Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nozer

Litet ankare, som håller fast bra. Mälarens botten.

Rekommendera Poster

Har i dagsläget en klassik blyplätt.

 

Tycker den är totalt värdelös. Får knappt nå fäste, och även om man dragit fast ankaret, så släpper det efter rätt enkelt.

 

Båten ifråga, väger runt 300kg med motor. Dvs en rätt liten skapelse. Ska användas för att ankra fast båten vid öar etc vid sol & bad.

Det jag är ute efter, är ett litet, smidigt ankare, då det råder stor platsbrist i båten. Så en liten modell är önskvärd, även viktmässigt då det bör vara lätt att hantera då det är trångt i stuvutrymmerna.

 

Kommer bli ngt av de som biltema säljer. Dom har kopior på bruce, och danforth.

Vilket lämpar sig bäst för mig? Samt vilken vikt? Antar det räcker med minsta på 2 el 3kg?

 

Vi ligger i mälaren, i Västerås trakten. Vet inte exakt vad det är för botten, men det känns som den är rätt stenig. Ngn annan som vet bättre?

 

/Tobbe

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är på ett bra spår vad det gäller ankaret. Biltema har en tabell men två kilo låter rätt. Botten i mälaren är alt som oftast blå lera vilket du kommer att märka. Fastnar sååååå himla bra på plast. Fixa en anordning så du kan hänga ankaret på aktern utanför båten så slipper du denna pest i båten. //P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hördu Nozer

Blyplätt i Mälaren? Hur stor är din plätt?

På förra båten som vägde 1,5 ton hade jag en tung plätt, utan plåtskål med en lång plattjärns ten och 2 meter kätting. Hela rasket vägde säker 20 kilo minst.

Jag kan lättare räkna upp de gånger jag inte hade svårt att få upp ankaret än tvärtom. Är det minsta dy i Mälaren och kombinerat med lerbotten så var jag tvungen att dra den upp med motor. Man tajar upp lina så ankaret visar lodrätt upp/ner och sedan full gas. Ibland var hela kättingen åsså nere i leran!

Aldrig draggat ens på sandbotten och 1 meters vågor och/eller 5-8 m vind ute i skärgården.

Jo en gång, det var sjögräs på botten och då var det kört så jag lade min stockankare.

Den plätt du har måste vara ganska liten antar jag. Å lätt.

Dragg däermot är bara leksaker och förkastligt. Hugger bara  på stenbotten och man får kanske inte upp den.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Största anl till att det inte verkar hålla med plätten, är garanterat min usla kunskap & teknik ang att ankra. Men i jämförelse med tidigare båtar då jag haft andra ankare, tycker jag plätten fungerar dåligt.

 

Men den stora anl till varför jag vill byta, är att plätten får helt enkelt inte plats i ngt stuvfack.

Eller, jo den får plats. Efter man slagit sönder halva båten när man tryckt den på plats.

 

Så mycket därav jag behöver byta till ngt med bättre format

 

/Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Kalman, vi har haft plätt i alla år i mälaren, men en ganska stot 12kg och dessutm kätting, brukar sitta som berget i dyn. Mitt förslag är att välja en brucekopia, den brukar funka i mälaren, men glöm inte att längden på linan är viktig, med för kort lina så lyfter du ankaret. Jag skulle välja en på ca 5kg i ditt fall om den får plats. Vi har en liten 2,5kg till jollen, men hållkraften blir ganska liten pga den lilla ytan ett sådant ankare har. Men även en brucekopia tar endel plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej nozer Tobbe.

Det är inte utan att jag blir nyfiken. Hur lite plats har du om en blyplätt knappt får plats? Pratar vi om en eka eller Pop16 eller? C:a 300 kg båt hålls nog kvar av vad som helst nästan.

Det blir nog svårt att hitta något annat som är bra och mindre. Prova med en 2 m kätting först närmast plåten innan du byter.

 

(Har märkt att inläggen inte kommer i kronologisk ordning just nu. Undrar var detta hamnar?)

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får plats o får plats...

 

Nog får det plats alltid. Båten är en öppen sportbåt på 15f.

 

Men styvutrymmet bak, som är det enda som är övertäckt, dvs grejerna flyger inte runt i båten. Är redan rätt så fullt med soppatank batterilåda. nöd åror o annat skit som behöver vara med.

 

Har haft plätten där förut. Men pga själva plättdelen, så blir det bökigt att knögla in den där.

Självklart går det att fortsätta ha det så. Men i år tänte jag försöka städa upp lite gällande saker som ska vara i båten, och hur dom ligger.

Självklart kompromessar jag inte o använder ett sämre ankare enbart pga platsen. Men finns det andra modeller som är mindre, men som funkar minst lika bra så är det trevligt.

 

Dock kanske min plätt är lite väl stor, då det är en 5kg. Skulle nog räcka med 3kg till denna båt.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja inte vet jag, men jag provade själv en dragg av den typ du hittar i länken här nedan förra helgen. Min båt väger 1,5 ton, det blåste inte mycket, kanske 3-4 m/s. Bottnen bestod av blålera, och draggen fungerade som den skulle, dvs, den höll båten kvar på plats. Väldigt praktiskt eftersom det är hopfällbart, men inget jag skulle använda för att ankra över natten.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=339&iItemId=87795

Mvh Labbibia

Ps, redigerar mitt svar lite...........Eftersom du har en relativt liten och lätt båt, och du förmodligen därför mest gör dagsturer i bra väder, så tycker jag att en dragg skulle kunna fungera bra för dig. Men som Kalman säger, på stenbottnar är det kanske inte mycket att ha.

Dock verkar ju de flesta som vet nåt om Mälaren säga att det mest är blålera på botten.

 



Senast ändrad av labbibia | 27 maj 2008 | 08:58



Senast ändrad av labbibia | 27 maj 2008 | 09:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...