Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nilip

Volvo b21 problem

Rekommendera Poster

Hej Jag har problem med min båt. Jag skulle sjösätta min för mig nya båt och allt var frid och fröjd tills jag skulle starta båten efter att en kran lyft i båten. Den var otroligt seg att få i gång gick inte på tomgång bara om jag hade lite gas. Efter många om och men gick min färd till hemma hamn, innan jag kom fram slog jag naturligtvis av på takten innan dess hade jag maxat den när motorn var varm och den hade den toppfart den skulle ha, men som sagt jag slog av på takten och kände att den tappar kraft. Börjar ana oråd gasar på lite igen för att vara säker. Motorn var på väg att kvävas, va i h...e, kommer fram till hamnen skall precis svänga in på min båtplats och motorn dör. allt detta från avfärd till framkomst ca 15 min. Jag har sedan dess bytt: Tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, bränslefilter. Jag har fått hjälp med att försöka ställa in tändningen men den skjuter, går att få igång den på maxgas nästa men så fort jag minska gasen dör den.

Motorn är en B21 från 79

Tacksam för förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har du haft i sär sen förra säsongen? har fördelaren hamnat fel när du grejat det sista? Var motorn renoverad eftersom du ville testa toppfarten?, det är inte att rekommendera om motorn varit i sär och fått nya glidlager. dom ska slitas in innan man ger full sula. jättesvårt att köra in en båt som planar eftersom den ska upp i plan och det är hårda bandage för de flesta motorer.

Bränslepumpen kan ha gett upp testa genom att försöka köra motorn på startgas utan att ge gas. om den går snällt på startgasen så är det bränslepumpen som knasar. är det brytarlöst? annars kan brytarna behöva bytas och då kan du passa på att byta kondensator och kanske tändspolen.

bränslepump / fördelarfel är mitt tips skriv och berätta.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Låter för mig som ett solkart bränsleproblem. Du har skit i nåt av munstyckena i förgasaren. Skruva av alla munstycken och blås rena. Observera att partiklarna kan vara mikroskopiskt små så blås med munnen igenom munstyckena och känns så att det kommer luft. Sen kommer det funka!

Hade motsvarande problem att motorn nästan bara gick på accpumpen.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan svara på några frågor. Jag har inte haft i sär motorn alls. Den får bensin har sett att spjällen öppnar. Varför maxfart? jo jag sa ju att den för mig nya båten alltså vill jag prova båten.

Har en fundering om det kan vara membranen i förgasarna?? Vet någon vart i Sverige man kan få tag i en membransats till en B21 eller AQ 140????

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa membran på OK/Q8 eller på volvo. Dom kostar ca 85kr på OK iaf och då ligger dom i en volvoförpackning. Kontolera membranen noga för minsta lilla hål kan orsaka problem. Har däremot inte varit med om att ett membran har gjort att motorn bara tappar kraft och lägger av helt plötsligt. Brukar kunna bli konstig gång och problem med tomgång mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter solex fallförgasare och inga förvuxna moppeförgasare ala stromberg, dvs inga stora gummimembran.

Blås ur munstyckena med tryckluft (finns på burk på Clas i sjön) annars kan det samlas spott i hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla så att inte kamremmen har hoppat över några kugg ,jag hadde det problemet mad min aq140.Det brukar bli rost på kamdreverna och när båten har stått över vintern så fastnar kamremmen och sen när du vrider på starten så kan det kugga över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hade samma problem med min motor (b21) gör rent förgasarna och munstyckena som du fått tips om tidigare. Min motor var likadan många prov starter med samma resultat som du beskriver det enda som hände var att det luktade bensin om motorn förgasarna flödar över skit i munstyckena alltså ett tips kolla oljan min blev blaskig och luktade bensin när förgasarna flödar över trycks soppan ner i vevhuset. Ett tips om oljan luktar bensin byt den gör rent förgasarna och ha det så trevligt i sommar på sjön.

MVH Swemax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att problemet sannolikt är ett igensatt tomgångsmunstycke. Bränslepumpen kan det knappast vara, då skulle inte motorn gå på höga varv.

Dock - innan du börjar meka - slå i några flaskor K-sprit och prova att starta efter en stund för att utesluta vatten i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en oxelö 26 med vp 145 (B21) för 2 säsonger så hade jag problem med tomgången och att den var svår att starta.Jag fick problem med att avgasbälgen som sitter mellan avgaslimpan och avgagskröken/bockhornet att den var sönder brän att det läckte vatten från den.För att kunna byta den så är man tvungen att plocka bort avgaslimpan....då såg jag att vatten kanalerna på utgående sida på avgalimpan var igen satta/fullt med rost.Då hade motorn ett himla motstånd att pumpa igenom kylvattnet så då orkade inte motorn att stå att tuffa på tomgång.Så ett het tips så kolla avgaslimpan.

/Blasung

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla

Jag har nu blåst rent förgasarna, när jag för att bara säkert förvissa mig om att den pumpar bensin från bränslepumpen visar det sig att den inte suger bensin, det kan ju vara det som är felet tänker jag men nästa fråga blir då. Går det använda en bränslepump från en vanlig bilmotor?????, för det lär det ju finnas miljoner av(nästan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har just gjort rent hela mitt bränsle system och har kollat efter ny pump på vanliga bil dels butiker bilpumpar har slang anslutningar men pumpen till båten är det gängade anslutningar. Jag skruvade isär pumpen och det visade sig att det var skit i backventilen inne i pumpen så det var bara att göra rent och så provtryckte jag den, som ny igen. jag gjorde även rent bränsletanken slangarna och filtret är oxo nybytt , jag kollade även flotör husen i förgasarna så det inte var skit i dessa. Nu är systemet rent och den funkar igen

Lycka till.

Swemax

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...