Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jhea

Porer i Gelcoaten????

Rekommendera Poster

Har en vän som har massa små porer i gelcoaten,som nål huvud ungefär, På överbyggnaden på en nimbus 26. Har sagt till honom att det nog inget att bry sig om man inte vill coata om hela båten.

Någon som har varit med om detta??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stick hål på några bubblor, luktar det ättika så är det plastpest. brukar uppträda runt vattenlinjen i första hand. Har båten varit omlackad? det kan handla om ett dåligt underarbete. I ert fall är det nog inget man gör något åt förrän det blir besvärande. hur gammal är båten? tidningen praktiskt båtägande hade en serie om plastpest under våren som var väldigt intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att våra somrar är blöta ibland, men så blöta så båtarna får plastpest på överbyggnaden - nej, knappast. Skräm inte stackaren....Flört

Tror liksom trådskaparen att det inte är så mycket att bry sig om eller göra något åt. Inte förrän det börjar bli estetiskt riktigt störande.



Senast ändrad av IngemarE | 20 maj 2008 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma på min båt, som är från -79. Ser mest ut som små, små hål och inte som blåsor. Jag tror bara det är av estetisk betydelse, det fastnar tyvärr smuts i porerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, segelbåt, 76:a. Jag ser det som naturligt åldrande. Tids nog är det väl dags att spackla hela rasket och måla båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som om överbyggnaden är omlackad någon gång, och att det då varit för dåligt täckt när det var kallt ute. Möjligtvis alltså små porer efter daggdroppar tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Upptäckte på min snipa i samband med vårputsningen dessa små blåsor enl bild. Är flera övriga ställen också. Överbyggnaden är omlackad en gång så det kan ju bero på dåligt underarbete. Kika på bilder och se vad ni tror.

Båten är gammal (från -68) så det är kanske inte mer än rätt att det har fått en del krämpor!

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får inte till bilden...vet inte vad jag gör för fel!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Porer är porer, blåsor är blåsor. Om det är porer så är det små porer som är i grund-gelocaten vad jag förstår. Har haft 2 båtar med det och det vore intressant att veta om det är någon som har erfarenhet om man kan laga sånt? kanske med ett färg-anpassat gelcoatspackel som kan späs ut med något medel som bryter ytspänningen kanske, så porerna fylls upp på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

dessa porer i gelcoaten är helt naturligt på gammla båtar och kommer förr eller senare på alla båtar. det är gaskanaler som bildas vid läggningen av gelcoat i form. att dem inte kommer fram fören efter 20 år är för att ytskicktet inte polerats fram så långt att dessa framträder innan dess. Du som var inne på böldpest var faktiskt inte helt ute och cycklade, det är dessa kanaler som möjliggör böldpest, dock så behöver man bara oroa sig för detta under båten. Hoppas detta gav lite klarhet i ämnet.

Enda lösningen är omlackering/omgelcoatering av båten.

Mårten Lönn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Även jag har porer i gelcoaten, både över och under vattenytan, men har inte funnit några tendenser till böldpest. I mitt fall kan de vara betydligt större än knappnålshuvud. Se bild

Jag kommer att fräsa ur porerna så att de får en fin yta, spackla, grundmåla och lacka om hela båten med produkter från http://www.de-ijssel-coatings.se/

MVH

Lento

post-24000-1394236331,2225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv mängder med små små porer, efter att ha haft två experter på plast som tittat på båten så tror de båda att det är dålig gjutning från början, för mycket härdare i gelcoaten som gjort att luften inte hunnit ur plasten innan den härdat. Min båt är bara 12 år så det låter ju mer rimligt.

Hälsningar//



Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...