Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Finmar840

Små kabelskor på grova huvudbrytare

Rekommendera Poster

Tänkte byta ut alla grova elkablar i båten.
Alla färdigpressade kablar från t.ex. Skylllermarks verkar ha kablelskor med ett hål som rymmer ca en M6-bult.

Mitt problem är att alla huvudbrytare verkar ha mycket större bultar att fästa kablarna på, typ M10 eller M12. För att kunna koppla nya kablar dit måste jag alltså hålla på och göra egna kablar och då vet man ju att det aldrig blir lika bra som dom färdiga.

Någon som har nån smart lösning på detta?
Eller som vet var man kan köpa färdiglödda kablar med större kableskor?

Känns så himla basic. Alla som har renoverat elen måste ha åkt på det här eller så har jag missat nåt fundamentalt :)

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenna.

Du kommer få lika bra resultat som skyllemarks om du använder dig av rätt verktyg när du pressar kabelskorna.

du kan köpa en stor kabelskotång på biltema som fungerar alldeles utmärkt. kostar runt en 500:-

Sen så e det bara att skaffa kabel, Skor, krympslang. Fördelen med att göra egna kablar e att du får dem i exakt längd som du vill ha dem.

Våga prova, det e superenkelt och du kommer bli överaskad över resultatet.

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker göra nästan samma sak. Ska koppla in en batteriväljare (har 2 batteri).

Tänkte köpa ett par startkablar på biltema och klippa av klämmorna, och sedan sätta på egna kabelskor anpassade för M8. Tror jag blir bra!

Det blir dyrare att köpa batterikablar på lösmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter trevligt att få rätt längder.

Var köper ni skor, slang och kabel i lösvikt nånstans?

En anna grejja: Finns det några tumregler på hur stor area man ska ha på kabeln till startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösmeter har jag bara hittat på någon specialbutik. Dyrt som sören...

Startkablar blir billigare. Kapa av krokodil-klämmorna och pressa på nya kabelskor. Allt du behöver finns på Biltema och andra större varuhus.

Jag tänkte använda 16mm^2 till mitt projekt. Borde räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På SeaSea butikerna har de kabel på lösvikt och kabelskor, allt från skyllermarks. De tillahndahåller även verktyg för att pressa.

Det är ett alternativ om du har nära till någon sådan butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köpa grova strömkablar och kabelskor på bilstereobutiker till vettiga priser och då får man dessutom kabel med bra kvallite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Biltema säljer grova strömkablar avsedda för Bilstereo bruk...

 



Senast ändrad av Knoparn | 20 maj 2008 | 13:41



Senast ändrad av Knoparn | 20 maj 2008 | 13:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på din fråga, Skyllermarks har kabelskor som passar dom flesta plintar och huvudströmbrytare ”se bifogad länk”.

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/produkter/rorkabelskor.html

 

Jag installerade Skyllermarks skiljerelä förra året i båten för att separera start och förbrukningsbatterier, och passade då även på att byta alla grova elkablar för att inte få något spänningsfall. Jag mätte hur långa kablar jag behövde och sedan fick dom i båtafären pressa ihop kabelskor med kabel. Jag fick även låna tången i båtafären om jag ville för att sitta i båten och göra jobbet, fördelen med detta är att man får exakta längder ”det går åt mera kabel än man tror”.  Skyllermarks elkablar är förtent och släpper fram strömmen bättre därför att den inte oxiderar som oförtent (blank) kopparkabel gör.  Om du ändå ska göra jobbet så kanske du inte ska snåla och använda dig av billig kabel som kanske oxiderar om något år med spänningsfall som resultat.



Senast ändrad av Black_Pearl | 20 maj 2008 | 15:29



Senast ändrad av Black_Pearl | 20 maj 2008 | 15:32



Senast ändrad av Black_Pearl | 20 maj 2008 | 15:34

post-29746-1394235477,7304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men skillnaden är att om du köper tex skyllermarks kabeln så får du en kabel som är förtennad och mjuk med många ledare vilket medför mycket minskad risk för brott och dålig kontakt i pressningen. Vanliga startkablar är fåtrådiga, hårda och enbart koppar vilket mycket lätt ärgar i marinmiljö. Det finns fler leverantörer än skyllermark men ett råd är att inte snåla med kabeln. Varken i kabelarea eller kvalitet.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter ovan.

Ska man optimera kablarna måste man göra det själv för att få rätt längd. Men använd oxå rätt verktyg. Skulle aldrig komma på tanken att köpa färdiga kablar till båten (de lär ju aldrig ha rätt mått)

Lycka till!

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns rimliga alternativ... http://www.albybilel.se/ där har man en bred kompetens och riktigt bra priser.. Dessutom gör dom kabelt utifrån dina önskemål dvs tjocklek och längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt mina kablar från Hjertmans.

Jag fick dom i exakt den längden jag ville ha och kabelskor kan man välja rak eller vinklad samt hål 6, 8, 10mm. Kaben är mycket mjuk och går att böja hur som helst. Jag tycker helt klart det är värt pengarna att kosta på bra kablar.

Ni som surrar om billiga kablar från Biltema borde nog tänka till. Ni har stora fina båtar för en massa pengar men lägga 1 eller 2 tusen på bra kablar det vill ni inte och det förstår jag inte.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Palms i Tyresö pressar dom kablarna själva du fyller bara i ej lapp som är förtryckt med olika kolumer för vad du kall ha för kvadrat på kabeln ,kabelskor vill du ha 6-10 skriver du det och om kabeln skall varamed röd eller svart krympslang och längden det tar i regel ett par dagar om det är mycket att göra i annat fall kan du göra bestälningen på morgonen så får du dom på eftermiddagen

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...