aceton, vet inte hur bra det fungerar i detta läget men det märker du ju...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Tack för svaret. Då blandade jag nog i för lite härdare. Suck.

Det är svårt att blanda 1.5-2% i små portioner. Gör det något om man går upp mot ca 5% härdare för att vara säker på att det stelnar?

 

Tack // Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5% är kanske i överkant, men jag har inte upplevt några problem med fel härdarmängd i småsatser. Gör en testsats först som du målar på något annat än båten för att se hurdan den blir efter härdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja du har troligtvis för lite härdare i. Pröva att värma upp målade ställen med till ex. varmluftblåsare(inte för hett) det kan starta härdningen. Lyckas inte det så torka bort med aceton och gör om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, Topcoat är väl snarare det man brukar kalla gelcoat med vaxlösning.

Luften gör att ytan inte härdar ordentligt om den får komma åt gelcoaten. Inga problem när man lägger den i form, men absolut ett problem när gelcoat målas på öppen yta. Därför blandar man i lite vaxlösning (2-4%) i gelcoat för att få topcoat. Vaxet lägger sig på ytan och hindrar luften att komma åt. Då härdar även gelcoatens ytskikt.

Mängden härdare är inte kritisk, men inte hårt efter ett par dygn - då är det något annat. Saknas vaxet så kan ytskiktet förbli mjukt väääldigt länge. Knepet är då att dra på ett lager gelcoat till, gärna med en aning mer härdare och givetvis vaxlösning (=topcoat). Den nya lagret förenar sig med det ohärdade ytskiktet och härdar ut den (ok, lite långsammare men dock).



Senast ändrad av IngemarE | 27 maj 2008 | 12:50
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Så så är det topcoat och inte gelcoat som jag skall köpa då. Då får jag börja om :P

Det gick faktiskt ganska lätt att tvätta bort med aceton, så det skall jag göra innan jag lägger på nytt lager.

Tack // Fredrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen köper Du topcoat och bara blandar i härdaren, eller också gelcoat och tillsätter också vaxet själv (då blir det ju topcoat). Har Du redan gelcoat hemma i rätt kulör så är det smidigare/billigare att blanda i lite vaxlösning.

Jag kör med vaxlösning och härdare från Biltema. Oftast också deras gelcoat och polyester, men det förutsätter att man har rätt färg på båten - gelcoaten finns bara i vit (Jotun 2000).

Ett tips är att använda medicinmått/skopa för att dosera rätt mängd härdare och vaxlösning, en sådan där som rymmer 10 ml och är graderad i ml som man kan hälla i barnen medicin med. Till 250 ml gelcoat blir det t ex 5 ml härdare för 2% och 7,5 ml för 3% vaxlösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och åter tack för alla svar!

Ringde dit jag köpte gelcoaten och härdaren och dom sa att de visst skulle stelna med minst 1% härade i färgen.

Kan det bli för mycket vax om jag tillsätter 3% i min blandning?

Tack // Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat och härdare fungerar inte som topcoat, dvs det stelnar inte i fria luften utan vaxtillsats. Du kan för att få det att härda tex använda tejp att täcka lagningen med men tro inte på vad dom sa i affären om dom påstår att du kan använda enbart gelcoat härdare att laga med.

Du måste både ha härdare och vax dvs två olika komponenter skall tillsättas din gelcoat. Vax i ca 3-4% plus din härdare.

När topcoaten sen har härdat så blir den matt och måste slipas och poleras för att bli blank.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på temperaturen där du arbetar eftersom processen måste komma igång och det gör den när det är varmt, om det är tex mer än 15 grader så är det inga problem. Det går även vid lägre temperaturer.

Låt oss gissa att du har en lagom vår temperatur på 14-15 grader så startar processen och din gelcoat är hård dagen efter du lagt på den. Om det är tjocka lager kan en viss efterhärdning ske men du kan arbeta, slipa och polera nästa dag.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lagat en skada och upptäcker att du glömt blanda i vax i gelcoaten så blir inte ytan torr o hård och går inte att slipa på. Detta avhjälper du lätt genom att spraya hårspray på den lagade ytan. 

Då behöver du inte riva av skiten o börja om!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kaskeloten_Josephine:

Har du lagat en skada och upptäcker att du glömt blanda i vax i gelcoaten så blir inte ytan torr o hård och går inte att slipa på. Detta avhjälper du lätt genom att spraya hårspray på den lagade ytan. 

Då behöver du inte riva av skiten o börja om!

 

Bra tips, hoppas TS topcoat har härdat efter dryga 10 år;-)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Bra tips, hoppas TS topcoat har härdat efter dryga 10 år;-)


Var det gelcotsom TS använde för tio år sen, så har det kanske samlats så mycket skit på ytan att den inteklibbar. Gjorde själv den tabben i början av vin amatörplastningstid. Målade invändigt i ett skåp. Det klibbade i många år, men till slut var ytan skitig och klibbfri.

Hårspray var kanske inte dumt. Är det fett i den? Nån särskild sort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thallatha:

 Nån särskild sort?

 

Sorten "mot fett hår", kanske 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska plasta insidan av en form. Kan (ska) jag då använda gelcoat utan vax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en form som du målar med gelcoat och sen glasfiber/polyester på det så är det gelcoat du ska ha.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Jag ska plasta insidan av en form. Kan (ska) jag då använda gelcoat utan vax?

 

11 timmar sedan skrev Boanjohan:

Om du har en form som du målar med gelcoat och sen glasfiber/polyester på det så är det gelcoat du ska ha.

Anledningen till vaxet är ju att lägga sig som en skyddande hinna ovanpå/på utsidan av gelcoaten så att luften inte kommer åt att bromsa ythärdningen av gelcoaten.

 

I en form är dock denna utsida redan avstängd från luften i och med formens vägg. Insidan kommer du att plasta vidare på, som om denna yta inte är fullt uthärdad när du går på med polyestern är det inget problem, snarare tvärtom.

 

Så som @Boanjohan skriver så är det därför vanlig gelcoat (utan tillsatt vax) du skall "måla" formens insida med. Glöm dock inte vaxa själva formens insida först innan du börjar att lägga på någonting, så du får loss objektet när du är klar. Finns en massa mer eller mindre bra (läs: dåliga) och dyra släppmedel, men jag brukar använda vanligt bilvax i "krämform".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu vaxat ca 5 lager med riktigt krämigt bilvax, typ en halv 500 ml flaska.... Jag får inte plasta inomhus men det har fungerat bra att plasta när det varit runt 10 grader ute, nu är det 3-5 ska jag försöka värma upp garaget lite eller räcker det att form och gelcoat är rumstempererat när jag sätter igång?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall absolut inte gå under 10°C.

Även om du värmer form och gelcoat så svalnar de snabbt. Och eftersom härdningen, som visserligen utvecklar värme i sig, inte kommer igång förrän efter 20-60min så är risken överhängande att den inte går igång alls.

 

Istället för att värma upp hela garaget kan du ju skapa ett litet "tält" av plast och sätta en värmefläkt därinne. Om inte annat så kan du ställa in det hela där när du plastat klart om det blir trångt att göra allt där.

 

Glöm sedan inte skyddsmask. Biltema/Jula/Clas Ohlson har en billig "halvmask" för några hundra som trollar bort de organiska ångorna riktigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

Istället för att värma upp hela garaget kan du ju skapa ett litet "tält" av plast och sätta en värmefläkt därinne. Om inte annat så kan du ställa in det hela där när du plastat klart om det blir trångt att göra allt där.

 

Glöm sedan inte skyddsmask. Biltema/Jula/Clas Ohlson har en billig "halvmask" för några hundra som trollar bort de organiska ångorna riktigt bra.

Jag har byggt ett litet hus av lecablock som passar formen precis. Jag isolerar med frigolit och värmer allt med en cupévärmare. 

 

Står jag med öppen port i och plastar precis i draget behövs inte mask tycker jag. 

 

 

Funderar på att tejpa ytterkanterna med silvertejp som jag vet släpper bra från gelcoaten så att jag har någonstans att börja lossa om det trots allt vax skulle fastna. Jag har ju plastat formen från en plugg och trots mycket vax på den så var det spacklet som släppte och inte vaxet... 

 

 

Det gick mycket plast till formen och den blev lite ranglig. Jag tänkte bygga en toalett som nästa projekt. Frågan är om jag kan göra pluggen av frigolit som jag tänkt, sen göra formen av typ papier mache?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styren (som finns i gelcoat och polyester) löser upp frigolit. Så om du gör pluggen i frigolit måste du först t.ex. måla pluggen med epoxi (som inte löser frigolit) innan du plastar med polyester.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...