Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MrMe

Trimpump Mercruiser Alpha

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Nu har man skruvat båt igen och som vanligt slutar det med att man sitter här och ber om hjälp Skrikandes

Jag har bytt plåten där trimpump coh solenoider är monterade till mitt Alpha drev. Rostigt och trångt men till slut sitter allt på plats. Nu skulle man kunna tro att allt är frid och fröjd MEN...

- Det går alldeles utmärkt att köra drevet NEDÅT
- Det går att köra drevet UPPÅT med TRAILER knappen
- Det är stendött när jag trycker på knappen UP (solenoiden är också tyst)

Eftersom jag har varit och skruvat nere vid trimpumpen och lossat alla kablar låter det långsökt att knappen i reglaget skulle gått sönder - men om det funkar med TRAILER och inte UP - vad finns det då i närheten av trimpumpen som kan vara fel? Så vitt jag förstått så är det samma signalkabel från reglaget för båda knapparna och väl nere vid pumpen borde det väl inte vara någon skillnad om jag tryckt på UP eller TRAILER??

Tack på förhand för eventuell hjälp...

/Christian

P.S... Den här båtsäsongen har ju inte börjat så bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en viss skillnad...Ifrån drevet kommer två kablar ifrån trim limit switchen (pucken på babords sida av drevet) som brukar gå in endera vid kabelstammen alldeles vid pumpen eller där i närheten. Kolla om du hittar dom och koppla förbi den. Funkar det då är det troligen den som gått sönder. Väldigt vanligt att den går sönder. Strömmen från upp knappen går alltså igenom denna switch på drevet och tillbaka till pumpen. Det som händer när man trycker på trailer knappen är att man kopplar förbi denna switch. Fast funkade det INNAN Du bytte plåten verkar det mer som om du trots allt missat nån kabel. Fast alla som har båt vet hur det kan inträffa oförklarliga saker på ett helt annat ställe än det man mekat med och dessutom exakt samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du otur så är ''trimpucken'' som sitter vid drevet trasigt . Att det bara går att få upp drevet via trailerknappen är en klassiker . JAG har kopplat ur denna trimpuck och gjorde då följande .... Trimpucken är den som sitter på SB sida om drevet ,på insidan av akterspegeln så kan man följa den gråsvarta 2ledade kabeln upp till drevpumpen . klipp av kabeln och tvinna ihop på den sidan av kabeln som INTE kommer från drev/pucken . Va du har gjort är att skaffa dig 2 st trailerknapper !!!! Är man en van båtmänniska så är detta ingen fara alls för vad pucken gjorde var att stoppa drevet så att det inte gick att trimma för högt .

Förhoppnings vis så vet du att så fort drevet vispar luft så är det för högt upptrimmat  .Det är det ända du behöver ha koll på !  Är du med ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Jocke... Nu är du ute och seglarSkrattande Babord är trim limiten och styrbord till mätaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm.... tack för snabba svar, men jag vet inte om jag vet vad det är för puck som nämns. På det kopplingsschema jag har hittar jag inget sådant, men det kan vara fel schema.

För att förtydliga: Om jag följer kablaget från den snabbkontakt som är kopplad mot solenoiderna (3 stift) så borde jag kunna hitta en puck som kan vara trasig? Detta märker jag om jag kopplar förbi den?

Jag är inte 100% säker men jag TROR att allt funkade innan jag gick lös med skruvmejsel och hylsnyckelsats för att byta plåten. Kan den berömda pucken verkligen ta skada av det? Eller är det den läskiga slumpen som spelat mig ett spratt?

Jag borde i rimlighetens namn kunna köra som det är nu eftersom det brukar framgå med all önskvärd tydlighet när drevet är för högt... Självklart ska jag försöka fixa det, men än verkar inte båtsäsongen helt körd i alla fall...

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Nääääää!  Tungan  hehehehe ...( sorry  tittade lite fuskpärmen nu ....ups )

Tack Micke !!!!!!... höll på bli lite galet  nu va !?!?!  Skäms

// Trevlig kväll

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med pucken menar vi de två svarta runda grejerna som sitter på drevets sidor. Kolla där så förstår du vad vi menar. Det går två kablar från dessa. Den på babords sida (kom vi överens om nuSkrattande) är för att stoppa drevet i ett visst läge. Alltså helt enkelt en strömbrtare. Kablarna från den kommer in genom skölden och går bort till trimpumpen. Brukar sitta med ett par såna runda kabelskor. Om du drar isär dessa och kopplar ihop kablarna på pumpsidan och testar upp knappen. Går den då är pucken trasig eller så har du helt enkelt missat att koppla in den.. Det ger samma resultat.. Funkar inte då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för all hjälp! Hittade kablarna som gick från givaren (en blå/vit och en lila/vit) - kortslöt dem och vips så funkade allt som det skulle!

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Nu slår jag förmodligen in en vidöppen dörr, men i och med att jag själv gjorde en tankegroda i s m första besöket i båten efter vinterförvaringen inom det här området så tänkte jag ändå ge mig in i tråden... Om drevet är uppfällt i trailerläge så går det inte att hissa med upp-knappen, utan enbart med trailerknappen. Jag trodde att knappen hade gett sig när jag testade på min båt i våras (drevet gick bara nedåt eller med trailerknappen), men det berodde bara på att det var uppfällt för långt. Skämdes en aning när jag tittade ner på drevet och såg att det var uppfällt.

Har du testat med givaren inkopplad och drevet helt nerfällt? Om du haft drevet uppfällt när du har provat så kan det vara så att allt fungerar som det ska och att pucken spärrar som den ska...

Hälsar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för tipset... Men drevet var helt nere (har redan sjösatt) så lyckligtvis hade jag inte gjort en fullt så uppenbar groda...

/Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fråga ..det går utmärkt att trimma drevet (alpha one gen 2) med knappen s även trailerknappen fungerar men mätaren lever sitt eget liv fladdrar fram o tillbaka? Någon som vet hur man får mätaren visa rätt igen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...