Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henrik_st

Fick lite bottenkänning...

Rekommendera Poster

Var ute på premiärtur med båten och gjorde en liten felbedömning...

vilket resulterade i att jag fick köra lite i sand, låg i 5 knop och hörde hur motorn varvade ner och såg bakom båten att jag hade rört upp sand, tiltade upp motor och styrde bort.

Resultaten var att proppellern ser ut som om man polerad den lite med fint sandpapper i ytterkanterna några cm in, inga skador förutom en del tappad färg, Skräddan är oskadd men samma som propellern så ser den ut som om den är förberedd för omlack, ner mattad i färgen och in till metallen i botten, men som sagt oskadd...

frågan är då, hur orolig behöver jag va? kände mig lugn och båten gick fint, men så läste jag om någon som kört i sand i termostaten? och insåg att jag vet alldeles för lite om båtmotorer och vill ju inte gärna göra något värre än det är...

motorn är en fyrtakt, F50 yamaha -00.




Senast ändrad av Henrik_st | 05 maj 2008 | 23:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl 2 ställen som jag ser kan drabbas, beroende hur grov sand/grus du körde in i:
- vattenpumpen (impellern)
- termostaten

Termostaten brukar vara lättillgänglig (det var i alla fall på min 30 hästars 2-takt Yamaha) för kontroll, kan vara bra att sätta in en ny packning när man öppnar termostathuset

Vattenpumpen vet jag inte så mycket om, på vissa fabrikat/modeller är de anpassade för att tåla skitigt vatten. Den är däremot svårare att komma åt, kräver demontering av växelhuset.

Får du inga bättre svar här så kolla med någon äldre Yamaha mekaniker hur vanligt är det med trasiga vattenpumpar pga sandkörningar.

Sen sitter ju vattenintaget högre än propellerns nedre del, så den kanske nådde aldrig in i sanden, samt det sitter ju ett litet galler för att inte släppa in grövre partiklar in i kylsystem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte så sugen på att köpa in nya packningar och börja plocka isär prylarna innan jag ens hunnit använda båten... men jag gör ju narturligvis det om jag måste.

men jag tänkte så här... om det kommit in skit i termostaten, händer det då något annat än att motorn riskerar att överhettas? motorn har ju överhettningsskydd, så det borde ju vara ofarligt? och då får man fixa det i så fall.

Impellern, körde i 2-3 timmar efteråt och kollade skvaller strålen ofta och det var inga problem.

tänkte titta på oljan i växelhuset, men jag kan inte tänka mig att det kommit in vatten, men ändå...

Nog bara nojjig för det är första båten... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det ska behöva hända något.

Vet flera bekanta som på kända vatten ankrar/lägger till tillfälligt genom att glida in mot en långgrund sandstrand med upptiltad motor och sen tiltar ner så att skäddan håller fast båten i botten. Aldrig hört att det skapat några problem. Själv har jag ännu inte vågat göra detta. :-)



Senast ändrad av PatricS | 08 maj 2008 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var d bara mjuk sand och inga stenar eller likn och kylningen funkar så ska d ju inte vara något problem. Lacka om grejerna och var uppmärksam på temp osv ett tag till men tror ej att d ska vara några större bekymmer.

!!!MVH REXCO!!! Ja d har väl hänt att även jag har muddrat lite lera i mina dar hehe!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...