Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Suckan

Gallra näckrosor?

Rekommendera Poster

Någon som har tips på en bra metod eller bra verktyg att rensa bort näckrosor med? Min bryggplats i Mälaren är bara ca 1 m djup och där växer dom ganska bra. Till saken hör att bottnen är dyig, så jag har ingen lust att bada... Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Det kan också bero på i vilken komun du bor i. I en av mälarens komuner är de fridlysta? 
OM du inte vet det eller säger detsamma så kan jag tala om att knäpp dom under vattanytan, helst djupare. Och se till att de förblir där. De suger åt sig och självdör efter ett psr år. Det samma med vass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är bara fridlysta i den stora världen, utanför Sundbyberg, där jag bor... Flört

 

Då är det som jag trodde – att man ska försöka komma åt så långt ner det går. Jag provar med en spade eller grep från båten. Hjälper det alltså att bara knipsa av stjälkarna eller krävs det okonventionella vapen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en sådan där sax som har långa handtag och vinklingsbar nertill.. Själva handtagen är väl sådär 1.20 långa och man kan klippa rakt ner från båten. Kanonbra! Har bara lite vass utanför min bryggplats som jag rensar ur... men den fungerar nog till näckrosor också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet så blir det bara värre om man klipper ner näckrosorna. Man måste ner och dra upp de med rötterna. Klipper man bara ner dem kommer det bara ännu fler nästa sesong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej suckan

De är inte fridlysta, tack å lov.

(Backsippan, mosippan och misteln är fridlysta i Sörmland samt vilda orkideer som St:Pers nycklar och köttätande Sileshår och några till)

Det bästa sättet att utrota dem är att du tar en sk klohacka, går ner med den under rötterna och drar upp hela roten.

De kan vara upp till 5 cm tjocka och långa som en underarm!

Bor åsså i Mälaren, nära Hjulstabro. För mig räcker det oftast att jag bara klipper av dem, med tiden så försvinner de i alla fall, fast man får knipsa dem flera gångner.

Har du röda näckrosor så spar dem, du kan ge mig några.

De är fridlysta i vissa insjöar. Är vackrare tycker jag.

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...