Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
WaterWolf

Höga båtpriser

Rekommendera Poster

Äntligen börjar man få upp de oskäligt höga priserna på just båtdelar/produkter! Plus gjorde ett bra försök att belysa problemet och man får hoppas att något görs åt alla fantasipriser på allt som har med båt att göra...



Senast ändrad av WaterWolf | 22 maj 2008 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju alltid hoppas! Skrikandes

Hade letat länge och väl efter tryckknappar till kapell och hittade till slut sådana hos en marina några mil bort.. glad i hågen köpte jag ett par paket (10st/99kr).
Dagen efter går jag in på Jula och hittar precis samma paket/tillverkare för halva priset. Vad säger man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man suckar och blir förbannad! Precis därför behövs program som plus som lyfter fram detta oskäliga beteende från Marinhandlare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är precis som motorcyklar ett fritidsintresse, en hobby. Folk är beredda att lägga idiotpengar på sina fritidsintressen.  Prylarna kostar vad folk är beredda att betala. Svårare är det inte.

Jag är både hojåkare och båtägare och det är precis samma symptom. ett bromsok till min förra hoj kostade 10.000:- och det var 8 år sen.

Man får väl börja langa knark för att finansiera eländet.Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knark kan ju också vara en slags hobby :)

 

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart lite frustrerad idag när jag va in på Erlandssons.

ringde igår för o kolla om komplett bensinslang med blåsa för utombordare,

dom har i katalogen är orginal..tjejen jag pratar i tel med,kollar runt bland sina leverantörer,

o javisst den vi säljer är orginalyamaha.

Kommer dit idag o upptäcker att de är exakt samma kopplingar som dom har på biltema för

halva priset,får syn på en gammal bekant som jobbar där o kollar med honom,

nej nej de är inte orginal,orginal kostar de dubbla o de har inte vi.....

Fan va bra dom är på de stället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte klokt! Men precis det här som är problemet. Så fort det kommer över tröskeln till marinorna eller båtdelsförsäljarna så lägger de på 100 tals % på grejerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni säkert vet så kan det löna sig att kolla en del grejer hos husvagsshandlarna. Belysning m,m är i vissa fall samma grejer men billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla verkar onekligen samstämmiga om prisbilden för båtar/tillbehör, och jag likaså!

Frågan är vem som gör det enorma påslaget? I vilket led? Eller är det jämnt fördelat mellan tillverkare, leverantör och butik? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som i alla andra branscher har vi båthandlare ett visst påslag som ligger på ungefär 40-60 %, därefter ska staten ha sina 25%. På elektronik är det oftast dagspris som gäller. De stora påslagen är det definitivt inte vi som gör utan oftast importören/grossisten. Redan i tillverkningsledet läggs det på en hel del bara för att det är en marinprodukt.

Som en jämförelse kan nämnas att klädesbranschen oftast har ett påslag på 100-120%!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar roa mig med att titta på reservdelar till mercruiser på internetbutiker i USA och sen kolla vad motsvarande kostar i Sverige .... blir oftast en chock när man jämför.

Jag har svårt att fatta denna stora skillnad som uppkommer .

(Kom ihåg en liten liten del som kostade 40$ gick på 900:- i butiken hemma . )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fram för mer direktimport av allt från usa,samma varor men till 1/4-1/2 priset!

Kan den här marinkillen som sa att de har ett påslag på 40-60% förklara

varför det är så mycket billigare i usa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs ingen krutuppfinnare för att förstå var prisskillnaderna kommer från.

De svenska generalagenterna tar sin del, den svenska momsen och tullavgift för import gör sitt till också. Att svenska inte är ett världsspråk så att instruktionsböcker och mjukvara får anpassas gör också sitt till. 

Transporterna är inte gratis heller, jag kan räkna upp mycket mer som gör att allt är dyrare i Sverige men det räcker med dessa för att ge en liten bild av som genererar de höga priserna.

Att vi sedan skulle få 40-60 % på allt stämmer väl inte riktigt, en stor del av det jag säljer har jag 20-30 % på som sedan köparna vill pruta bort sin del av. Därav min slanka kropp:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..ok  vi räknar lite på kul ,bara för att prova oss fram

 

en pryl kostar 40$ i USA  .låt säga den butiken köper in den för 20$ av tillverkaren .

en agent i Sverige kan köpa denna pryl för 20$ ( ca 120kr )

120kr .. plus frakt plus tull och (moms som du som firma dra av)  . en lite pryl som denna kan vara svårt att gissa fram en normal fraktkostnad , men vi gissar på 100kr . Då har produkten in på lagret kostat  under 300kr  . sen vill agenten ca40% marginal och priset blir till en butik ca 480kr plus moms . I butiken så vill även dom kanske ha 40% kvar och hux flux så är prislappen på hyllan 1000kr inkl moms .

Nu gjorde jag väldigt lätt för mig i detta exempel , men så här går det till !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi börjat nå smärtgränsen för skatt i Sverige?

Jag vill minnas för någar år sedan att en Tysk livsmedelkedja på en ort i Sverige tjänade pengar på bla. mjölk, trots att de inte sålde all mjölk de tog in i Sverige! Just på den orten kasserades ca: 60 ton mjölk i månaden (!) och ändå gick den Tyska butiken med vinst.

Är det inte också så att man kan köpa många Svenska varor billigare genom att importera dessa från utlandet, vilket skulle omkullkasta Matsarna's förklaring härovan!
Att svenska inte är ett världsspråk så att instruktionsböcker och mjukvara får anpassas gör också sitt till.

Transporterna är inte gratis heller, jag kan räkna upp mycket mer som gör att allt är dyrare i Sverige men det räcker med dessa för att ge en liten bild av som genererar de höga priserna.
Först ska en Svensktillverkad produkt fraktas till ett annat land, sen ska den fraktas tillbaka till en Svensk kund och ändå blir det billigare än att köpa varan i en Svensk butik som troligen från början fått varan distrubierad inom Sverige!



Senast ändrad av Rovarn | 24 maj 2008 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkneexemplen stämmer säkert, fast faktum kvarstår. Allt som heter Marin är oftast alldeles för dyrt. Jag menar, de olika marginalerna mellan olika led är ju normala påslag även för andra branscher. Fast slutpriset till konsument är betydligt högre. Då måste den stora vinsten ligga hos själva tillverkaren.

De gånger jag ställt frågan direkt till tillverkare har svarit varit att det är så små volymer jämfört med tex bilbranschen, och därför kostar det att producera & framställa. Det stämmer säkert när det handlar om en del prylar som verkligen är speciellt framtagna för båtbranschen. Fast det finns ju ganska mycket prylar/tillbehör som egentligen inte är unikt för båtbranschen. Annat är priset...

Det kanske är så enkelt att båtprylar kostar för att folk är beredd att betala. Vi får hoppas på Ryan-effekten. Alltså, det enda positiva Ryan Air gjort är att pressa flygpriserna över lag. Kanske dyker det upp några aktörer inom båtbranschen som slår hål på lögnen att allting måste kosta alldeles för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkneexemplen stämmer säkert, fast faktum kvarstår. Allt som heter Marin är oftast alldeles för dyrt. Jag menar, de olika marginalerna mellan olika led är ju normala påslag även för andra branscher. Fast slutpriset till konsument är betydligt högre. Då måste den stora vinsten ligga hos själva tillverkaren.

De gånger jag ställt frågan direkt till tillverkare har svarit varit att det är så små volymer jämfört med tex bilbranschen, och därför kostar det att producera & framställa. Det stämmer säkert när det handlar om en del prylar som verkligen är speciellt framtagna för båtbranschen. Fast det finns ju ganska mycket prylar/tillbehör som egentligen inte är unikt för båtbranschen. Annat är priset...

Det kanske är så enkelt att båtprylar kostar för att folk är beredd att betala. Vi får hoppas på Ryan-effekten. Alltså, det enda positiva Ryan Air gjort är att pressa flygpriserna över lag. Kanske dyker det upp några aktörer inom båtbranschen som slår hål på lögnen att allting måste kosta alldeles för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några jämförelser med svenska varor; En skogaholmslimpa som bakas i Eskilstuna kostar i svenska butiker omkring 22 kronor. Samma limpa, bakad på samma ort kostar i Danmark omkring 10:an! En såg från Sandvik är ca 40% billigare i Tyskland än i Sverige! Tegel från Vittinge är också det billigare i Tyskland!

När det sedan gäller import av marinprodukter är det inte så lätt för oss marinhandlare. Det finns nästan alltid en svensk importör/grossist som vi måste handla genom. Detta gör att vi oftast inte kan gå förbi denne vilket får till följd höga priser. Som jämförelse kan nämnas ovanstående limpa - den måste köpas genom grossisten som tar ungefär 12 kronor. Redan här är denna limpa dyrare än i en dansk. livsmedelsbutik.



Senast ändrad av asphen | 24 maj 2008 | 23:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här mannen tycks inte riktigt veta vad han pratar om,sanningen är att alla båtar och tillbehör inte produceras i usa,utan mycket görs även i europa och likförbannat så kan man köpa dessa varor för halva priset i usa.Exakt samma sak gäller snöskotrar,fyrhjulingar mm

Det är billigare att importera tex japan tillverkade reservdelar till båtar,skotrar,fyrhjulingar ja i princip allt från usa,varför?

Vet att det finns återförsäljare inom skoterbranchen som köper sina reserdelar från usa och inte via generalagenten,varför kan det va billigareSkrikandes

näe upp till kamp mot ockrarna Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i priserna mellan USA kontra Sverige! Nu gäller det priserna mellan marinorna/båtdetaljförsljarna och andra ej båtspecialiserade firmorr typ Clas Ohlsson/Jula etc. det är där skandalerna märks och är som störst! Att man kan hämta hem billigare bilar/båtar/delar  i Tyskland/Usa vet ju alla



Senast ändrad av WaterWolf | 25 maj 2008 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror att en väsentlig anledning till att produkterna inom marin är dyra tack vare att branschen är väldigt fragmenterad. Det har ännu inte skett en stor strukturering av branschen. Uppköp mellan tillverkare har inte skett och inte heller på distributörs och återförsäljarsidan. Det är för många led (för många som skall ha sin marginal) och det ger en hög prisbild. Detta tolereras så länge ingen aktör kommer in i branschen som tar ett helhetsgrepp i alla led. Biltema, Jula mfl intrång i branschen är bara ett första led på återförsäljarsidan. Det är i producent och distributörledet stora åtgärder måste ske.

Det är intressant att se att vi marinkonsumenter har tolerat detta så länge. Jag tror och hoppas att denna bransch (som så många andra) kommer effektiviseras både vad gäller produktion, distribution och försäljning. Den aktör som tar detta helhetsgrepp kan gå in med lägre priser och sätta nya spelregler på marknaden. Denna aktör kommer vara banbrytande och lönsam. Det finns givetvis plats för en sådan aktör i denna bransh. Se exempelvis på Dustin inom data/tillbehörs branschen. Det är inte rätt att jämföra med elektronikbranschen (den är mycket större) men just där har det jag skrivit om ovan skett.

 



Senast ändrad av Albin5 | 25 maj 2008 | 08:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med att läsa några trådar i bryggsnack för att inse varför det är så här. Det finns helt enkelt för mycket folk som är beredda att betala vad som helst för attt få det bästa för sin (fritids)båt.

Minsta repa på propellern => Ny eller reparera

Olja => Bara det bästa är gott nog åt min motor.

Skruv långt över vattenlinjen => Biltemas rostfria kan aldrig duga

osv

Som skärgårdsbo så kör jag med en propeller som ser ut som en sågklinga, en motor jag inte minns när jag bytte impeller i senast, en båt byggd av biltemagrejer och med den billigast tvåtaktsolja jag kan hitta. Motorn går lika bra ändå. Men jag förbannar alla prisupptrissare varenda gång jag måste köpa något som bara finns i båthandeln.

Handlarna är inte dummare än att de tar betalt när det finns folk som är beredda att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller till stora delar med dig i ditt inlägg!

Det finns helt enkelt för mycket folk som är beredda att betala vad som helst för attt få det bästa för sin (fritids)båt.
Samt skepsisen mot lågprisalternativen, som ofta kommer från samma fabrik som originaldelarna!

Alltså... Volvo tillverkar ju inte mycket själva, de köper delar från sina underleverantörer. Dessa underleverantörer måste ju som alla andra fabriker öka sin vinst med ett visst antal procent varje kvartal för att göra aktieägarna nöjda! Naturligtvis kommer denna fabrik sälja samma delar till t.ex. Biltema, när produktionen på detaljen ändå är igång, som till Volvo, och Biltema beställer kanske fem till tio gånger fler detaljer så priset blir ju därefter.
Kvalitetsbrist...? Ja, kanske... men köper man Volvo original och reservdelen havererar, är det självklart att det är enkelt att få detta fixat då? Får Du inte likt förbannat göra en massa jobb själv?

Jag vet ialla fall att på Biltema kan man gå till butiken med varan och kvittot och få en defekt vara utbytt utan problem.

Skillnad är naturligtvis om man lämnar in till marina och får service eller reparation gjord, då står förhoppningsvis firman både för jobb och nya delar om något går snett. Men jag pratar bara om de som gör jobbet själv, privat på egen båt.

 



Senast ändrad av Rovarn | 25 maj 2008 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och tänkte på några svar jag fick av båtmotortillverkare (från en mässa) där man påstod att de generellt höga priserna på båtmotorer mycket handlar om de enorma utvecklingskostnaderna runt varje modell, i kombination med små tillverkningsserier.

Undantaget propellern och själva marinifieringen av en motor är det väl inte mycket som kan tillskrivas båtbranschen när det handlar om att uppfinna och utveckla motorer. Ibland låter det som att båtbranschen nästan uppfann 4-taktsmotorn, eller direktinsprutningen etc. Det mesta är ju snott och komponenterna kommer ju ofta ifrån gamla (osålda) bil och mc- motorer.

Och det här med att små serier är argumentet till skyhöga priser känns inte heller som en sanning. Så himla liten är ju inte båtbranschen. Båtåkning är ju ändå något man sysslat med i tusentals år i hela världen. Det finns ju en rad andra branscher med betydligt mindre totalomsättning, fast med en prisbild som är mer försvarbar. 

Jag tror stenhårt på argumentet att människor uppenbarligen är beredda att betala. Och varför då sänka priserna? De flesta surnar kanske till, men till slut kommer plånboken fram och inköpen görs. 

Tänkte också på en annan möjlig teori. Det enda riktigt hållbara argumentet (undantaget själva trivseln att äga en båt så klart) till höga båtpriser är andrahandsvärdet. Åtminstone på bättre båtar som är välskötta. Kanske spinner man vidare på den acceptansen även på tillbehör. Jag menar, har men en gång fått kunderna att köpa hela affärsidén runt att äga en båt, varför ska man då backa och plötsligt sälja billiga tillbehör och reservdelar. Håll lögnen vid liv och låt folk betala tills dom kroknar.

Oj, nu låter jag negativ, nästan bitter. Fast jag tänder gärna till på prissättningen inom båtbranschen. Den är allt för ofta skev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget att vara bitter över?

Saker kostar vad folk är beredda att betala. Så fungerar ett marknadsekonomiskt samhälle. Det är ju i själva verket grundpelaren i sagda samhällssystem.

Om tillräckligt mycket folk helt enkelt inte köper de dyrare alternativen så kommer priserna sjunka. Vi har alltså endast oss själva att skylla. Sedan finns det ju som sagt ofta billigare alternativ. Det står alltså var och en fritt att köpa svindyra prylar på hjertmans eller billigare alternativ på biltema.

Till min gamla 7 knops båt är det valet mycket enkelt. hade jag haft en svindyr högprestandabåt så hade valet antagligen sett annorlunda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... som att , varför köper folk guld och diamanter !?!?!

För dom har råd eller bara villiga att betala ! ( men lite korkat är det, eller hur Flört )      OBS .. nu tänker jag som en man !!!!!!! hahahahahha

post-11345-1394235488,9089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...