Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
lyran

Hur länge kan motorn gå utan vatten innan impellern bränner?

Rekommendera Poster

Har en VP V8 som skulle testas nu i helgen innan sjösättning.

Kopplade slangen till en kåpa över vattenintaget på drevet (kåpan var egentligen till mercruiser drev) och vred om nyckeln.

 

Motorn startade galant men något kylvatten tog den inte upp... Skulle tro att den gick någon minut innan jag stängde av... Gjorde ett nytt försök när jag tätat lite bättre och då såg det ut som lite vatten hade nått pumpen men det var inte tillräckligt för att det skulle komma ut något vid skölden/avgasutsläppet.

Bytte impeller i höstas och monterade med glycerinfett...

Är det risk att jag bränt impellern eller vågar man sjösätta och hoppas på det bästa?

Hur länge kan en motor få gå utan att den fått vatten till pumpen?

Om man förutsätter det värsta, impellern är trasig, vad behöver jag göra för att leta delar? Samlas det oftast på ett ställe?

//lyran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brände en impeller, ja faktiskt hela impellerhuset förra våren, det tog inte många sekunder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kontrollera impellern. Tar ju inte många minuter och så slipper du spekulera/chansa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, själklart ska jag göra det!

OM(!) den e paj, vart brukar delarna hamna???

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lösa problemet på land INNAN sjösättning. Köp en ny impeller innan du åker ut till båten, är den nuvarande hel är det bra att ha en i reserv.

Impellern sitter ju på själva motorn, över vattenlinjen har jag för mig. Så iofs kan man ju sjösätta, prova att starta och ev byta impeller när man ligger i sjön. MEN om det INTE är impellern utan något stopp i kylvattensystemet så blir det ju att lyfta båth-lvetet för felsökning igen. Dyrt och besvärligt. Jag skulle lägga någon timma på felsökning innan jag slänger pärlan i sjön.

Att bränna impellern med torrkörning är är väl en fråga om kanske inte sekunder men någon minut. Min gissning.

Att leta delar efter impeller i kylvattensystemet.... Vattnet går ju via värmeväxlaren till avgaslimpan till avgasutblåset. Dvs impellerbitar kan ju INTE fastna INUTI motorn i ett sötvattenkylt system. Felsymptom borde bli en generellt sämre kylning i värmeväxlaren. Då får man väl riva den och titta efter. Värmeväxlaren sitter obehagligt lågt nära vattenlinjen oftast, dvs för att inte sänka båten bör man nog jobba med värmeväxlaren när båten är torrsatt.

Mina tankar och funderingar, kommentarer från övriga kunniga på forumet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, så får det bli!

Tack så länge!

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde för några år sedan en Mariner i bara någon sekund så brända jag impellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att du skall se till att du får kylvattnet att gå igenom systemet innan du lägger båten i sjön. Mkt lättare att ha den på land för eventuella felsökningar/reparationer.

Vad gäller inpellern så borde det inte vara ngn fara tycker jag men det finns säkert delade meningar om det...

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sätter är väl att lossa slangen på insidan skölden och göra samma procedur som vid konserveringen?!?

Som sagt, försökte med spolmuff men det gick ju inget vidare... Någon som fått det att fungera på 920 DP?

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockar av mitt DP290 drev för vintern. När drevet är av kommer jag enkelt åt kylvattenslangen där ett 22 mm vitt el-rör passar perfekt. Dra åt slangklämman och stoppa ner rörändan i en hink med vatten.

Kanske går att krångla till nåt även när drevet sitter på plats? Är osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara lite svårt att få impellern att greppa tag i vattnet efter pumphuset varit öppet, pga  luftfickor

Gör så här, ta en tioliterdunk och montera en slang genomföring på sidan nära botten på denna, där kopplar du på sugslangen till impellerpumpen (skarva på slangen där du lossade den på insidan av skölden) ställ dunken så det blir självfall ner till pumpen. Kör ingång motorn, kör till det är nästan tomt i dunken, stämg av, bör ta max 30-50 sek. Händer det inget i dunken stäng av, då är det något fel med impeller pumphus täppta limpor/knän etc etc.

Om den slurkar i sig vattnet så kan du koppla slangen till en större hink eller liknande och starta för att låta den suga själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte impeller i höstas och monterade med glycerinfett borde betyda att den knappast utsatts för någon nämnvärd friktion = värme under den korta tid den snurrat vätske/kylnings-lös så min gissning är att din impeller klarat sig utan skador.

En torrmonterad impeller däremot vågar jag inte ha någon åsikt om  Tyst

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 12 maj 2008 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade isär vattenpumen tillräckligt för att kika in å se impellern. Ser helt ny ut Cool

Nog mkt tack vare glycerinet skulle jag tro...

Tack för tip å råd!

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumphuset ligger under vattenlinjen kan luftficka i pumpem ändå göra att den inte suger i sig vattnet (om pumpen är gammal och otät). Vill man förbättra oddsen att få den att pumpa vatten kan man glänta lite på locket vid impelern så man ser vatten sippra fram. Sen drar man åt locket och provstartar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...