Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
labbibia

Hur mycket ström drar en laptop egentligen?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har äntligen fått ordning på min laptop-GPS. Använder Seaclear 2 och en puck från Clas Ohlson. Första testet ute på sjön fungerade klockrent. Problemet är ju att laptop-batterierna bara räcker i ett par timmar. Efter lite funderande (och flitigt jagande info här på forumetSkrattande) har jag kommit fram till att en converter är den bästa lösningen. Men eftersom jag är skrämmande okunnig när det gäller elektricitetSkäms, så har jag ingen aning om hur många timmar ett vanligt båtbatteri kan driva en laptop? Jag förstår att det inte är några problem så länge motorn är igång. Men eftersom jag även tänkt använda laptopen som musikmaskin i båten, så vore det ju bra att veta hur länge (ungefär) ett bilbatteri klarar att driva laptopen samt ett par hyfsade datorhögtalare med subwoofer.

Mvh Labbibia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg 15W i viloläge och 50-75W vid normal användning. Beroende på hur många Ah du har på batteriet kan du räkna ut ungefär hur länge det håller. Men sen är det ju inte heller bra att ladda ur ett batteri helt och hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med din pc levernatör om det inte finns 12 voltsladdare till pc´ n. Idags läge är det mycket vanligt att det finns. Gör det hela lite enklare om du har en sådan Skrattande

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja

Tjejens 15 laptop tar max 6 A och min 17 tar max 9,5 A enligt transformatorerna.

Båtbatt brukar ju ha kapacitet på ca 70-100 Ah så då kan du ju räkna på detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt transformatorererna? då menar du alltså 15,5A 230V? 3,5kW?

den utrustningen skulle passa bra i min nya bastu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder denna Batterieliminator från Clas Ohlson till min laptop, bara att koppla in i cigarett uttaget och den är ställbar mellan 15-24 Volt, se länk http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23379054 

hur mycket ström din laptop drar kan bara du svara på, jag antar att det beror ju på om du har datorn i viloläge, om fläkten går i datorn, ljusstyrka på skärm etc. Batterieliminator som jag har kan leverera max 3,5A eller max 70W och det räcker för mig jag kör min dator på 18V.

jag använder oxå datorn till att lyssna på musik, då kopplar jag in den på stereon i båten via aux ingången, finns på framsidan på vissa stereoapparater perfekt att koppla in mp3 spelare mm, så skaffa en stereo med sådan ingång och lämna datahögtalarna hemma.

Ett exempel, använder du en Batterieliminator som ger mex 3,5A och du har en batteribank på 120A så ska du kunna köra datorn i 34 timmar, förmodligen behöver du inte 3,5A eftersom detta är max vad den kan ge, utan din medelförbrukning kommer att vara betydligt lägre. Jämför storlek på det batteriet som följer med laptopen med ett bilbatteri så inser man att det går att köra datorn rätt länge innan man har kört slut på batterierna,

detta med converter har ju varit uppe i massa forum och jag fattar inte varför man vill ha upp strömmen till 220 för att sedan transformera ner strömmen till 20 volt eller vad nu datorn vill ha, detta drar ju massa ström, allt som blir varmt är ju bortslösad energi och det är ju bara att lägga handen på transformatorn man har hemma till 220 så inser man att den blir varm,,

 



Senast ändrad av Black_Pearl | 26 maj 2008 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder också en Batterieliminator för laptop från Claes Olsson & co Artikelnummer 32-5502  . Ja den jag har nu är köpt på Kjell & co, men det är samma pryl.

Anledningen är samma som hos föregående skribent. Batterielliminatorn drar mindre ström. Jag använder mina nästan dagligen. I båten till navigationsdatorn och i bilen till jobbardatorn.

Den datiorn jag har haft i båten har börjat se sina bästa dagar, så jag tog i helgen en annan ännu äldre. Den funkade inte tills jag fick kollat upp vilken spänning den skulle ha. Den tidigare båtdatorn ville ha 19 Volt, medans den jag tog i bruk nu bara ville ha 15 Volt. efter att jag sänkt spänningen till 15 Volt fungerade datorn.

När det gäller hur länge man kan köra en viss utrustning på ett batteri har jag en avikande uppfattning mot föregående skribent. Man bör inte ladda ur ett batteri mer än till 50 % alltså kan du dra ur 3,5 A i 15-20 timmar ur ett fulladdat 120 Ah batteri inte 34. Då är batteriet helt tomt och får en mycket kortare livslängd.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig tommy, man ska inte ladda ur batterierna helt.

 

Anledningen till detta exempel var att visa att man kan köra datorn rätt länge innan batteriern tar slut, den viktigaste poängen med exemplet var att datorn förmodligen inte drar 3,5A utan betydligt mindre, så om vi antar att datorns medelförbrukning ligger på 1,5A och att du drar ut ett fulladdat 120A batteri med 50% så ska du kunna använda datorn i 40 timmar, nu är inte detta riktigt sant eftersom du förmodligen har annan utrustning som också förbrukar el, stereo, lapor, kyl, mm.



Senast ändrad av Black_Pearl | 26 maj 2008 | 15:22



Senast ändrad av Black_Pearl | 26 maj 2008 | 15:23



Senast ändrad av Black_Pearl | 26 maj 2008 | 15:24



Senast ändrad av Black_Pearl | 26 maj 2008 | 15:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40watt  på 220volt  nätet hemma

 

lite  äldre  stationär  ca 75 watt   crt skärm (äldre)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från baksidan på min transformator/adapter till laptopen:

Input: 100-240 V 2.9 A 50-60 Hz

Output: 19.0 V 9.5 A

Effekt: 180 W

Det är väl troligen vad denna ger max, men ger ju en fingervisning om vad MIN laptop vill ha i strömväg...



Senast ändrad av Dykarn | 26 maj 2008 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja...din dator drar nog inte i närheten av vad tranformatorn klarar...faktiskt.



Senast ändrad av Sardaukar | 26 maj 2008 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på min båtlaptop (15 skärm) med nu, på den står det märkt 75W vid strömingången och 12V - adaptern jag köpt till den ger max 3.5 A och det fungerar bra iaf.

Adapter Input: 11-14 V DC

Adapter Output: 15-20 V DC (max 3.5 A)

                        22-24 V DC (max 2.9 A)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt men den drar ur ett nytt batteri på 40 minuter iaf, sen hur stor effekt det blir vet jag ej. Men som sagt, på min 12V adapter till båtlaptopen var max A betydligt mindre (den drar också betyligt mindre).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som värmeutvecklingen blir rätt hög på transformatorn då? Energin måste ju försvinna nånstans Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för alla intressanta och informerande svar.Skrattande

Anledningen till att jag ändå förmodligen (efter alla negativa kommentarer om en sån) installerar en converter är dels att högtalarna och subwoofern måste ha ström nånstans ifrån, och dels att då kan jag ladda mobilen direkt med originalsladden. Jag hade ju tänkt använda mig av det datorhögtalarpaket jag har stående hemma. Alltså........Konverter, och ett grenuttag så att jag kan koppla in både dator (energiåtgång ungefär som de laptops ni beskriver här ovan) och högtalare (5W?) samtidigt. Enligt de beräkningar ni ställt upp med högre upp i tråden, så borde det kunna ge musik i ca 5-6 timmar med ett normalt (60-100 Ah) marinbatteri innan jag bör stänga av för att inte ladda ur batteriet för mycket. Är det rätt uppfattat?

Mvh Labbibia



Senast ändrad av labbibia | 26 maj 2008 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi människor är bra olika. Radion i min nuvarande båt la av ett par veckor efter att jag köpt båten 2004. Jag har ännu inte kollat varför. Väderleksraporten lyssnar jag på via mobilen.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, eftersom jag älskar musik så är det väl inte så konstigt att jag vill kunna spela det jag gillar med åtminstone någotsånär ljudkvalitet? Dessutom vill jag inte såga i båten, varken för högtalare eller Bil/båtstereo, och det är därför jag funderar på en sån här lösning.Cool

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir varm som fan, hittade dessutom en liten effektmätning när den (Hp ZD8000) jobbar som mest:

Using my Kill-a-Watt meter (a tool that lets you measure how much electricity an electronic appliance is using: http://www.p3international.com/products/special/P4400/P4400-CE.html) power usage of the ZD8000 peeks out at a staggering 130watts under the full load of Half Life 2, this pushed right up to the max rating of 135watts on the transformer. No surprise that with such power consumption noticed when running using an AC adpater, you'll be lucky to get an hour from this monster when on battery power; and don't even try something 3D intensive when not plugged in!

Min transformator var ju dock märkt med 180W, men 130 av 180 är ju ändå en del (ca 72 %), eller ??

Källa: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2248&review=ZD8000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till fullo, är själv ett musikfreak som vill ha med musik typ överallt.

Min gamla båt hade en cdstereo, samt ett slutsteg och 8 högtalare (steget klarade att lastas rejält) vilket lät ganska bra Glad.

Körde lätt 1 hel - 2 kvällar på ett förbr.batteri, men då tömde jag det också tills stereon började klippa innan jag bytte batteri.

Fick ju ta hem batterierna för laddning ganska ofta, men det var det värt Flört.

Vet ej riktigt vilken lösning som är bäst för din del, men tror väl att omvandlarna tappar en del effekt på vägen när de triggar upp spänningen från 12 - 220 (om det var så du hade tänkt ?).

Själv skall jag investera i en ny cd med mp3/usb/laptop-line-in/mosfetsteg/lågnivå utg samt bra fjärrkontroll, lite nya högtalare ute/inne samt ett bra steg med baslåda till sundancern så skall man nog trivas i den med Skrattande

Någon som har tips på bra cd som uppfyller dessa krav samt har en bra fungerande fjärr som klarar styrning utan att siktas direkt på stereon ??

Tips emottages tacksamt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...