Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brink

Förlorad nyckel till utombordare!!!

Rekommendera Poster

Har under en något strulig flytt tappat bort ett stort antal nycklar, och bla min nyckel till min Suzuki 85hk ifrån 94. Vad gör jag nu? finns det ngn som råkat ut för detta tidigare som har en lösning? finns det standard nycklar? tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara taskig, men jag hoppas att det inte är för enkelt att få tag på en ny nyckel... är ju samma situation som tjuven hamnar i... även om du nu lagligt köpt din motor och även om nyckel tillverkaren kollar om motorn är stöldanmäld, så är det ju inget skydd eftersom det inte är säkert att ägaren upptäckt stölden innan det är för sent... och eftersom det inte finns något ägande register på utombordare så kan du ju skriva ett kvitto till dig själv att visa upp... enda räddningen är väl om motorn måste vara försäkrad i ditt namn för att få ut en nyckel...?

Fyll gärna på hur det går, är lite nyfiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, båten är försäkrad och kvitto finns. Hmm låter klurigt, får kanske byta hela reglaget då, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byt tändlåset bara räcker inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Titta på Tändningslåset!
de brukar sitta en ring alternativt en större bricka där de sittter fast,som de är instansat ett nummer....på 3 siffror tror jag............

de är de som är nyckelnummret när du skall beställa från handlaren!!!

Såå är de iaf på äldre Yamaha motorer.........



Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tappade bort båda mina nycklar till min gamla bil. jag gick till nissans återförsäljare på orten. fick legitimera mig och så beställde dom nycklarna.

Kanske nåt liknade till båtmotorer. bara en tanke som dök upp.

 

Ha det bra

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snacka om ödets ironi: Hittar inte nyckeln till bilen. perkele. passade på att städa ur den, nu när jag jobbar natt och efter att kört ut den ur verksta´ n å låst den, så hittar jag nu inte nyckeln.  så nu är det bara att börja leta i denna 60meter/9våningar höga fabrik. Perkele.

slutar jobbet om 2½ timme också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nyckel numret står på köpehandlingen kan du gå till närmaste låssmed och få en ny tillverkad.

Kolla med suzuki om dom kan få fram nyckelnumret från motorns serienummer, på några fabrikat fungerar det.


I vissa fall står numret på fram eller baksidan av låscylindern, men det är inte så vanligt.

Kan du demontera cylindern och lämna den till en låssmed så ordnar dom nog en nyckel.

//Låssmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips. ska kolla detta i veckan. Återkommer med lösning, hoppas jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör man: (tack för bra tips ifrån ovan personer) Åk till närmaste återförsäljare av motorer och köp en ny nyckel enl nummer på låskolven. Finns inte så många olika nycklar tydligen. Honda har bara en nyckel till sina Motorer och Suzuki ett antal. Problem solved.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör man: (tack för bra tips ifrån ovan personer) Åk till närmaste återförsäljare av motorer och köp en ny nyckel enl nummer på låskolven. Finns inte så många olika nycklar tydligen. Honda har bara en nyckel till sina Motorer och Suzuki ett antal. Problem solved.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga krav på kvitto eller legitimation?

Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury har 3 st..... man kan ju undra varför de besvärar sig att ha nyckel. Det är ju löjligt. När kommer imobilizer till båtmotorer? Nautiloc å dylikt är ju bara för att hindra finniga fjortisar från att sno.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va det inte Ford som hadde nycklar i serie om 10 på vissa av sina bilar på 80 talet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen legitimation, och som andra skriver, det är ju nästan löjligt om en motortillverkare har mellan 1 och 6 oilka nycklar bara...fast oftast stjäls väl motorer utan reglagen ändå, så det här gör det enklare för oss ärligamänniskor. de med illvilliga avsikter löser ju sånt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med ett flertal tidigare inlägg, Blev av med nycklar till min Johnsson. Tänkte genast att det skulle bli kostsamt och struligt att köpa det ingjutna tändningslåset till starten. Men när jag kom till handlaren så berättade dom att det fanns 3 olika nycklar till den modellen. Jag betalade 200 kr för 2 nycklar. Ingen legitimation krävdes. Känslan när jag åkte därifrån var lite konstig. Ja gvar väldigt glad att få tag i minna nycklar,men lite skeptisk att det gick så lätt. Och som alltid så kom de gamla nycklarna fram kort efter inköpet av de nya, så nu sitter jag på en kvartettTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt förekommande i båtar snöskotrar, husvagnar , sommarstugor m.m att nyckelserierna är extremt små.

Kommer någon över nyckelnumret till din villa så är det lika illa där, ingen legg kontroll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...