Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bergius

Frityrolja istället för diesel

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Vad jag förstår kokar diesel (och övergår alltså i gasform) först kring 180 grader. Enligt Ducatos gamla inlägg ska frityroljan hålla minst 60-70 grader när man pumpar in den i motorn. Kanske betyder det att man har drygt hundra graders marginal ... Vet du hur varm tjockoljan brukar vara?

Kokpunkten är säkert riktig men man brukar säga max 60°C på diesel, över det avger oljan gaser. Flampunkten ligger ungefär där också och då är oljan ganska farlig.

Jag kommer inte ihåg hur mycket vi värmde tjockoljan men det var klart mer än 60°, kanske 90-120°C. Vi körde en ganska tunn tjockolja, riktigt tung tjockoljas egenskaper påminner mycket om smör när det gäller viskositet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Aha. Då bör man kanske inte låta frityroljan bli så värst mycket varmare än 60-70 grader.

En gisning är att det räcker. Du får prova på spisen och försöka se om den ser tillräckligt lättflytande ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är ju att ha frityroljetankarna (påfyllnings- och catchtank) i motorrummet för att använda värmen som uppstår där, och denna är väldigt variabel. Men ser man till att inte placera tankarna för varmt så kanske man kan hålla deras temperatur mellan tio och sextio grader, och sedan använda varma slangar från kylsystemet för att ge rätt temperatur sista biten.

 

Det blir dock litet knasigt om man ska använda samma slang för båda bränslena den där knappa metern från switchen (flervägsventilen) till filter och matarpump. Lägger man en varm kylarslang intill denna så är den ju varm även när man kör på diesel.

 

Usch så besvärligt. Jag undrar hur det var med Zaphirs uppgifter om Mercedes- och Fordmotorerna som skulle klara frityrolja utan förvärmning, och om min Volvo D24-motor i så fall också gör det. Kanske gäller Ducatos påbud om 60-70 grader bara för nyare och känsligare motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog byta till elektriska matarpumpar, en för varje bränslesort. Då kan man även skifta med bara en brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med matarpump menar jag pumpen som sitter på motorn. Elektrisk pump finns halvvägs mellan den vanliga tanken och motorn, och jag tänkte i så fall ha en liknande pump invid frityroljetanken. Samt en switch som skickar ström till antingen den ena eller den andra av de pumparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Ingen förvärmare? Är du säker på det? Matoljan måste nog i alla fall hålla minst tio grader för att inte koagulera, så jag antar att han inte kör när det börjar bli kallt ute? Själv har jag en Volvo D24-motor. Undrar hur kinkig den är.

kompisen ha inte haft några problem hittills så jag satsar på det..vill man kan man pytsa i lite vanlig bensin...mina tankar är på 300 liter sammanlagt och skulle jag bli tvungen sen kan jag alltid bygga om...jag har väldigt gott om plats i maskinrummet så jag har rätt fria händer om man säger...nästa säsong blir ju lite prövotid....vad gäller volvon vet jag inte men gör som många andra gör....ta hälften diesel o hälften matolja.....mums för maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Zaphir:

kompisen ha inte haft några problem hittills så jag satsar på det..vill man kan man pytsa i lite vanlig bensin...mina tankar är på 300 liter sammanlagt och skulle jag bli tvungen sen kan jag alltid bygga om...jag har väldigt gott om plats i maskinrummet så jag har rätt fria händer om man säger...nästa säsong blir ju lite prövotid....vad gäller volvon vet jag inte men gör som många andra gör....ta hälften diesel o hälften matolja.....mums för maskin

 

På andra håll har jag nu läst att det kan bli problem i injektorerna med ovärmd frityrolja om man inte har indirekt insprutning och Boschpump – men det råkar min motor tydligen ha. I övrigt behöver frityroljan bara vara lättflytande nog för att ta sig genom slangar och filter.

 

Men, som sagt, litet värme måste man nog ha för att frityroljan inte ska koagulera när det är kallt ute. Jag har just stuckit ned en termometer i spolarvätskebehållaren för att se vad det blir för temperatur i den delen av motorrummet när jag kör. Nästa steg är väl en petflaska litet närmare grenröret.

 

Så länge du har någorlunda varmt i ditt maskinrum så klarar sig väl frityroljetankarna även där. Fast ett djupfryst trehundraliters margarinpaket kanske tar litet tid att smälta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Elektrisk pump finns halvvägs mellan den vanliga tanken och motorn

Det är den som är matarpump eller bränslepump. Flytta den så den sitter nära motorn så kan förvärma mellan tank och pump. Du kan koppla ihop pumparna på trycksidan utan några ventiler, pumparna har inbyggda backventiler. Däremot måste man ha trevägsventil för returen.

Pumpen på motorn antar jag du menar bränsle eller insprutningspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Njae, sätter jag den befintliga elektriska pumpen i mottorrummet hamnar den högre än nu och då rinner inte dieseln dit av sig självt från tanken. Det är en intressant tanke att koppla de två tillförselslangarna i motorrummet, då kan man korta frityroljans väg från tank till motor och slipper dessutom ett reglage. Men tyvärr riskerar väl frityroljan att tryckas ner i den kalla dieselslangen och täppa igen den, antar jag.

Redigerad av Tobbe_Trollkarl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Njae, sätter jag den befintliga elektriska pumpen i mottorrummet hamnar den högre än nu och då rinner inte dieseln dit av sig självt från tanken.

Det beror på vilken typ av pump det är, de finns som sugande eller tryckande.Jag tror sugande är vanligast.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min trycker. Men även om man byter till en sugande pump, suger den inte upp luften i slangen och skickar den vidare dit man inte vill ha den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig, "tickande", bränslepump, innehåller redan två backventiler, bara att koppla ihop med ett T-rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med det där t- eller y-korset är att frityrolja kan rinna förbi av sig självt när man inte vill det. I min skiss har jag tänkt mig att kunna koppla på en jeepdunk från taket, och då blir ju självtrycket definitivt tillräckligt stort för att detta ska hända.

 

Kanske är det därför ändå bäst att ha en väljarventil som man opererar manuellt från kupén. Möjligen skulle man kunna ha en blandare i stället för väljarventil, så att man kan just blanda. Blir en elektrisk pump överansträngd om den då får jobba mot en nästan stängd öppning?

 

Mycket att fundara på här, men jag gör anteckningar och skisser och är tacksam för alla synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Blir en elektrisk pump överansträngd om den då får jobba mot en nästan stängd öppning?

Nej, den är "tryckstyrd" dvs byggd för det.

Tror inte det rinner förbi pumpen så lätt men en manuell ventil bör nog finnas som man kan stänga när man inte använder det hela under längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2008-11-19 vid 11:13 skrev bergettoken:

Kul med lite nygammalt tänkande här på forumet, Faktum är att när Rudolf Diesel uppfann sin legendariska motor så var det för att just kunna köra på vegetabilisk olja.

Här är en hemsida med lite roliga prylar och ideér.

http://www.skeppstamaskin.com/

Rudolf Diesel beskrev arbetet med den första Dieselmotorn i boken Die entstehung des dieselmotors. En mer lättillgänglig beskrivning finns i Jonas Hesselmans bok Teknik och tanke. Jonas var uppfinnaren av den "Svenska Dieselmotorn".
Rudolf Diesel första motor konstruerades för att gå på kolpulver (Kohlenstaube) och den saknade kylsystem, då tanken var att verkningsgraden skulle bli så hög att detta inte behövdes.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bhemac. Mycket bra. Då går det alltså att pumpa från båda håll samtidigt om man vill.


Men bromsar en elekrisk pump som inte är igång i flödesriktningen? Jag har faktiskt en pump liggande (eftersom jag bytte ut den i onödan) och gick just och blåste i den. Det kom ut litet kvarvarande dieselstänk och luftströmmen tycktes passera ganska obehindrat.

 

Redigerad av Tobbe_Trollkarl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Det kom ut litet kvarvarande dieselstänk och luftströmmen tycktes passera ganska obehindrat.

Bränslepumpen som sitter i Wallasvärmaren är mycket trög att blåsa igenom. Men det finns en massa olika typer så det kan vara ide att börja med några "köksbordsexperiment".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...