Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
oktest

Smutsrand i vattenlinje löst

Rekommendera Poster

Ohoj

Problemet med smutsrand i vattenlinjen är LÖST för alltid Glad

Jag provade att blanda Betpasta med lite vatten, och penslade på det på en liten yta. Det formligen rann av ögonblickligen. Sköljde med lite vatten och torkade rent med en trasa, plasten blev skinande vit igen. Kanske inte det mest miljövänliga metoden, men tusan så enkelt det försvann...

Mvh Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj

Betpasta används efter att man har svetsat rostfritt. Är frätande och tar allt, utom plast...

Hälsn Mats



Senast ändrad av oktest | 19 maj 2008 | 08:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj

Prova på en maskin/järnhandel som säljer svetsar o tillbehör. Jag använder Avesta Classic Pickling paste 101) Men det funkar säkert med vilket annat märke som helst. Det finns även (miljövänlig) betpasta.

En förpackning pasta räcker troligen en hel livstid, för det här ändamålet...

Hälsn Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bekräfta. Följande resultat tog ca 4 minuter. Några stryk med svag lösning på en pensel, sköljde direkt efter med mycket vatten och en ren tvättsvamp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett medel som fungerar utan att vara vare sig giftigt eller skadligt för båten, människor eller omgivning är Rönnqvist båtbottentvätt. Det tar bort beväxning och beläggningar utan någon ansträngning som att gnugga och nöta. Lägg på på torr båt och låt det verka, om skiten inte löst sig på ca. 6 timmar lägg på igen. Låt det verka till skiten löst sig.

Båten på bildserien var riktigt skitig, jag la på medlet på morgonen och på eftermiddagen var det klart.

Rönnqvist medel finns i dagsläget hos Jula och Laitis. 

Det finns även ett medel för all skit som finns ovanför vattenlinjen, det är betydligt starkare och bör inte få verka mer än 2 minuter, det tar bort eventuellt skyddande vaxlager. Därför finns även deras återvaxande tvättmedel som återger ett skyddande lager vax så ytan inte så lätt blir skitig igen. Det är även bra till den vanliga underhålls tvätten.

Se även http://www.maringuiden.se/forum/;thread=10750&highlight=mirakel



Senast ändrad av Matsarna | 04 juni 2008 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som lite mycket kommersiell reklam. Hur är det, är inte du generalagent för Rönnqvist medlet ???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag är generalagent för medlen. 

Jag informerar om medlet. Istället för att folk använder som i den här strängen betsyra som är direkt miljöfarligt tycker jag att medel som är mindre skadliga bör användas. På forumet börjar allt fler ha provat och sett att det verligen fungerar utan att påverka miljön i negativ riktning. 

post-12171-1394235502,3722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden är ju lysande.

Fan att man redan slängt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden ser ju otróligt bra ut !!

Vilken betpasta använde du och i vilken koncentration ???

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alvestas pasta som är nämnd ovan.

Jag mätte inte upp grejorna men jag gissar ca 1,5 tesked pasta (en klick på penseln) i ca 2,5-3 dl vatten (en avskuren 0,5 liters flaska).

Rörde runt med en plastpensel till pastan hade löst sig, strök några gånger med penseln över samma yta, sköljde med vatten och tvättsvamp direkt efter.

Jag testade bara den gången, men det hade förmodligen räckt till hela skitranden runt hela båten.

 

Jag tar resten i morgon om jag får 10-15 minuter över...



Senast ändrad av 481GTS | 05 juni 2008 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm , då borde det funka på hela skrovet , den måste ju bli som ny , eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, du har ett kommersiellt intresse och det betyder att man måste läsa dina inlägg med en viss skepsis. Kanske du till att börja med kunde förklara på vilket sätt betpasta (betsyra) är miljöskadligt. Ohälsosamt att äta eller få i ögonen, ja. Men miljöskadligt??

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hänvisa till denna länk om säkerhetsdatabladet för Sandviks betpasta http://www.smt.sandvik.com/sandvik/0140/Internet/se01252.nsf/1A6EC6DD9315EB6CC1256F000029520F/$file/SäkerhetsdatabladFormula1.pdf?OpenElement

Eller denna länk till Avesta fininshings säkerhetadatablad för deras betpasta http://www.avestafinishing.com/1797.epibrw intressant är även att läsa att kontakt med vatten orsakar en exoterm reaktion med värmeutveckling.

 

 

 Som jag skrev tidigare så är betpasta inte det bästa miljövalet. 

 

 

 



Senast ändrad av Matsarna | 08 juni 2008 | 01:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade bara Avestalänken. Citat:

Effekter på miljön

Produkten har i outspädd form giftpåverkan på mark och vatten. Som brukslösning kommer

produkten att sänka pH

värdet hos avloppsvattnet och bör därför ej släppas ut innan den har genomgått en neutraliseringsprocess.

Akut tox. för fisk (Fluorvätesyra)

: Fisk (färskvatten)/60ppm/dödligt (tidsperiod ej specificerad).

Nedbrytbarhet:

Protolyseras i vatten till H

, NO3, F.

.

Bioackumulation:

Produkten bedöms ej som bioackumulerbar

Om du med stöd av den texten påstår att att användning av någon dl utspädd betpastalösning skulle vara miljöskadlig är du antingen mycket angelägen att sälja din produkt till varje pris, eller också är dina kunskaper i ämnet otillräckliga.

Däremot finns det all anledning att vara försiktig med betpastan ur personsäkerhetssynpunkt. Skadliga effekter på plastlaminatet är inte troliga, men å andra sidan inte ordentligt undersökta.

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Här kommer ett tips till.

En liter vatten, 3 matskedar salt och 3 matskedar bakpulver. Reaktionen i vattnet blir att det börjar bubbla, vill man ha lite godlukt i medlet så kläm i lite citron. Helt suveränt att tvätta båten med på ovansidan. Ganska billigt också Flört

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen lust att gå i polemik med dig om det här, jag säger bara att det måste vara bättre med något som är klassat som ogiftigt och än sådant som är märkt med dödskallar och ger svåra frätskador om man får det på sig.

Då betpastan kan ge allvarliga korrosionsskador vid kontakt med metaller så bör man vara försiktig med spill på drev eller nära utombordaren eller om man har båten på trailer.

Men alla har vi ju våra böjelser, vissa tycker tydligen om att använda skyddskläder som handskar, skyddsglsögon och andningsskydd för att tvätta båten. Jag lägger på medlet klädd i shorts med trycksprutan efter det går jag på stranden med barnen eller ser på fotboll på tv, efter ett ca. 6 timmar är det klart då sköljer av den med vatten och båten är ren. Inget arbete eller gnuggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...