Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bergius

Frityrolja istället för diesel

Rekommendera Poster

sunimod

Det du tar upp i ditt inlägg ovan är ett utslag av snålhet.

Om du inte har märkt det så handlar tråden om att köra dieselmotorer på ett alternativt bränslr, nämligen renad fritösolja.

Enl Ducato, som påstår att han kört på renad fritösolja i en av sina bilar i ca 3 år, ha r denna bil, vid kontroll hos Svensk bilpovning visat sig släppa ut mindre föroreningar än motsvarande bil som körs med diesel.

Du skulle bli en bra politiker genom din förmåga att leda bort debatten från frågan som diskuteras.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, läste sunimods inlägg tidigt i morse på jobbet och hade inte möjlighet att skriva då.  sunimods inläggär dumt och fullständigt ovidkommande, hur i hela friden tänkte du när du skrev det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar inte ställning f.ö. ,men du efterfrågar svar från en kemist. Frityrolja innehåller kol precis som diesel, men inte riktigt lika mycket, vilket förklarar det lägre energiinehållet. Å andra sidan är kolet i frityroljan mycket lättillgängligt för bakterier. Rena godiset, faktiskt! Användning av frityrolja som bränsle ställer alltså mycket stora krav på att inget vatten finns närvarande i tanken. Långtidsförvaring kan vara ett annat problem eftersom oljan härsknar (oxideras) ganska lätt.

Mvh/SeaManaic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Seamaniac,

tack för ditt deltagande i diskussionen.

Oxidation vid långtidslagring reduceras avsevärt om man ser till att behållarna är välfyllda. Då blir det mindre luft tillgängligt för oljan.  Har själv lagrad olja under lång tid, och har inte upplevd problem med detta.

Men det är som du säger, viktigt att ha torr olja, dvs. fri för vatten. Och det ser jag till att ha, innan jag lagrar den.

En korrektion, jag har körd nu 4 år på frityrolja, 3000 mil (1 - 1,3 l/mil á 1 kr./l)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack SeaManiac, det är lätt att förstå varför det är svårt att skala upp användandet av frityrolja från att användas av någon enskild till att storskaligt använda det.

Utifrån alla inlägg så vågar jag mig på en summering.

Det är möjligt att konvertera marindislar till att köras på Frityrolja (även en riktigt gammal) MEN det krävs rätt mycket infrastruktur runt förvaringen och beredningen av oljan så att den inte härsknar eller tar upp vatten. Sen är jag tvungen att starta båten på Disel och när temperaturen i oljan är rätt köra på den.

För att klara allt detta måste man vara en riktig entusiast och verkligen brinna för miljön och allternativa bränslen. Hatten av för alla som gör det. Jag har i alla fall mer kunskap nu och om den får mogna lite kanske jag kan hitta en lösning som funkar för mig. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ja lugn bara lugn.

Tråden handlar om försök att köra billigt med gammal frityrolja.

Alltså försök att återvinna olja genom att upparbeta den och sedan in i en motor. Upparbetning endast genom filtrering för att slippa några gamla pomesfrittes.   Visst går det köra på det finns exempel på de som kör på rappsolja.

Men åter till tråskaparen som gärna provar utan större försök att bry sig om miljön av det som kommer ut med avgaser. Precis lika illa som exemplet jag beskrev med snåjåpar som tänder spisen med dieselolja i gamla mjölkpaket. Inse sambandet.

Vad blir resultatet i avgaserna i en motor som är avsedd att köras på vanlig dieselolja?

Tror knappast tråden handlar om återvinning i syfte att värna om miljön.

Fundera lite över riskerna för motorn. Kan det även vara så att det är skadligt för en motor som är anpassad efter dieselolja? Kan bli riktigt dyrt om det inte går så väl. Insprutningspump, spridare, filter mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolk är bra roliga ibland, har aldrig träffat så många experter som jag gjort sen jag skaffade båt. Här har en kille hittat på ett sätt att köra båt för 1kr/l och så kommer folk och säger att det det är dåligt?

Dåligt för motorn, den kan gå sönder.... jo men funderar man på det här alternativet har man nog ingen lyxyatch med nya dieslar för 300 tusen styck, då har man råd att tanka utan att titta på prislappen.

Dåligt för miljön, kanske, kanske inte... och är det så lär vi definitivt få reda på det av kungen eller någon annan som bestämmer så det är inget att oroa sig över.

Jag kör på diesel för att jag inte orkar bry mig, vi har så kort sommar att det inte blir så dyrt för mig om man slår ut det på ett år.

kikar in här senare i veckan och ser om det kommit någon avhandling på min stavning,  antal foruminlägg eller kompetens i övrigt.

Kör hårt och lycka till med pommes-oljan!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har en bekant som körde sin husbil på fritösolja en xd2' dvs samma som marinmotorn md21 och det gick väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd mycket pajkastning :-) Alternativa oljor kan fungera alldeles utmärkt med vissa reservationer. En god vän till mig har kört tradare i Norge på vissa ställen/hamnar  kan man tydligen tanka fiskolja gratis men vad han sa till mig så får man byta bränslefilter mycket ofta. Även  i det militära fordonet Galten kan man köra på all slags olja så länge det flyter. Så varför inte? Kan man dessutom spara pengar och dessutom vara miljövänlig.  Man tar mycket bra betalt för dieseln i Sverige dessutom har den ett ganska låg energiinnehåll i jämförelse med den man tankar ute i Europa. RME konvertering borde väl vara ganska enkel att få fram denna borde fungera även till andra oljor typ matolja etc. Ang frityroljan så borde man väl kunna spä ut den med diesel om man filtrerar den väl innan.

Mvh John. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Frityrolja är väl till skillnad från konventionell diesel inte ett fosilt bränsle.

Jag tycker konceptet verkar intressant, och det är kul att läsa om tekniken. Så jag ska inte skriva nått mer miljötugg mer ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2008-11-14 vid 15:28 skrev Ducato:

Hej Roger,

ja det är riktigt, man skall ha extra tank med renad olja. Även värme i tanken som man tar från kylvattnet. Oljan skall värmas upp på vägen till motorn till minst 60 grader, helst 70 grader. Man håller oljan varm på vägen från tanken till oljefiltret vi att bunta ihop 2 kylvattenslangar med bränsleslangen och isolerar dem. Sen går kylvattnet tilldet förvärmda filtret och förvärmar oljan där.

Jag har detta som hobby, och försöker svara på frågor från de som är intresserad. Har själv körd 33000 km på ren matolja. Tyceker det är en givande hobby:-)

 

 

Tio år gammal tråd, men jag undrar – varför måste oljan vara så varm? Är det för att den blir för trögpumpad/-sprutad annars och kan skada något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Tio år gammal tråd, men jag undrar – varför måste oljan vara så varm? Är det för att den blir för trögpumpad/-sprutad annars och kan skada något?

Antagligen är det som med tjockolja, man värmer för att få ner viskositeten så att bränslepumpar/bränsleventiler ska fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Antagligen är det som med tjockolja, man värmer för att få ner viskositeten så att bränslepumpar/bränsleventiler ska fungera.

Man får väl ha en trevägskran så att man startar och stannar motorn med diesel framme vid spridarna. Sedan lär ju avgaserna lukta hamburgerrestaurang eller popcornmaskin..?

Undrar om det går lika bra med baconfett? då det är en överskottsprodukt hemma i mitt kök.

 

Annars är väl återupplivning av gamla trådar trevligt om det tillför någonting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man får väl ha en trevägskran så att man startar och stannar motorn med diesel framme vid spridarna. Sedan lär ju avgaserna lukta hamburgerrestaurang eller popcornmaskin..?

Undrar om det går lika bra med baconfett? då det är en överskottsprodukt hemma i mitt kök.

 

Annars är väl återupplivning av gamla trådar trevligt om det tillför någonting.

 

Just det, Georg_Ohm, jag läste i ett av dina gamla inlägg om din trevägsventil (eller sexvägsventil om man inkluderade returledningarna) och tänkte att jag kanske kunde sätta en sådan på kardantunneln i kupén på min bil. Men då skulle den återstånde färden till matarpump och motor gå genom det ordinarie bränslefiltret som ju inte är uppvärmt.

 

Och kanske hinner frityroljan kallna för mycket då.

 

Eller så håller den tillräcklig värme förutsatt att jag värmer den ordentligt innan den passerar trevägsventilen. Min tanke var att ha en ganska liten påfyllningstank och en ännu mindre catchtank i motorrummet ovanför grenröret, där det borde finnas ganska mycket värme att ta vara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång på 1960-talet hade vi en båt med en liten motor som gick på fotogen.

Den gick inte att starta på fotogen, så man startade den på bensin och slog över en trevägskran när motorn blivit varm, om jag nu minns rätt, det gällde också att glömma ihåg att köra på bensin sista minuten innan motorn stängdes av.

Samma sak var det ju på de gamla råoljemotorerna, tändkulemotorerna, som man utan att tänka på miljön, kunde mata med i princip vilken olja som helst, även vegetabilier som valspäck, skokräm och sillolja... vilken man körde på under de båda världskrigen. 

Men om man glömde att avsluta på någon mer lättflytande olja så kunde det vara stora problem att starta motorn dagen därpå.

 

En gång hade jag en värmare för spolarvätskan, det var en bit kopparrör i samma dimension som kylarslangen, och runt detta rör var det lindat flera varv med klenare kopparrör, detta klenare röret var anslutet på spolarslangen mellan pumpen och munstyckena. Jo det funkade finfint, spolarvätskan blev lika varm som motorns kylvatten. Man kapade kylarslangen och monterade denna anordning mellan termostathuset och kylaren.

Tänkte att nu att en sådan värmare även kan värma trögflytande motorbränsle..?

 

Den där dubbla trevägsventilen har jag ju för att växla mellan två olika tankar till samma motor, och det är både tur- och returbränslet som passerar genom denna. Misstänker att det finns likadana kranar på alla motorbåtar med dubbla bränsletankar..?

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det. Även separata frityroljetankar måste man ju kunna växla till på något vis, och då tänkte jag att den lösningen vore bra. Problemet är alltså att den fortsatta färden sedan går genom samma slang och filter som den vanliga dieseln. Det är ingen lång väg (kanske en meter) men jag vet inte hur mycket bränslet sedan snurrar runt i filtret och hur mycket värme som kan gå förlorad där. Om man lyckas hålla 80 grader eller mer i catchtanken så kanske det fortfarande är 60-70 grader när det når matarpumpen.

 

Kanske kan man bygga in värme även i den biten, exempelvis på något sätt som liknar det du beskriver. Då värms även vanlig diesel när den passerar där. Gör det något?

 

Eller så kanske det räcker med att sätta en isolerande mössa över filtret, så att det hålls varmt av den inströmmande varma frityroljan – men inte värms inte i onödan när man kopplat över till vanlig diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vilka minnen ni väcker.

Köra på fotogen, ingen barnlek, dubbla tankar, rätt bränsle i rätt tank, annars kunde det bli förvillat.

Hade man inte kört själv dagen innan kunde man je sig sjutton på att man bara slagit ifrån maskinen och gått hem.

Då fick man dränera bränsleslangar förgasare på fotogen, ställa om kranar till bensin flöda förgasaren manöverera chokespjället till det läge där just den maskinen var mest startvillig, (ja ni moderna människor, ni anar inte vad ni går miste om nu när ingen bil har choke).

Förhoppningsvis hoppade maskinen igång, sedan fick man varmköra tillräkligt länge så att man kunde ställa om bränslekranarna till fotogen, ibland var man för snabb bensinen var ju mycket dyrare än motorfotogenen så man försökte ju spara på dom dyra dropparna, var man då för snabb var man tillbaks på ruta ett.

 

😉

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

Kanske det. Även separata frityroljetankar måste man ju kunna växla till på något vis, och då tänkte jag att den lösningen vore bra. Problemet är alltså att den fortsatta färden sedan går genom samma slang och filter som den vanliga dieseln. Det är ingen lång väg (kanske en meter) men jag vet inte hur mycket bränslet sedan snurrar runt i filtret och hur mycket värme som kan gå förlorad där. Om man lyckas hålla 80 grader eller mer i catchtanken så kanske det fortfarande är 60-70 grader när det når matarpumpen.

 

Kanske kan man bygga in värme även i den biten, exempelvis på något sätt som liknar det du beskriver. Då värms även vanlig diesel när den passerar där. Gör det något?

 

Eller så kanske det räcker med att sätta en isolerande mössa över filtret, så att det hålls varmt av den inströmmande varma frityroljan – men inte värms inte i onödan när man kopplat över till vanlig diesel.

 

Ställ stekpannan på diskbänken efter att du stekt något, titta i den efter några timmar, viskositeten har förändrat sig dramatiskt, detta blir lite som att köra på fotogen som jag skrivit innan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😆Jag tog tillvara på delar från en krockad och inlöst gasbil, en Fiat Punto...

Hade planer på att montera hela kittet i min VW Beach-Buggy från 1968.

Men vad jag förstod, utan att forska vidare, skulle det innebära en massa byråkratiskt krångel med typgodkännande och speciell kontroll av trycktanken, så det får bli gengas istället.

gengas.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi grabbar upptäckte att det gick att blanda ganska mycket motorfotogen i bensinen på bilen om det var en lite större motor med stor cylindervolym och lågt varvtal, mestadels gamla Amerikanare, ibland fick man hälla lite ren bensin rätt ner i förgasaren när man skulle starta.

Men detta var ju förbjudet, motorfotogenen skulle bara användas till båtar och traktorer, då den var skattebefriad.

Tyvärr var det så att om man körde på nämnda blandning blev det en mycket säregen lukt på avgaserna, vilket polisen alltid upptäckte när dom stoppade oss, till saken hör att det var två mackar i byn. den ena var det omöjligt att köpa motorfotogen av om inte farsan var med, den andra macken var det inga problem, han tankade motorfotogenen direkt i bilen och höll koll så att blandningen var lagom.

Vid poliskontrollerna skyllde vi alltid på den mackägaren som inte sålde fotogen till oss, vi sa att vi varit där och tankat, och han hade säkert blandat ut bensinen för att höja sin inkomst, poliserna sa alltid att dom skulle undersöka saken.

Till saken hör att några av oss jobbade på verkstan där polisen servade och reparerade sina privata bilar så dom insåg att det var bäst att stå på god fot med de som skulle serva deras ögonsten.

 

🛠️😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man får väl ha en trevägskran

Man bör nog se till att man kan gå över succesivt. Det är nog bättre med dubbla vanliga ventiler.

Vid tjockloljedrift så förvärmer man redan i bottentankarna. Matarpumpen eller boosterpumpen drivs elektriskt och det flödet går i princip igenom bränslepumparna så de också värms. Skulle man behöva stoppa på tjockolja så har man kanske någon timma på sig att starta igen sen blir det besvärligt.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

En gång hade jag en värmare för spolarvätskan,

Sådana värmare fanns att köpa men hade försvunnit från marknaden när jag kom till skott. Någon som vet varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en arbetskamrat för några år sedan som köpte billig rapsolja på Lidl och blandade 50/50 i sin äldre diesel-Mercedes.

 

Det borde funka lika bra med 50/50 diesel/frityrolja tycker jag.

Jag skulle nog undvika att göra detta i en modernare motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

...

Sådana värmare fanns att köpa men hade försvunnit från marknaden när jag kom till skott. Någon som vet varför?

Det var i min "Rally-Mazda" jag hade en sådan spolarvätskevärmare, för övrigt en rätt potent rallyutrustad Mazda 323, vill minnas att det var en 85:a. 

Den där spolarvätskevärmaren köptes in på firma HCJ, på Backaplan på Hisingen.

När jag till efterkommande bilar skulle köpa likadana värmare fanns dom inte kvar i samma ut förande, det fanns en sadeltank av plast man tejpade fast med värmeisolerande tejp ovanpå kylarslangen, men den fungerade inte alls lika bra.

 

Jag skulle tro att denna uppfinning inte hade så stor genomslagskraft, dålig marknadsföring, då många bil- och rallykompisar inte ens kände till dess existens.

Naturligtvis hade Citroën en sådan värmare som tillbehör, att lanceras på den nordligare marknaderna, funkade inte på GS, då den liksom samtida VW var luftkyld. man det satt en sådan originalmonterad  i en BX jag hade en kort tid.

 

Men den torde vara enkel att tillverka, ett kopparrör, omkring 30 cm långt, samma dimension som kylarslangen, sedan ett glödgat mjukt kopparrör av klenare dimension som lindas runt och lödes i några fixeringspunkter, det hela målas mattsvart och isoleras med rörskål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra och roliga idéer ni har. När Miljöpartiet i Stockholm får syn på detta blir det omedelbar proposition att förbjuda pommes frites ... :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Man bör nog se till att man kan gå över succesivt. Det är nog bättre med dubbla vanliga ventiler.

Vid tjockloljedrift så förvärmer man redan i bottentankarna. Matarpumpen eller boosterpumpen drivs elektriskt och det flödet går i princip igenom bränslepumparna så de också värms. Skulle man behöva stoppa på tjockolja så har man kanske någon timma på sig att starta igen sen blir det besvärligt.

Sådana värmare fanns att köpa men hade försvunnit från marknaden när jag kom till skott. Någon som vet varför?

 

I de diskussiontrådar jag sett står inget om successiv övergång, folk skriver bara att de slår över till frityroljan. Men gör man som jag beskriver ovan så kanske det blandas med kvarvarande diesel i sista slangsträckan och i bränslefiltret. Och då kanske det inte heller gör så mycket om den första skvätten frityrolja tappar litet mer värme på vägen, den får ju hjälp av dieseln.

 

Vid närmare eftertanke så är det ju närmare en liter diesel i filtret. Förutsatt att det sker en bra blandning där så borde ju övergången därmed ta ganska lång tid. Och under den tiden hinner väl filtret värmas av den inströmmande uppvärmda frityroljan.

 

Å andra sidan innebär detta kanske att man måste ha en lång övergång även åt andra hållet. Alltså att man måste köra länge på diesel innan man stänger av motorn, för att inte ha för mycket frityrolja kvar i filtret.

 

Synpunkter från mer bevandrade forumdeltagare än jag själv välkomnas.

 

(Förstår nog inte riktig vad du skriver om elektriska pumpar och flöde men även min tanke är som sagt att värma själva frityroljetankarna, särskilt den mindre catchtanken.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon erfarenhet av frityrolja som bränsle har jag inte men jag erfarenhet av tjockoljedrift av stora dieslar. En stor skillnad är att en liten diesel har en matarpump som pumpar fram bränsle till till bränslepumparna när motorn går. På större dieslar har man istället elektriska boosterpumpar som inte bara pumpar fram bränslet utan även cirkulerar bränslet och på så vis kan man börja värma bränslet lite försiktigt.

När man ska gå över så börjar man försiktigt blanda i den varma, tjockare oljan. Anledningen är att man inte vill att dieseloljan ska bli för varm eftersom den kan övergå i gasform och då fungerar inte insprutningssystemet.

Antagligen är problemet mindre på en liten diesel men vill garanterat inte ha ett stopp med systemet fyllt med frityrolja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår kokar diesel (och övergår alltså i gasform) först kring 180 grader. Enligt Ducatos gamla inlägg ska frityroljan hålla minst 60-70 grader när man pumpar in den i motorn. Kanske betyder det att man har drygt hundra graders marginal ... Vet du hur varm tjockoljan brukar vara?

Redigerad av Tobbe_Trollkarl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska fylla mina tankar med matolja...köper det av en god vän som kört sin motorbåt och mercedesbil i många år utan problem.i båten har han en mercedesmaskin från en geländewagen. han har aldrig behövt någon förvärmare heller..så jag skippar det också .. min gamla ford 80 hk fixar det som ingenting..jag har dock aldrig ägt en nyare maskin...då hade jag omedelbums satt in förvärmare mm..jag räknar med att kunna lukta lite bättre i framtiden när man startar bredvid grannen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen förvärmare? Är du säker på det? Matoljan måste nog i alla fall hålla minst tio grader för att inte koagulera, så jag antar att han inte kör när det börjar bli kallt ute? Själv har jag en Volvo D24-motor. Undrar hur kinkig den är.

Redigerad av Tobbe_Trollkarl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...