Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
1910

Nybörjarbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är medveten om att det redan finns liknande trådar och har läst en hel del. Varje fall är ju dock unikt beroende på vilka olika önskningar man har på sin båt.

Bakgrund:

20 år och tänkte lära mig segla nu i sommar. Borde kanske börjat leta båt tidigare, men omöjligt på grund av utlandsboende. Har någorlunda sjövana - har haft motorbåt tidigare och seglade en del jolle som knatte. Var dock länge sedan nu. Vad är jag ute efter? En båt som är enkel att lära sig segla med, gärna hyfsat pigg, enkel att segla själv framöver och med möjlighet att övernatta åtminstone ett par nätter. Kommer att seglas i Östersjön. Pris: ca 25 000 och neråt.

Båtar

Har kikat runt lite och funderar på följande: Stortriss  MK II, Hydra, Sunwind 20, Marieholm Seacat, Ohlsson 22, Magnifik Midget

Frågan är om stortrissen är för liten? Ohlsson 22 och Magnifik Midget överstiger kanske min snåla budget, men verkar dyka upp för ca 25k ibland. Reflektioner? Fördelar och nackdelar med nämnda båtar? Andra förslag?

Önskar även andra, allmäna, förslag om vad jag bör tänka på. Vilken typ av köl är t ex att föredra i mitt fall?

Tack på förhand,

A



Senast ändrad av 1910 | 24 maj 2008 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peter1904

Rent allmänt brukar det löna sig att unvika de allra billigaste exemplaren av respektive modell eftersom dom ofta är i behov an nya segel, ny motor och diverse annan utrustning.

Exempelvis kan man ibland se Stortrissar med nästan nya segel och ganska ny motor för ca 15 000 kr medan en med allt gammalt kostar 10 000 kr. Många väljer ändå att köpa 10 000 kr exemplaret vilket jag tycker är riktigt korkat då nya segel och motor kan gå på ca 15 000 - 20 000 kr.

Köpte själv min första segelbåt för 4-5 år sedan och tittade på ungefär samma båtar som du har specat upp. Valde docka tillslut att gå upp lite i pris och köpte en Maxi 68 för 40 000 kr. Den båten har i alla fall fått mig att fastna för seglingslivet och jag har kvar samma båt än idag.

Lycka till med båtköpet och seglandet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tycker verkligen inte att du ska köpa en stortriss.

En Magnifik Midget är ett bra köp! du får väldigt mycke båt för lite pengar.

Ha de bra Tomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och för era synpunkter.

okn1: Är det någon speciell orsak till att du inte tycker att jag ska köpa en Stortriss? Mer än att den kanske blir för liten, som sagt. Det här är ju dock bara en förstabåt, det är inte svårare än att jag byter upp mig ett par fot om ett år eller två. Och hur liten är egentligen MM:s sittbrunn? Det verkar vara den nackdel som flest nämner.

Hur står sig Monarken i jämförelse med Stortrissen?



Senast ändrad av 1910 | 25 maj 2008 | 15:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ att ge sig i kast med vindarna!

Jag köpte min första segelbåt förra sommaren och hade inte seglat sen optimisttiden. Det blev till slut en Maxi 68 som jag var ganska nöjd med. Jag seglar mycket ensam och det var i ärlighetens namn inte det lättaste att börja med just Maxi 68 även om det är en snäll båt. Jag upplevde ofta hur de höga friborden (sidorna) utgjorde stora vindfång vid angöring och avdriften var stor.

Jag sålde min Maxi och tittade istället efter en mindre båt för mindre pengar och hittade till slut en Triss Norlin som jag är mycket nöjd med. Den är väldigt enkel att segla ensam och den ger en helt annan känsla eftersom man sitter närmare vattnet, kan varm rekomenderas. Dem har en stooor sittbrunn som man kan sträcka ut sig i. Det är dessutom billig att köpa nya segel om man vill det och det krävs bara en liten utombordare.

 

Jag hade samma funderingar som du på bl.a Magnifik midget men den känns frunktansvärt trång innuti och sittbrunnen är på tok för liten.

Jag tror att Sunwind 20 skulle vara en båt som inte gör dig besviken, om du inte hittar en Triss Norlin :)

Om du känner dig osäker på båtmodellen, köp en som är lättsåld ifall du ångrar dig.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissen är väl OK för sitt pris och storlek, men den är förbaskat trång. Jag tycker du ska titta på Hydra, enligt min uppfattning en av de bästa seglarna i sin storlek. Rätt billig /ryms gott inom din budget), lättseglad, seglar bra, hyfsade utrymmen för sin storlek, hyfsat stor sittbrunn, halva vikten i kölen vilket ger en stabil och slutstyv båt som går att segla i nästan vilket väder som helst. Jag trivs utmärkt med min.

 

Finns fyra st till salu på Blocket just nu,och säkert fler på annat håll. Viktigast är att seglen är i hyfsat skick, allt annat är rätt lätt att fixa.

/G

 

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=999&battypID=7

 

http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=705

 



Senast ändrad av GostaU | 27 maj 2008 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar och bockar för förslagen. Har tittat närmare på både Hydran och Triss Norlin och både verkar väldigt intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler alternativ. Albin viggen t.ex. även om du då kanske måste upp 5 tusen.

 

annars är mgnifiken mycket båt och ganska lättsålda när du byter upp dig till en H-båt eller en IF om några är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kommer jag med mitt fina tips: Monark 540

Den är större, tryggare, stabilare och bättre än Stortriss och något mindre än Ohlson 22

Monark 540 är ett bra alternativ för mellan 15000 och 25000kr.
På blocket finns det åtta Monark 540 till salu just nu.

Här hittar du all information om min Monark 540:

http://monark.shivas.se



Senast ändrad av maxb | 27 maj 2008 | 22:21

post-18315-1394235490,3782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna slå ett slag för Junker 22. En prisvärd och trygg båt för runt 20 000 kr. Finns en del på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seacaten är robust byggd med en ordentlig köl. Den har även en riktig 7/8 dels rigg vilket gör den enkel att segla.

Kanske inte den största båten, men den är också synnerligen bilig. Om du skall ut i hårt väder måste man ha en stormfock för att hålla balansen i båten.

Kontrollera rodret noga jag har varit med om att hjärtstocken gåttsönder två ggr. Vidare måste man se till att självlänsarna är bytta. Dom ligger ofta under vattnet och blir rostiga. Den så finurliga motorbrunnen skall vara igenplastad och motorn vara monterad på akterspegeln.

 

Tyvärr kan jag inte uttala mig om de andra båttyperna, även om jag anser att stortrissen inte har någon köl att räkna med.

 

/ Plarsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sheriff 600 är en båt jag skulle vilja slå ett slag för. Äger själv en sådan sen ett drygt år. Samma prisläge som en stortriss fast mycket rymligare invändigt (känns som dubbelt) och i sittbrunnen. Seglar även något snabbare även om den absolut inte kan kallas snabbseglare. Det är dock inga problem att segla den ensam så länge man undviker kombinationen genua kryss och trånga sund. Jag betalade 11000 för min inkl vagn och motor.. men då var den ganska risig. En i bättre skick kostar nog ett par tusen till. Mycket mer båt för pengarna än en stortriss( faktiskt nästan dubbelt så mkt i Kg räknat :) ).

 

lycka till med båtköpet



Senast ändrad av MagplasKE | 30 maj 2008 | 18:17

post-25172-1394235500,0311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tamtada, detta kanske ses som lite partiskt eftersom jag säljer en likadan båt men jag skulle faktiskt rekommendera dig att gå upp lite i prisklass ca10-15tusen till och köpa en ok RJ85:a (finns säkert för <25 om man vill ha en muggig). Då slipper man byta upp sig efter ett år eller tröttna. Båten är snygg, seglar bra, enkel att segla (7/8delsrigg), hur tålig som helst samt djupgåendet är bara 1.24. Man kan helt klart vara ute 3 pers o sova i den 4går oxå om det bara är ett par nätter. Jag gjorde samma val som du nu håller på o gör för ett par tre år sen och jag har inte ångrat mig (hade jag inte pajjat ryggen hade jag nog inte bytt heller).

/E  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte gå på en klassiker. Du får ju en fin folkbåt för de pengarna. Betydligt större än många av de som nämts ovan. Köper du en i fint skick så blir det inte mycket jobb med den. Också enkel att segla ensam och seglar hyffsat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...