Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
cpt_sparrow

F90, F100 eller F115?

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar skarpt på att slå till på en Ryds 568 GTI och är sugen på att köpa en fyrtaktare. Vilken motor bör man ha till den? F90, F100 eller F115? Vilket märke på motorn bör man köpa?

Tackar för hjälpen på förhand Glad!

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury är Ryds husmärke så kanske klokt att välja det (paketpris).
Hur stor motor du bör ha beror främst på hur många ni vanligtvis skall åka i båten.
T ex Mercury F100 EFI kanske kan vara en rimlig kompromiss, men prisskillnaen upp till Mercury F115 EFI är nog inte jättestor så tillåter ekonomin kanske 115 hk är bäst.
Mercury F80, F100 och F115 EFI är i grunden samma motor.
Personligen skulle jag satas på 115 hk på den båten.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo!

Tack så mycket för infon! Tycker oxå att Mercury verkar väldigt bra, men har hört från många att Honda och Yamaha är ännu bättre. Honda är väldigt mycket dyrare men Yamaha ligger bättre till prismässigt. Vet du om det e några större skillnader på Mercury och Yamaha? Eller e alla utombordare nu för tiden lika bra? Har även hört att man inte bara skall stirra sig blint på antal hästkrafter utan även cylindervolym. Stämmer det?

Tackar för hjälpen på förhand igen :-)!

/Stefan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Visst är det så att mercury hör till ryds. Men yamahas fytakt på 115hk är stark efter som den har 3.0 liters block alltså 150hk block så den är grymt stark vilket gör att du kan gå ner på låga varvtal utan att det slutar planar så du får en bra bränsle för brukning. Har själv provkört en finnmaster 6200 offshore på nästan ett ton som planade på 3400 varv. så yamahas fyrtaktare är väldigt bra. men har även hört att du måste väl bygga om båten för att ryds hör till mercury så att det inte bara är att hänga på ett annat märke vad jag har hört.

hopas det blir ett bra köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Stefan,

Jag har själv funderat länge och väl över motorval till en568:a. Mitt val stod länge på en 100hk mercury 4-taktare. MEN.. Valet blir en 115hk optimax det är more bang for the bucks och inga igentliga trade offs. Leta upp Vi båtägare Nr3 2008 där man testar 8 st 115Hk. Där utses mercury 115 optimax till bästa köp. Om jag går för en mindre motor är jag rädd att jag ångrar mig senare. Med rätt propeller kan man nog få upp 568:an i 40Kn.

Magne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När man ser vikt/längd/ bredd på båten skulle jag satsa på Mercury 100 hk fyrtakt, som säljs i paket med båten, jag tror det räcker. Rådgör med säljaren.

Man sitter ju långt bak nära motorn när man kör båten, vilket gör att en 4 taktare med lägre ljudnivå och mindre vibrationer är att föredra.

Nån skrev att Yamaha F115  har 3liter cyl volym det stämmer inte, volymen på Yamahan är 1,8L.

Lycka till med båtköpetCoolGlad



Senast ändrad av bigl | 05 maj 2008 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, utan göra anspråk på praktisk erfarenhet, man alla test jag läst ger att ljudnivån mellan en mercury optimax och och dito 4takt är mycket liten, dessutom drar optimaxen mindre. /Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag sitter heller inte inne med nån sanning, har bara hört båtar med optimax och de låter klart mer än 4 taktare när de åker och på tomgång. Kanske är så att decibel är en sak, karaktären på ljudet en annan, så att visst ljud upplevs högre fast det decibellmässigt är samma?? Inte vet jag, skulle vara kul att provköra 2 likadana båtar med 2 och 4-takt för att höra skildnaden vid samma tillfälle. Har själv som du säkert förstår 4-taktare och skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till 2 takt. optimaxen vann helt riktigt den testen du refererade till, den vann pga att priset är mycket lågt, den är mycket prisvärd.Foten



Senast ändrad av bigl | 05 maj 2008 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provkört en Ryds 620 DC med en Optimax 135 (tror jag det var) och jag upplevde att den väsnades mer än t.ex. en Yamaha F115. Både när man satt i förarstolen och i soffan. Så tyckte i alla fall jag.

Tveksam om Optimaxen drar mindre än en fyrtaktare. Har läst tvärtom.

//Ulf



Senast ändrad av ulfa | 05 maj 2008 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Provkörde en 568 gti med en 100 4taktare och blev såld på det fina ljudet jmf med en traditionell 30 hk tvåtakt som jag har idag. Har bara läst mig till att optimaxen skulle kunna vara nästa likvärdig. I sista änden är det nog lite subjektivt (ev plånbokens storlek kan avgöra). Inte ens Mecury ger besked vilken som är tystas eller mest miljövänlig när man frågar på mässan.

/magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag inte hur Ryds gör på sina båtar men troligen är de större båtarna förriggade med Mercury reglage och ev mätare. Kan kosta en extra slant att hänga på ett annat motorfabrikat än Mercury. Detta är ett vanligt fenomen i båtbranchen. Har själv en Yamarin (5820/58BR) och det är samma visa där, allt är förberett för Yamaha utombordare. Jag har Yamaha F115 4-takt på min Yamarin och jag är nöjd med den motorn. Men jag skulle nog hålla mg till en Mercury F100 eller F115 EFI 4-takt alternativt Mercury 115 Optimax. Du får dock lite lenare gång i lägre vartalsregistret med en 4-takt speciellt som Mercury 100/115 EFI har 4 cylindrar och Optimax 115 har 3 cyl.

Ryds 568 GTI är en jädrans fin båt så den tror jag absolut du blir nöjd med.
Testades i Båtnytt nr 3 mars 2008 med bara 2 minus i protokollet: enkel kabelstyrning och det fasta förarsätet (svårt att hitta bra körställning då man sitter lite på snedden och kör). I övrigt idel lovord. Testades med Mercury F100 EFI med toppfart 38 knop med 2 pers belastning. Båten testades tillsammans med Yamarin 56 SC (Yamaha F100), AMT 185 R (Suzuki DF115), Askeladden 525 Excel (Mercury 90 Optimax), Nordapp Enduro 600 (Honda BF90).

Kanske satsa på Mercury F100 och lägg slantar också på en ordentlig hydralstyrning typ Teleflex SeaStar eller BayStar.

Ang motortester så var det som nämts i Vi Båtägare nr 3 2008 som de testa 8 st 115 hk utombordare. Segrande ur prestandakampen gick Yamaha F115 men bästa köp utsågs Mercury 115 Optimax p g av det låga priset. Mercury 115 EFI hamnade på jumboplats bl a p g av att den inte utmärkte sig i nåt testmoment, dock hyggligt bränslesnål, men den var dyrast och dessutom bara 2 års garanti somn låg den i fatet.

Mvh
Bo



Senast ändrad av bossee | 05 maj 2008 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Yamaha F115 hk utsågs till vinnare i den testen och att Mercury F115 hk hamnade sist för att den inte utmärkte sig inom något område (bränsleförbrukning, ljudnivå, topphastighet...). Optimaxen var som sagt bästa köp och den gav högst topphastighet (typ 41,5 knop mot 41,3 med yamahan) och efter yamahan lägst bränsleförbrukning i snitt.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först och främst tusen tack till alla svar som jag har fått från er! Mycket intressant! Det lutar ju helt klart att det är värt att lägga till lite till en F115 och att satsa på en Mercury eftersom Ryds har bra paketpriser med dem. Skall helt klart ta en titt på testen i Vi båtägare Nr3 2008. Tackar för tipset! Vet ni om det finns något motsvarande test för F100? Plånboken sneglar ju fortfarande på F100...:-).

Vet ni om det är någon skillnad mellan en Mercury F100 och Yamaha F100? 

Tack en en gång för alla svar :-)!

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att Yamman är tystare? åtminstonde så är min Yamaha 60 hk fyrtakt bra mycket tystare än polarens Mercury 60 hk fyrtakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Enligt yamahas hemsida så bygger man 115 fourstroke på samma model som 150 och det står att den har 3.0 liters block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade sett fel fel av mig men den har väl iallafall samma som 150.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte samma.

/Nartin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack så mycket för alla inläggen! Tycker verkligen att det hjälpte mig i valet av motor. Jag har nu beställt en Ryds 568 GTI med en Yamaha F115! Känns fantastiskt kul och spännande! Det blev alltså till slut inte plånboken som styrde utan känslan och viljan...:-)...Man ska ju ha något att växa i som man brukar säga :-). Så nu e det bara till att sälja min gamla båt som en Ryds 510 GTI med 70 HK...

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst för miljön är fyrtaktare. Jag vill inte vara någon miljöfanatiker, har själv en optimax men ångrar att jag inte köpte 4-taktare. 4-taktarna spyr inte ut oljan direkt i havsvattnet som optimaxen gör...

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten, övriga 568 ägare verkar ju vara helnöjda så du får säkert en härlig båtsommar.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Klokt val att välja yamahan. Har själv den gamla Mercury 115 EFi -06 som är samma motor som yamaha F115 (under skalet). Går mjukt och fint och drar dryga halvlitern i marchfart.

Grattis till en fin båt och trevlig sommar!!

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tackar så mycket för alla inlägg och all hjälp! Var verkligen till stor hjälp!

Idag hämtar jag den nya båten. Oj vad jag längtar :-)!!!

Ha en bra båtsommar ni med!!

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...