Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sparre

Skrovlig botten

Rekommendera Poster

Hur mycket påverkas toppfart och bränsleåtgång av hur skrovlig båtbotten är?

Nu menar jag inte att det hänger stora klasar med påväxt, musslor och dyl, utan bara att botten inte är helt jämn. Gamla färgflagor sitter kvar under den nya färgen, då jag inte orkade skrapa helt rent utan jag målade på det som satt fast...

Den nya självpolerande bottenfärgen är ju i sig heller inte särskilt slät, utan lite småknottrig då den rollas jämfört med kopparfärg som sprutas på. Har detta någon inverkan på toppfart och bränsleåtgång, eller är skillnaden inte ens mätbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju skrovligare båtbotten desto mer motstånd och lägre fart plus högre bensinförbrukning. Den självpolerande målarfärgen polerar sig själv i takt med att den nöts ner. Gamla målarfärgsflagor o dylikt finnns ju kvar hela tiden och bromsar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men har ojämnheter av typen färgflagor någon mätbar betydelse?

Om vi säger att båten gör 28 knop i detta utförande, skulle den kunna göra mer än 30 knop om botten var totalt jämn?

Tänkte även på det där med att rolla, blir ju viss struktur av rollern. Dvs, botten blir ju småknottrig efter man rollat. Har det någon inverkan?

De flesta träbåtar om inte annat är ju princip aldrig helt jämna, det är ju alltid en viss struktur i ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tror jag säkert skillnaden blir! Ju slätare botten desto snabbare båt och lägre bensinförbrukning enligt min mening. Skrovet på min båt tex har varit i mkt fint skick. Men I vinter har jag dessutom nyvaxat skrov och sen har jag även vaxat drevet  vilket vid sjösättning förra helgen gav ca 0,5 knop i högre hastighet än tidigare.

 

Senast ändrad av WaterWolf | 12 maj 2008 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just renskrapat min Nimbus 22DC men den var inte i speciellt dåligt skick så folk undrade varför jag gjorde det? Botten hade dock lite månslandskap här och var pga färgsläpp samt många års färglager så tänkte att det inte kunde skada.

Nu är botten kalasfin (rollat så visst, lite knottrigt) och jag väntar med spänning på resultatet när sjösättning sker och få veta svaret alla frågar efter

Återkommer efter sjösättning om det var värt allt jobb.

/CM



Senast ändrad av Sailor35 | 12 maj 2008 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Väntar med spänning på resultatet! Ett före och efter helt enkelt.

Är även mindre ojämnheter av betydelse för motstånd i vattnet? (Finns ju roligare saker att göra än att ligga på marken och skrapa en båtköl).

Dvs, är det värt besväret för att få båten riktigt jämn?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul vinkel, frågan är om lite vandrande luftbubblor under skrovet smörjer så båten glider lättare , eller om det faktiskt går tyngre? Nån som vet mer?

// Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har också hört dem som hävdar det. Dvs, att båten faktiskt går lättare med ett visst mått av skrovlighet. Det ska enligt den skolan vara positivt att det bildas små luftbubblor runt skrovet när man kör, den blöta ytan minskar osv...

Jag vet att spjuten vid spjutkastning numera är knottriga - och då flyger spjuten längre!

Kanske är inte det optimala att skrovet är lent som en barnrumpa...???

Har dock inte gjort några tester själv, så att jag vet vad som stämmer, eller om det har någon betydelse i överhuvudtaget. Men det är alltid intressant att höra olika vinklingar/åsikter rörande det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ärligt talat inte brytt mig så mycket om att få skrovet så lent som möjligt. Har själv inte märkt av någon skillnad varken i fart eller bränsleförbrukning. Min motor dricker som en häst oavsett skrov. Jag har själv målat med roller, men jag har endast trycklogg dock. Kanske märker skillnad med GPS, och den lilla skillnaden är det i så fall inte värt att bry sig om anser jag så länge man inte tävlingskör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror det var VI båtägare som presenterade ett test i förra numret. Beväxt botten kan reducera hastigheten med som värst 25% vid vissa hastighetsområden jämfört rengjord botten. Testet precenterades isamband med nån bottentvättmaskin för båtar, kan ha varit Praktiskt båtägande.

 

Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det märker man ju efter några veckor i sjön när sjögräs o alger börjat fästa sig att båten blir slöare om man inte håller efter med borste eller annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja beväxning är ju en helt annan sak, men nu gällde det ju polerad botten kontra målad knottrig färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja -exakt! Att en båt med beväxning går tyngre tror jag att de flesta håller med om...., men hur stor betydelse har skrovlighet från gammal bottenfärg och knottror från rollern tillsammans med den nya miljöanpassade bottenfärgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu två år senare (ja, jag är usel) skall jag svara på hur det gick med min Nimbus, se mitt inlägg nedan, som jag skrapade och målade om innan sjösättning -08. Resultaten blev väldigt lyckat:)! Provkörningen gav 44,5 knop vilket var ca 1,5knops skillnad. Sedan har det varit mycket lättare att dra med svamp eller borste under somrarna för att bibehålla hög toppfart, för visst gör påväxten skillnad efter endast några veckor i spat.



Senast ändrad av Sailor35 | 21 augusti 2010 | 21:55



Senast ändrad av Sailor35 | 21 augusti 2010 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en flodhäst till Crecent 550 med 20Hk på. Tycker om att bada, även om det är lite kallt i sjön, så jag passar på att ta en rotborste på skaft och borsta båtskrovet lite då och då. Sist var förra helgen, det tog en halvtimme för det har varit liiite kallt tidigare (burrr 12-14), nu var det 19. I alla fall, det som var på skrovet var mest grönslick, max 0.5mm. Efter skrubbandet gjorde båten min 3 knop till.

 

edit: om det är 15 grader i sjön en halvmeter ner borde man egentligen skrubba av skrovet varje vecka. Jag känner redan nu av att den nya påväxten sedan förra helgen.

(16 grader, sydväst 12)



Senast ändrad av K_Haddock | 21 augusti 2010 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj Sailor

Har du 5,7liters med duoprop med original proppar så ska du få upp henne i 48 på topp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pirayan!

 

Jag har det. Fantastiska siffror (mätt med GPS utgår jag ifrån). Aldrig hört talas om någon 22:a som gått så fort. Måste vara unikt. Originalbroschyren jag har säger 45 knop med den bestyckningen så gör min runt 44 knop, 31 år senare, vid sjösättning är jag mer än nöjd:-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undras just om ägaren och båten finns kvar. 

 

10 år sedan senaste inlägget skrevs. 

 

O andra sidan kanske det dykt upp några dundermedel under åren, som ökar hastigheten 1 eller 2 knop. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2008-05-12 vid 16:16 skrev Sparre:

Ja, jag har också hört dem som hävdar det. Dvs, att båten faktiskt går lättare med ett visst mått av skrovlighet. Det ska enligt den skolan vara positivt att det bildas små luftbubblor runt skrovet när man kör, den blöta ytan minskar osv...

Jag vet att spjuten vid spjutkastning numera är knottriga - och då flyger spjuten längre!

Kanske är inte det optimala att skrovet är lent som en barnrumpa...???

Har dock inte gjort några tester själv, så att jag vet vad som stämmer, eller om det har någon betydelse i överhuvudtaget. Men det är alltid intressant att höra olika vinklingar/åsikter rörande det hela.

Detta små ojämnheter som bidrar till luftsmörjning nämndes i ett video repotage på hamnen när de talade om bottenrenovering på en segelbåt. På en motorbåt med mindre våt yta kanske det knappt är mätbart ?

 

Har också för mig att det fanns tankar om att vissa delar av botten var mer kritiska än andra. Minns jag rätt var det av större vikt att det var en slät yta runt aktern.

 

Det borde finnas en del att hitta på nätet om ämnet (uppsattser, forskning m.m).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...