Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BMoon

Hur många lager glasfiber/polyester behövs?

Rekommendera Poster

Håller ju på och plastar balkar i båten, eller rättare sagt höll på innan det drog in nått förstadie till nästkommande istid lagom till helgen.

Nåja, kör med ployester och 600-matta. Har börjat lägga två lager och tycker det ser bra ut och är stadigt som berget. Har ju dock läst att en del lägger både tre och fyra lager, fast då kanske de har tunnare matta också.

Vad tros? Hur mycket behövs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka balkar? Vilken båt? Vad har balkarna för funktion? Är det nya balkar eller förstärker du?.

Är så här, att 2 lager är ingenting när det gäller en balk. Det är vecken som blir det bärande och där det inte får svikta eller vika sig. Varje lager du lägger på, ju starkare blir balken.

I mitt båttak, har jag en balk som säkerligen har 12-13 lager väv och den är stark som attan och under det hade jag inte vågat gå. Om du sågar igenom 2 lager väv, så finner du att det är ingen ting.

Lycka till / Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya balkar i skrovet i en Selco 18. Är väl ett par millimeter tjockt nu. Nog snudd på tjockare än vad de ha plastat i resten av båten. 12-13 lager måste ju bli flera centimeter tjockt!?

Hade la dock tänkt lite mer än två lager men blev det nu när jag provade lite i ena ändan för att se hur det blev. Känns samtidigt lite onödigt att lägga allt för mycket mer än nödvändigt. Jag brukar annars alltid grovt överdimmensionera saker när jag bygger så lite riktlinjer är ju alltid trevligt...



Senast ändrad av BMoon | 19 maj 2008 | 05:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja! Håller själv på att fixa balkarna i båten. Har 1 lager 900-matta, 1 lager Firet (distans mtrl), 1 lager 900-matt = ca8mm. Stabilt som fasen! // S

post-10000396-1394235476,0031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nån bok om plastning jag läste lite i. Där stod det att balkar skulle plastas med 8-15 lager, gällde dock tunn matta. Antar tunn än 150-300 nånstans så tar jag 3-4 lager bör det nog bli fullt tillräkligt. Sen givetvis lite extra där det kan tänkas fresta på lite extra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tunn matta misstänker jag är 450-grams matta som ju var vanligt förr. Nu för tiden har man 600-gramsmatta där jag brukar handla. Tag tycker den är lite för tjock att jobba med i många lägen, tex runt ett hörn.

 

12 - 13 lager blir väl styvt 6 mm tjockt laminat. 2 lager 600-gramsmatta är alldeles för tunt. Du får nog lägga på 4 lager till.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 19 maj 2008 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo lite mer än två lager hade jag nog tänkt mig. Är ju förvisso stadigt redan nu men ska ju tåla lite också...

Men säg fem lager med 600-matta kanske kan duga då?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1kg glasfiber/kvadrat blir ca 2-2,5mm tjockt.

till 1kg glasfiber går det åt ca 2,5-3kg polyester!

Så har du matta som är 600g/kvadratmeter så blir ju två lager 1,2kg/kvadrat. Det borde väl vara ca 2,5-3mm tjockt, sen är det väl bara att bestämma vilken tjocklek du behöver och plasta vidare.

Själv har jag använt 450-matta för att jag tycker det är smidigare. Har lagt 4-5lager och det blir ca 5mm tjockt, dock inte till balkarna, där plastade jag in 2x4 virke som jag kapade till önskad form. Det blir styvt så det räcker =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...