Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
RCarlsson

Kustbevakningen & Tullverket

Rekommendera Poster

enl. TT

Igår (2008-05-14) beslutade regeringen att Tullverket och Kustbevakningen får rätt att;

-          beslagta fordonsnycklar (även båt och vattenscooter)

-          omhänderta körkort

-          ta alkoholutandningsprov på plats

-          göra ögonundersökningar

-          samt ta blodprov i samband med olyckor, även om ingen är brottsmisstanke finns.

 

Alltså i princip polismans befogenheter….  ÄNTLIGEN !!!!  Skrattande

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är sjukt att dom inte har fått göra det tidigare... Låter lysande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte fullt lika entusiastisk. De som arbetar inom tullen och kustbevakningen har inte alls som utbildning polismännen har. Risken finns att de kommer agera felaktigt och på ett farligt vis om de får med besvärliga personer att göra, och sådana finns det trots allt en del av.

Bättre vore istället om sjöpolisen fick utökade resurser, istället för att tulltjänstemän och kustbevakare ska agera som poliser. Jag tycker det låter som en farlig utveckling.

I Stockholms tunnelbana har det varit problem med att anställda vakter har gått helt felaktigt fram mot personer som de anser gjort sig skyldiga till olika former av förseelser. Jag tror till och med att det förekommit dödsfall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

göra ögonundersökningar

Vad skönt, då slipper man ju gå till optikern om man börjar se lite illa!Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, den uppenbara fördelen blir ju att kustbevkningen spar tid. Som vi alla har sett så har ju kustbevakningen varit tvungna att eskortera misstänkta båtfyllerister till mötesplats där polis ansluter. Men det kommer de ju bli tvungna till även framtiden? Såvida de inte bygger egna små stationer på strategiska platser ute i skärgården, där de kan dumpa fyllona!Cool

 Summa summarum, enda skillnaden blir alltså att fylleristerna inte hinner nyktra till i väntan på utandningsprov/blodprov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att dom får vidareutbildning då?

Man kan vända och vrida på detta i oändlighet, men faktum kvarstår att det är för mkt fylla och 'rövarliv' på sjön. Det svärtar ner oss som har behörigheter, sjövett och sköter oss, och något måste göras. Kanske låter som en sur gammal gubbe, (vilket jag inte är.. endast 37 år)  men visst ska man kunna ha roligt på sin båt, men låt den då ligga i hamn om du vill ta en pilsner eller 7... varför köra båt efter några pilsner???

Jag tycker att det är bra, och så länge vi använder sunt förnuft så kommer inte vi att behöva varken diskutera eller riskara att bli illa behandlade av någon...

Att bli stoppad i ngn fartkontroll får vi räkna med, och att då samtidigt blåsa är ju helt naturligt på vägarna, så varför är det ett problem på sjön???

Och polisen.... är väldigt effektiva när någon sätter 'käft', dom tar INGA risker - handfängsel direkt.... som ni säkert redan vet - annars är det bara att gå ut nyckter en fre/lör kväll i vilken stad som helst och kolla utanför krogar och dansställen.....

tror att det blir mkt bra med lite ordning även på sjön...

//RC



Senast ändrad av RCarlsson | 15 maj 2008 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte ditt ordval: 'rövarliv'
Flört

 

Det kan bli bra och man får väl hoppas att kustbevakare och tullare är mogna uppgiften!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo visst har du en poäng, men efter att man åkt dit för sjöfylla några gånger lär sig alldeles säkert de flesta och då har man ju drastiskt minskat antalet fyllon... samt att blir du fälld så får ju det konsekvenser för ditt bilkörkort......

 - effektivt !!!!

bara att veta om det får dom flesta att tänka en gång till...

/RC



Senast ändrad av RCarlsson | 15 maj 2008 | 11:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-de där med blodprov kommer ju inte att fungera!!
Polisen får enl lagen idag bara ta' blodprov om ett brott har begåtts....som T.ex vid rattfylla!!!
Och att de är uppenbarligen såå att den personer har kört naturligtvis (tagen på bar gärning)

de får inte tappa folk på blod hur som helst........så de räcker inte med missttanken ens....
däremot får de ta' alkoblåsan!! men de är något annorlunda de!

Har svårt att tänka mig att kbv&tull skulle få den möjligheten!!!!!

 

Men de är bra om de kan göra dessto fler alkohol koller änn vad de hinner med idag!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att vara sig du eller jag personligen behöver riskera att bli illa behandlade.

Det jag menar är att om personer utan adekvat utbildning ställs i pressade situationer kan de fatta felaktiga beslut. Polisutbildningen är om jag inte minns fel cirka 2 år lång, sedan följer praktik på ytterligare 6 månader, sedan kan man påbörja utbildning som polisassistent. dvs, man följer då alltid med någon som har ännu mera utbildning och erfarenhet. Hur ett gäng tullare kommer agera utan all den utbildning och erfarenhet kan man bara spekulera om. Jag ser ändå en viss risk i att de kommer ställas inför situationer som de inte behärskar.

Om det nu är sådant busliv/rövarliv på sjön, vore det då inte lämpligare att sjöpolisen fick mera resurser för att ta itu med problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. De flesta fyllerister fattar nog galoppen tillslut. Problemet är ju den i stort sett obefintliga övervakningen. En liten marginell förbättring blir det ju. Men som sagt, risken att bli stoppad är ju i stort sett noll, om man inte beter sig som de fyllskallar vi fått se prov på i TV5. Och apropå bilkörkortet tillstöter ju ett annat problem här.........Såvitt jag vet finns ingen exkt promillegräns till sjöss. Det finns säkert något prejudikat, men det är ju knappast samma gräns som för (bil)rattfylla? Så, om någon blir stoppad, visar sig ha, låt oss säga  0,4 promille, så går han ju förmodligen fri till sjöss, men är per definition rattfull på land?

Eller?

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm jag kan ha fel... men, har för mig att 0,5 -1,0 är sjöfylleri och 1,0- grovt sjöfylleri

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre skrev:

Om det nu är sådant busliv/rövarliv på sjön, vore det då inte lämpligare att sjöpolisen fick mera resurser för att ta itu med problemet?

ytterligare 1 poäng till dig.... MEN... (som dans Tony säger) .. Vill vi ta resurser från knarkpolisen som är med och räddar våra tonåringar från att komma i kontakt med sånt?? eller resurser från krim., eko, och barnporrs poliser.....  - Tror inte det !

Dom har fullt upp med att den typen och borde har MER resurser till den delen av sin verksamhet. Kustbevakningen och Tullen måste ju ÄNDÅ ha sina båtar och personal till sjöss, så det är väl jättebra att dom får möjlighet att avlasta polisen något..

Och jag tror absolut att deras befintliga utbildning plus vidareutbildning ska räcka. Och syftar du på 'rötägg' så finns det sånna överallt i samhället och inom alla branscher å folkslag.

 

/RC




Senast ändrad av RCarlsson | 15 maj 2008 | 13:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjukt löjligt att inte Kustbevakningen har fått genomföra utandningsprov innan!

Att vid varje misstänkt sjöfylla behöva tillkalla polis för en sådan enkel uppgift är ju inte klokt, jag välkomnar den här nya ändringen med öppna armar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jo man kan ju alltid vända och vrida på allting. Men, vad är det man brukar säga...., två fel blir inte ett rätt. Ställer man frågan som du ställer den, blir ju svaret tämligen enkelt.

Vill du ge tullen och kustbevakningen utökade befogenheter, eller vill du att polisen ska sluta jaga pedofiler och knarklangare? Man kan ju gissa att de flesta skulle vilja ge tull och kbv utökade befogenheter.

Om man istället ställde frågan så här: Vill du ge polisen utökade resurser, för att komma till rätta med sjöfylleri m.m, eller vill du att mindre outbildade personer ska ges polisiära befogenheter, med risk för rättssäkerhet och medborgares liv och hälsa?

Skulle väl då gissa på att de flesta skulle vilja ge polisen mera resurser och låta tull och kbv göra det de är tänkte att uträtta och inte någonting annat.

Hur många av oss skulle vilja operera bort blindtarmen endast under överinseende av en undersköterska och två vårdbiträden? (Läkaren kanske behövs någonannanstans).

Är det verkligen bara jag som är negativ till den här utvecklingen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... men är det inte så att ekonomin har en viss betydelse här också?

Kbv & tull har båtar och personal som inte kan tas bort, och med myndighets uppgifter... Att ge deras personal en ordentlig vidareutbildning borde vara den mest ekonomiska och praktiska lösningen för att få önskat arbete utfört.

Polisens båtar är idag VÄLDIGT få, och dom gör givetvis sitt jobb så bra som möjligt utifrån deras resurser, men polisen har bara en (1) budget som skall fördelas till hela polisens verksamhet... varpå pedofiler och knarkkungar går före fyllon på sjön.. bl a eftersom vi människor (medborgare, politiker, lagstiftfare) tycker att det är den rimliga prioritetsordningen - om vi måste välja.

Regering och riksdag är skyldiga medborgarna (skattebetalarna) att göra en ordentlig prövning av varje besparingmöjlighet i förhållande till rättsäkerhet och det arbete som önskas på ett visst område.

Alltså kostnaden att lägga vissa uppgifter på tull & kbv blir troligtvis avsevärt lägre än att rusta upp polisens sjödivision, där det ALLTID kommer att göras prioriteringar av ovanstående slag.

 

*s* två fel blir inte ett rätt... kanske, men i matematikens lag blir två minus ett plus. Flört

 

Hur många av oss skulle vilja operera bort blindtarmen endast under överinseende av en undersköterska och två vårdbiträden? (Läkaren kanske behövs någonannanstans).

Det görs ju redan.... Kirurgen sitter framför en dator och några joystickar i Australien och opererar på karolinska i Sverige..... i och för sig är det bara enstaka operationer som utförs på det viset, men kommer alldeles säkert att bli mer vanligt i framtiden.

//RC




Senast ändrad av RCarlsson | 15 maj 2008 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är FORTFARADE TILLÅTET att köra båt onykter så länge du sköter dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från polisens hemsida:

 

Vad är promillegränsen för sjöfylleri?
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Det är alltså upp till sjöpolisens (eller numera tullaren eller kustbevakaren) goda alternativt dåliga humör och hur man själv beter sig. Lite lotteri tycker jag. Det känns som att jag lika gärna kan vänta med ölen tills jag lagt till. :)



Senast ändrad av Uffe70 | 15 maj 2008 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, om det bara vore en budgetfråga skulle väl saken kunna ordnas ganska enkelt? Bara för ansvarigt departement att ändra anslagen för de bägge myndigheterna. Mindre pengar till tullen och mera till polisen. Departementet kan också styra inriktningen/prioriteringen på polisens verksamhet. De kan formulera att minst x mkr skall satsas inom sjöpolisen ut av det totala anslaget.

I takt med att tullen avvecklas mer och mer, kan polismyndigheten mycket väl överta tullverkets gamla båtar. Borde ju inte vara så svårt att byta logga...

Sen om gamla tullare eller kustbevakare vill utbilda sig och bli poliser har jag ingenting emot, men jag kommer nog alltid vara emot att tullare och kustbevakare ska agera med polisiära befogenheter. Det känns inte bra.

Vi får väl se hur utvecklingen blir, men regeringen hade tydligen redan fattat beslut?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det känns ju rättssäkert och bra, eller hur? Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja.. som du ser går det bra att vinkla åt alla håll Glad

Och ja... enl. TT som jag reffererade till i början av denna tråd.

Aftonbladet hade en artikel i ngn bilaga på jobbet, med TT som reff.

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut.

ursäkta konstapeln, är konstapeln på dåligt humör eller kan man ta sig en pilsner?Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som ett kanonförslag att vänta med ölen... (PS. den blir bara kallare och godare om du väntar lite med den Skrattande)

Och allihop: låt oss slippa se fler fyllosar som de i TV5, som samtidigt kör båt, det kan ju vara dina eller mina ungar som paddlar gummibåt och blir överkörda.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutinerna verkar bli samma som på land. Först ett sållningsprov, visar det att du har alkohol i blodet använder man en Evidenzer. Det program fel som fanns på Evidenzer i början på året är nog fixat. Blodprov tas vid behov på sjukhus.

Klippt från riksdagen hemsida

Tullverket och Kustbevakningen får större möjligheter att ingripa mot rattfylleri och sjöfylleri. Tjänstemän vid Tullverket och Kustbevakningen ska få ta alkoholutandningsprov, både rutinmässiga sållningsprov och bevisprov, och göra ögonundersökningar för att förebygga, upptäcka och utreda rattfylleribrott. Tjänstemän vid Kustbevakningen ska även få ta bevisprov på den som misstänks för sjöfylleri. Tullverket och Kustbevakningen får inleda förundersökning om rattfylleribrott och Kustbevakningen om sjöfylleribrott. Tjänstemännen vid myndigheterna ska få vidta utredningsåtgärder och använda vissa tvångsmedel före och under en förundersökning. För att förhindra rattfylleribrott får tjänstemännen vidare omhänderta bland annat fordonsnycklar. Dessutom får myndigheterna omhänderta körkort. Det blir möjligt att ta blodprov på förare som varit inblandade i vägtrafikolyckor och på grund av det inte kan lämna alkoholutandningsprov eller genomgå ögonundersökning, även om det saknas misstanke om trafiknykterhetsbrott. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2008.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=11723&pageversion=1.jsp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har körkortet med båten att göra,och fordonsnycklarna.allt annat kan jag tycka är bra, plus det är bra att få en gratis ögonundersökning det är dyrt att gå till ögonläkaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer kbv att hinna med sina övriga arbetsuppgifter??  Eller blir det ballongblåsa för hela pengen? Kanske lite hastighets koll oxå så att dom får råd med nya alkomätare.

 

blink blink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska de börja med att stoppa folk enbart för att kolla om de druckit nu då?

Eller måste man betet sig dåligt/vårdslöst för att de ska ha rätt att stoppa en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall bespara er en lång utläggning, men kustbevakningen har genom sin migrering till att leka polis, i mina ögon förverkat sitt existensberättigande. Vi HAR en sjöpolis! Kustbevakningen ska bärga båtflyktingar och hitta oljeutsläpp mm. Sedan ökade ju inte förtroendet direkt av serien som gick på TV, där de forsar fram i trånga sund i 55 knop i sina kobror och Hydrolifts.. och drygar sig mot vanligt folk.Ger böter om man åker 2knop för fort, OJ hela 2 knop , 5 km/h..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sammanfattning av läget tycker jag. Som sagt - ge sjöpolisen större resurser istället! Å andra sidan anser jag egentligen inte att problemen är särskilt stora till sjöss, men att tullare och kustbevakare ska ges polisiära befogenheter tycker jag inte om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...