Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jarb

2-takt på alkylat renare än 4-takt på blyfri 95!?

Rekommendera Poster

Det finns en undersökning gjord på Chalmers 2001 som heter Jämförande studie av utombordsmotorers emissioner till vatten av Jonas Alin och Tomas Astnäs. Jag skulle väldigt gärna läsa hela denna undersökning men det verkar bara gå att hitta citat från sammanfattningen på nätet. Speciellt följande citat är väldigt intressanta: Resultaten visar att även en gammal smutsig tvåtaktsmotor körd med alkylatbensin, genererar mindre mängd skadliga utsläpp än en fabriksny fyrtaktsmotor, om denna körs med vanlig standardbensin. Ur miljösynpunkt är alltså valet av bensin viktigare än valet av motor. och citatet: Mycket mindre mängder kolväten kunde detekteras i vattnet efter försök med alkylatbensin jämfört med standardbensin, oavsett motortyp

Som sagt skulle jag gärna vilja läsa hela undersökningen och vet nån hur eller var man kan få tag i den vill jag gärna veta. Om slutsatserna i undersökningen är riktiga borde ju vanlig bensin försvinna helt från sjömackarna och allt tal om problemen för mackägarna med ytterligare ett bränsle är ju bara nys. Bort med vanlig bensin så är problemet löst. Vill själv gärna köra på alkylat men pga av bristande konkurens som gör priset skyhögt och dålig tillgång får motorn vanlig soppa. Allt talar ju för alkylat på sjön där motorerna saknar katalysator så varför händer så lite?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Ta kontakt med Chalmers, jag har för mig att dom sparar alla rapporter i ett arkiv där och eftersom du har namn på upphovmännen tror jag inte det skall vara några problem att få tag iden. Får du tag i den kan du väl säga till för de skulle vara intressant att läsa den, vet dock inte om man kan lite på de helt i hållet idag eftersom motorerna ständigt utvecklas och emissionskraven blir hårdare och hårdare så hur de ser ut i dag vet jag inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag Renat är det bästaFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Examensarbeten på de vanliga universiteten är ju offentlig handling. Jag vet inte riktigt hur det är med Chalmers på den punkten som numera är en stiftelse, men de hjälper säkert till. Här är avdelningens hemsida. De har en sida med examensarbeten, men jag får inte upp något innehåll på den sidan. http://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap

En annan rapport med liknande tema som jag har väntat på och kan vara intressant i sammanhanget är den här, jag har dock inte läst igenom den själv ännu: http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitionen av skadliga ämnen är nog tveksam i den undersökningen. En gammal tvåtaktare släpper ut bortåt en tredjedel av bränslet i vattnet, och även om akylatbesin ger snällare avgaser och spillet bryts ned så blir det i vart fall övergödning av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...