Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
JohanHyppeln

Fiske Med Kräftburar, tips önskas !!

Rekommendera Poster

Hej allihopa.

Jag bor ute i öckerökomun och har tänkt att som ett sommar projekt prova att fiska med kräftburar, här är det mest trålning som sker. men jag blev sugen att prova efter att ha snackat med några polare från lysekil. Där det är vanligt att man fiskar med bur. så jag tänkte varför inte ,går det där så går det väl här..

Nu till frågorna:

1 om man skall köra på länkar (om det är det bästa ?) hur långt isåfall skall det vara mellan tinorna ?

2 Vilket agn är att föredra ? jag har hört sill, men bästa hade ju varit att minimera kostnader o jobb att skaffa agn o köra på typ krossade musslor , musslor finns ju i överflöd. någon som har någon åsikt om detta ?

3 jag har hört 2 olika bud om hur många burar man får ha som privatperson 5 och 14 vilket är det ? eller stämmer detta överhuvudtaget ?

Sen är jag MYCKET tacksam för alla tips och synpunkter jag kan få, väntar med spänning på båte svar och sommar

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.s Carapax i Lysekil har 40% rabatt på sina kräftburar fram till mitten av juni ifall någon annan skulle bli sugen :)

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tänkt att prova på med att fiska havskräftor och får väl passa på när carapax rear ut sina burar. Jag tror att man får ha max 6 burar / person.Tänkte köpa 6 burar med svältkammare 220 meter flytlina och 220 meter sjunklina ( ger varje tina drygt 70 meter lina) och flaggbojer , varje komplette tina skulle då kosta ca 490 kr. Har även hört att man borde lägga burarna på ett djup 50 meter eller mer. Det skall vara dybotten där kräftorna kan gräva ner sig.

Lycka till  Mackan  Glad

post-10000865-1394235489,3499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp 6 burar stämmer, jag har ca 20 meter mellan varge bur.

Det finns små fina burar till detta fiske så att dom inte blir så tunga att dra upp.

Jag kan ge ett tips på burar on ni kontaktar mig

swebettomas@yahoo.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Kräfta kan vara från runt 8 meter upp till 15 meter mellan varje bur.

2) Sill och makrill är ju det som yrkesfiskarna brukar använda.

3) 6 enligt lag men tyvärr sker ingen kontroll vad jag vet. Så i praktiken är det egentligen samvetet som sätter gränsen.

Nu är det ju så att det är inte bara kring Lysekil som det fiskas kräfta. Åker du ut till Vinga ligger det redan fullt överallt. Redskapsstölderna är vanliga, så var beredd på att förlora länken. Lägg inte utanför trålgränsen för då kan de hamna i någons trål.

Lycka till!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, då har man lite mera kött på benen, synd bara att man inte får ha sina grejer ifred..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med betet? Vi saltar in makrill och så hänger vi upp agnet med en dragtråd, men går det att göra egna betespåsar så att det håller sig kvar längre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går fisket?

Du fiskar i gullmarn med omnejd?

 

Ha det gött alla!

 

/Kardinalfel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag missade det i något inlägg, men finns det någon bra länk till praktiskt fiskande av kräfta med bur? Tänker på optimalt djup, bottenförhållande o s v...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare jag bor i samma kommun som du och jag kaske kan bidraga med lite info.

1: det brukar vara ca 20-30 merer messan burarna.

2: prova att få tag på laxhuvud det är bra, marill är också ok.

    Jag brukar köra med lax samft torskhuvud som man fått och saltat in.

    agnar man med sill så finns det rrisk att kräftorna smakar lite sill..

3: 6 stycken om man är privat.

 

Jag har några kvar om du är intresserad www.swebetinet.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräftor brukar nappa på allt... Har hört att man kan fiska på mördarsniglar(!) funkar det?Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kräftfiskare!

Har båt på Hönö och har haft funderingar på att fiska kräftor.

Har en bekant som yrkesfiskar kräfta och han påstår att det inte är lönt

att sätta burar själv pga av att man får så få kräftor i varje bur om ens någon.

Vill gärna att han har fel så jag kan börja själv... Så hur går det med fisket?

Blir det några?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...