Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Bergius

Frityrolja istället för diesel

Rekommendera Poster

Såg ett mycket intressant program igår där man helt sonika bytte dieseln mot filtrerad gammal frityrolja från restaurang. Det gick som tåget och enda negativa effekten var en 10%-ig minskning av effektivitet. Det fungerar alltså!

Är det någon som testat detta? Jag är villig att bygga mig en oljefiltreringsstation för att slippa betala galna priser och med 400 liter (~6000 kr) i tanken så misstänker jag att det skulle vara värt lite besvär mot att åka gratis.

Vad händer när det blir kallt? Då stelnar ju oljan, eller? Kan man blanda ut oljan med något så den aldrig stelnar? Finns det några bra länkar om det här med olja istället för diesel?

Ser fram emot dina tankar och ideer!

Vänlig hälsning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet ej om du fortfarande är intresserad i att köra på fritösolja?

Är du fortfarande intresserad, erbjuder jag dig mitt kunnande och 3 års erfarenhet. Kör en 2,5L diesel på 100% olja och har avverkat 33000 km, längsta sträckan var 220 mil non stop.

Jag tycker detta är en fin hobby, och jag hjälper gärna andra tt göra det samma. För er som har torstiga dieselar i eran båtar, går det gott att konvertera till att bli vegetarianer.

I en båt/bil sätter man in en extra tank för matoljan. Vid hjälp av några manikker i motorrummet, så kör du mera miljövänligt än alla andra fordon/båtar.

Kostnad pr. liter renad olja ca. 1kr/l. Effekten av matolja är litet lägre, men det märker du inte mycket till. Investeringskostnaden i båten/bilen ca. 7-9000 kr avh. av typ båt/fordon.

Hör av er till mig om ni är intresserade. Bifogar bild av en av manikkerna, ett förvärmd filter samt ett dubbelfilter för större motorer.

 

post-10001915-1394235678,6356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är tillgången på filtrerad frityrolja ?? Är inte risken stor att om efterfrågan stiger, så går priset upp från dagens 1 kr/liter. Samt om staten får höra det så blir det skall på denna olja på 8 kr/liter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det var snabb reaktion.

Det finns än så länge mera olja än vad vi kan förbruka. Men över tid, dvs. ett antal år, kanske detta ändrar sig, men det går låångsamt. Har samlat olja i 3 år, och jag får mycket mera olja än vad jag klarar att förbränna. Etablerar du bra kontakter med olika resturanger, så är det inget problem. Själv har jag 1000 liter i lager, och kan lägga upp många gånger detta om jag önskar. Priset pr. liter orenat olja är i dag 0,- kr, renat kostar den ca. 1 kr. grovt räknat. Jag räknar då in strömkostnaden för att rena oljan. Vi som renar oljan, använder en centrifug till detta, då den tar bort både partiklar och vatten i oljan. Denna centrifug används även till att rena motorolja, hydral,-servo- och växellådsoljor. Ofta monteras de direkt på motorn och renar motoroljan under färd.

Att köra på begagnad matolja är skattebefriat, detta är noggrant kontrollerat :-)

 

se: www.selkomotor.no  finns en knapp som heter Sentrifuge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Spännande ämne, nästan så man skulle tycka det var värt det att byta ut V8an...

Fungerar det med vilken dieselmaskin som helst? Tänker på olika fabrikat, nya/äldre osv...

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, det fungerar på nästan alla dieselmotorer. Undantag är motorer med Lucas, cav, Delphi och Stanadyne insprutningspumper. Dessa är mere känsliga för oljan, om man inte skulle uppnå hög nog temp. på oljan. T. ex. på Lucas, kan axeln mellan motor och pump gå av.

Nya motorer med partikelfilter kan inte köra med oljan, då elektronike får fnatt då den plötslig måste mäta av ett bränsle den ik´ nte känner igen. Den kommer då att mata på för mycket bränsle som följaktigen kan skada eller täppa till partikelfiltret.

Men annars så är det fritt fram :-)

Kolla vilken pump du har, och återkom.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en båt/bil sätter man in en extra tank för matoljan

 

Innebär detta att man måste starta upp och varmköra motorn på diesel för att kunna förvärma frityroljan innan man går över till denna?

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båtvärlden handlar ju de flesta diskussioner om det motsatta.  Var får man tag på diesel som de inte har tillsatt rapsolja i, och då pratar vi om att man inte ens vill ha 5 procents inblandning, här gäller det 100%.  Den här tråden får mina varningsklockor att ringa av flera orsaker.  En produkt rekommenderas till bränslepriströtta båtägare av en som varit medlem sedan april, och under den tiden presterat 5 googleöversatta inlägg som handlar om samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger,

ja det är riktigt, man skall ha extra tank med renad olja. Även värme i tanken som man tar från kylvattnet. Oljan skall värmas upp på vägen till motorn till minst 60 grader, helst 70 grader. Man håller oljan varm på vägen från tanken till oljefiltret vi att bunta ihop 2 kylvattenslangar med bränsleslangen och isolerar dem. Sen går kylvattnet tilldet förvärmda filtret och förvärmar oljan där.

Jag har detta som hobby, och försöker svara på frågor från de som är intresserad. Har själv körd 33000 km på ren matolja. Tyceker det är en givande hobby:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej terrafobica,

Du har rätt på den punkten att många båtägare inte önskar rapsolja i sitt bränsle. Detta därför det lättare blir kondens i stora tankar på fritidsbåtar, och kondens=vatten matolja  kan ge upphov till alger och bakterietillväxt. Det är värre att få motorstopp på havet än på landsvägen.

Har man en liten tank, som man kör tom på varje runda, och den hålls fri för vatten/kondens, så borde detta inte vara för stort problem. Då jag själv började köra min dieselmotor (2,5l) och blandade matolja i dieseln, fick jag problem med att matoljan fungerade som ett rengöringsmedel, och all skit som fanns i tanken, lossnade från sina vrån, och täppte till dieselfilter och bränsleslangar. Först efter att jag tog ner tanken och rengjorde den, samt slangarna, tillsammans med byte av 2 dieselfilter, så var problemet över. Det är nu 2 år sedan.

Jag har skrivit en del om att köra på matolja, ja. Varför? Jo, jag började lära mig allt om detta för 3 år sedan. Då var planerna att jag skulle göra biodiesel. Men jag släppte detta, då jag inte ville hantera hela fat med metanol och stora mängder kaustisk soda. Dessutom var jobbet mera komplex och kvaliten av bränslet kom till att variera med kvaliten på matoljan.

Lärde mig att det gick lika bra att använda frityroljan som den var, det enda nackdelen var att jag fick konvertera bilen, och det begränsade sig till att endast köra med olja på en bil. Men arbetet med att rena oljan och använda den direkt, var mycket mindre, samt att konverteringen var ett engångsarbete.  Då jag ser det är många som frågor runt detta, men hittar litet information, så ville jag medverka till att denna hobby kunde sprida sig. På samma sätt som t. ex. med veteranfordon, man bildar klubbar och möts på träffar. Att jag är medlem på detta forumet har två sidor. Hade själv segelbåt några år, och tycker att det är roligt att läsa om båtar, (uppvuxen 50 m från sjöen) det andra var att jag såg någon som frågade om fritösolja som bränsle och bestemde mig för att försöka hjälpa till med svar.

Det råder mycket skepsis mot detta nya bränslet, och det är naturligt, vi har blivit hjärntvättat med att Diesel är det enda användbara bränslet. Och jag själv var också osäker och skeptisk i första början. När jag startade min bil och slog över till matolja, allra första gången, så var alla sanser alerta. Men jag blev fruktansvärt besviken. Det kom inga oljud, inget gick söder, jag hörde inte ens skillnad på motorn, så jag dubbelkollade om den verkligt gick på matolja. Först när jag kände lukten av stekta pannkakor, föstod jag att den brände fritös :-)

Sen dess har jag körd 33000 km och skulle bränslet vara  farligt för motorn, så skulle det ha skett något vid denna tiden. I tillägg till all teori jag har tillägnat mig, känner jag mig ganska säker på att matolja är ett bra alternativ. Och vi har renare avgaser, det kan bilprovningen intyga. Dessutom är oljan ett produkt som redan är användt en gång, varför inte använda det en gång till?  Inte alla resturanger hanterar oljan rätt, en resturang jag besökte, berättade att de tömde den i det kommunala avloppt. Det gick så bra så, man sköljde efter med varmt vatten!!

En annan bieffekt, man får många nya vänner ! :-)

 



Senast ändrad av Ducato | 17 november 2008 | 17:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite nygammalt tänkande här på forumet, Faktum är att när Rudolf Diesel uppfann sin legendariska motor så var det för att just kunna köra på vegetabilisk olja.

Här är en hemsida med lite roliga prylar och ideér.

http://www.skeppstamaskin.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkade i lördags inte laga mat med påföljd att Mc Donalds fick påhälsning (inget att föredra men buken fylldes). Informationen på brickan gick bland annat ut på att företaget gjorde biodiesel av frityoljan. Pass upp för nu när fler har hakat på miljötänket kanske det blir skatt på frityrolja. För oljan kan ju användas som fordonsbränsle. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en intressant tråd det här.

Hur funkar det med frityrolja i en gammal Albin 25:a årsmodell -71 med lika gammal AD21:a?

Har precis köpt snövit och hon gick fint när vi körde hem henne från Åkersberga till Nynäshamn (9 timmar i upp till 9ms motvind). Nu har förmodligen något skakat loss och därför läcker oljan rakt igenom :-( Har vi otur så blir det en större reparation och då kanske det kunde vara värt att konvertera den till disel-frityr hybrid med en gång.

Hur lång tid måste motorn gå på Disel innan man byter över till frityroljan?

Ps Jag förstår om ingen av de tidigare debattörerna finns kvar och kan svara Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen och sök på dieselbakterier så ändrar du dig nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du sa och hittade information om fenomenet diselbakterier (inte frityroljebakterier) på

http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/nyheter/dieselbakterier-ett-vaxande-problem

För att undvika dieselbakterier är det viktigast att undgå
kondensvatten i bränsletanken

Ett sätt att undgå det är att ha en frityroljetank som är bara så stor att den rymmer tillräckligt mycket bränsle för en normal tur. Sen har jag ju kvar diseltanken som start och reserv (då med diselbakterieproblemet aktuellt :-).

I samma artickel står det också att diselbakterierna använder kolet i bränslet som föda för tillväxt och börjar växa om de kommer i kontakt med kondensvattnet i botten av tanken, eller de små vattendropparna som svävar fritt i bränslet.

Är ingen kemist så jag kan inte uttala mig om bakterierna trivs i frityroljan men jag tror inte att frityrolja innehåller kol på samma sätt som disel. Det får vi överlåta till någon annan att ta reda på :-)

Summa sumarium så är frityrolja fortfarande i mina ögon ett miljövänligt och trovärdigt allternativ till disel. Sen är det fortfarande en förbränningsmotor. Så om man vill komma bort från vibrationer så är det bara elmotor som gäller. Då är dock investeringskostanaderna och ombyggnade betydligt större:-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt inlägg ovan, daterat 2008-11-14, 14:26, så förstår du vad 666D3 menar.  I min tank släpps inte in något annat än blankdiesel, dvs diesel utan någon tillsatt vegetabilisk olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka ett mail till honom via hans sjöbod och väck upp honom. Å andra sidan var han inloggad Senast inloggad:10-05-12 kl 19:19 så han kanske svarar spontant ändå.

Intresant ämne, fast kanske inte något för min del.

Det där med tillväxt av dieselbakterier är ju en realitet. Men som det är med böldpest så är det väl egentligen inga stora problem. Hysterin över böldpest är mest ett hjärnspöke hos vissa, ungefär som börsens upp och nedgång. Nån ledande person säger nåt och börsen går upp eller ner pga vissa personers hysteriska rädsla att på kort sikt förlora en krona här eller där. Har då jornalister  inget annat att skriva om så blir reaktionen ännu värre. Om nån förstår hur jag menar nu - alltså (som en något alkoliserad mekaniker som jobbade på Sotenäs Kommuns föråd alltid brukade säga)

Tillväxt av dieselbakterier sker ju under speciella förhållanden. Det gäller ju bara att undvika att de förhållanden uppstår.

Terrafobica

Tycker du att ordningen är återställd med mitt medelånga inlägg. Hade från början bara tänkt skriva första meningen, men för att inte göra dig besviken igen så....Flört

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj här händer det grejer, finns dem med lite prestige och temperament :-)

Man kan närma sig ett problem från många olika infallsvinklar, på samma sätt som pessimister och optimister ser på ett glas med vatten, antingen vill man söka en lösning eller ej. Uppenbarligen så är det viktigare hur ofta och hur välskrivet man skriver än vad man faktiskt vet eller vill veta.

Synd att döda en tråd därför att man själv råkar vilja ha sista ordet.

Försök nu att döda tråden utan att få sista ordet ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack oskjo71, det värmde att få litet stöd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det mitt inlägg och Terrafobicas svar du avsåg. Då har du nog inte förstått vad jag menade och vad Terrafobicka svarade på. Men det kan ju va lite krypptiskt.

Jag tycker frågeställningen om att köra med ett alternativt bränsle är intresant. Nu går jag för motor så lite att så att bygga om min diesel för att köra på ett alternativt bränsle är knappast intresant. För min del kanske det hade varit intresantare att installera elmotor.

Men att förkasta iden bara för att det finns vissa som får bakterietillväxt i dieseltanken tycker jag är fel. Det är en helt annan sak och det finns lösningar på det problemet.

Jag hade under några år en mycket duktig beredare på min elverksavdelning. Hans beredningar (ritningar, arbetsbeskrivningar, matriallistor mm) var i stort sett perfekta. Det förkom nästan aldrig några fel. Ändå fick han ofta klagomål från gubbarna på fälte varför han ite gorde si eller så.

Han hittade ett uttryck i nån tidning som han förstorade och satte upp på vår gemensamma kontorsdörr.

Det finns två sorters människor. En som går före och uträttar nåt och en som kommer efter och kritiserar

Ducato

Du svarade inte på oskjo71´ s fråga; Hur lång tid måste motorn gå på Disel innan man byter över till frityroljan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det mitt inlägg och Terrafobicas svar du avsåg. Då har du nog inte förstått vad jag menade och vad Terrafobicka svarade på. Men det kan ju va lite krypptiskt.

Jag tycker frågeställningen om att köra med ett alternativt bränsle är intresant. Nu går jag för motor så lite att så att bygga om min diesel för att köra på ett alternativt bränsle är knappast intresant. För min del kanske det hade varit intresantare att installera elmotor.

Men att förkasta iden bara för att det finns vissa som får bakterietillväxt i dieseltanken tycker jag är fel. Det är en helt annan sak och det finns lösningar på det problemet.

Jag hade under några år en mycket duktig beredare på min elverksavdelning. Hans beredningar (ritningar, arbetsbeskrivningar, matriallistor mm) var i stort sett perfekta. Det förkom nästan aldrig några fel. Ändå fick han ofta klagomål från gubbarna på fälte varför han ite gorde si eller så.

Han hittade ett uttryck i nån tidning som han förstorade och satte upp på vår gemensamma kontorsdörr.

Det finns två sorters människor. En som går före och uträttar nåt och en som kommer efter och kritiserar

Ducato

Du svarade inte på oskjo71´ s fråga; Hur lång tid måste motorn gå på Disel innan man byter över till frityroljan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på frågan:

Det säkraste är att vänta med att koppla över till motorn har uppnått normal arbetstemperatur.

Men med hjälp av elektrisk värmare ( såkallad PTC-värmare) kan man få upp temperaturen snabbare, men man vinner inte mycket på det. Det går i övrigt gott att  ha en termostatgivare kopplade till ett relä som kopplar om automatiskt, när temperaturen på oljan överstiger 60 grader. Men då måste oljan cirkulera så all olja har samma temperatur, och inte bara på mätstället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

peugote 505 har haft en filterhållare med kyl/värmeslinga i botten dvs den kopplades på vattnet.

 

Ang cav/ lucas rotorpumpar hur stora är riskerna med ras?

Har haft funderingar på fritösolja i terrängbilen med rotorpump, med en växlar av kopparör

(har en liggande sen ett annat  tidigare expriment) går det att hålla 70-80 gradigt bränsle temp.

 

Såg i tråden att någon hade mer olja än vad som gick att köra upp, varför inte värma vilan med fritösolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt vad uppfinningsrik man kan vara när det gäller att spara på pengar.

Ingen hittills som funderat på miljöeffekter av att labba med egna lösningar?

Precis som nissarna som fått förs sig att etanol är ok bara för att det blir billigare då man tankar trotts att motorn ädrig är riktigt anpassad efter bränslet. Ökad förbrukning och mer skit i sjön.

Allt bara för att minska kostnaden för att få åka båt.

Goa gubbar, ja jösses då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå en viss skillnad mellan kreativitet och snålhet. I Ducato´ s inlägg ovan säger han att avgaserna är renare än med diesel enligt Svensk bilprovning.

Ur miljösynpunkt vad finns det för possitiv och negativa faktorer med att kreativa människor exprimenterar med olika alternativ?

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på frågor här under:peugot 505 har haft en filterhållare med kyl/värmeslinga i botten dvs den kopplades på vattnet.

Hade själv ett sådant filter, fungerade bra, men bytte till annan modell, då det blev mycket stänk vid filterbyte, och matoljan är litet mera geggig än dieseln. :-) (men man blir mjuk i huden)

Ang cav/ lucas rotorpumpar hur stora är riskerna med ras?

CAV, Lucas, Delphi och Stanadyne (USA) bör man hålla sig undan, om det finns risk för att kall olja kan sättas i omlopp. Några kör på dem och det fungerar bra, andra upplever att axeln från motor till pump kan gå av. Dessa pumpar har känsligare komponenter. Bosch har blivit favoriten samt pumpen till äldre Merchor.

Har haft funderingar på fritösolja i terrängbilen med rotorpump, med en växlar av kopparör


Andvänd aldrig kopparör tillsammans med matolja. Aluminium och rostfritt stål, eller till nöd svartjärn.

(har en liggande sen ett annat tidigare expriment) går det att hålla 70-80 gradigt bränsle

Med bra isolerade slangar/rör kan du hålla god temp på oljan. Min bil håller endast 80 grader på kylvattnet, och oljan svänger mellan 60 och 70 grader. En 90 graders diesel ger högre temp på oljan.

Såg i tråden att någon hade mer olja än vad som gick att köra upp, varför inte värma vilan med fritösolja?

Det är flera än vad du tror som eldar matolja i pannan. Man köper en alloljebrännare, värmer oljan i en extra tank innan den sprutas in i brännaren. Andra fyller mjölkkartonger med olja och sågspån, jovisst, mera jobb men effektivt..

Beträffande miljövänligheten, så är matolja CO2 neutral.  Avgaserna är mycket bättre än vid användandet av Dino-diesel. Detta är verkliga tester gjorda i objektiva sammanhang.  Dessutom använder vi en redan använd vätska, som betraktas om avfall, och som ofta dumpas i naturen, eller avloppet. Bara fråga komunerna. Återvinningsstationerna tar betald av företag för att lämna den.  Därför är vi mycket välkomna att hämta oljan.



Senast ändrad av Ducato | 14 maj 2010 | 19:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kreativa ?

Jo jag känner till en som spar mjölkpaketen och har tagit hand om dom sedan långt före det var rätt att återvinna dem.

Han hade kommit på sitt sätt att återvinna mjölkpaketen.

Han behöll dem och hällde sedan i en slatt diesel i paketen och tände sedan med dem i spisen.

Han eldade givetvis med ved men tände sin ved med diselladdade mjölkpaket.

Uppfinningsrik.Tungan

Tycker du fortfarande alla experiment är ok för miljön?

 

Känner även hans bror som redan på moppetiden brukade labba med att få mopeden att gå på viss blandning med diesel. Blandade bensin i viss del i diesel. Rök som faen men gick att åka på. Givetvis startproblem men när motorn väl var igång gick den. (behövde bli varm för att tända blandningen)

Luktade pyton.

Tycker du även detta är ok för miljön?

Givetvis i mindre skala men vad är det för mening med att hålla på med sådant här utan riktig kolla på vad man åstadkommer för utsläpp?

 

Glömde nämna att bröderna ovan är miljonärer trotts vanliga industrijobb. Säkert kreativa när det gäller att snåla.

Skulle du vara lika positiv om din granne hemma började tända i spisen med mjölkpaket?

Eller båtgrannen kommit på ett fiffigt sätt att blanda bränslet på så du fick dricka morgonkaffet i båten i ett räkmoln som luktade skit???

Allt är inte guld som glimmar

Men var lugn, snart invaderas din hamn och vattnen runt Sotenäs av norrmän som har egen olja och gott om pengar så de slipper snåla och med en valuta som gör att det är realisation på sjömacken. Bara vi Svenskar som tycker det är förjävligt med diesel för 15 kr/litern.

 

Har några mjölkpaket om du vill ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...