Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
graso

Bottenmåla aluminiumbåt?

Rekommendera Poster

Hej

Vi har precis köpt en Buster. Den är inte bottenmålad och har i sex år legat i vattnet från maj-sept i Stockholms skärgård och ser bra ut i skrovet. Båten kommer att finnas i Roslagen, behöver vi bottenmåla?

Tacksam för svar från okunnig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej..Undvik det.Det är det som är vitsen med alu ...lite underhåll.Har haft alubåtar i tio år i gävle.Tvättar på hösten bara med oxalsyra.Resten med såpvatten

post-10001651-1394235456,6196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare!

Om du ändå funderar på att bottenmåla så säger man på Buster som så här .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt snabba svar, tack för det!Glad

Ni kom precis med det svar jag önskat, ingen målning utan rejäl tvätt på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du använda Rönnqvists båtbottentvättmedel. Då slipper du giftet i oxalsyran och du kan tvätta på trailern som blir kraftigt anfrätt av oxalsyran.

Oxalsyra är även aggresivt mot aluminium Vissa metaller kan angripas av, även måttliga koncentrationer, oxalsyra. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. från Wikipedia. Oxalsyra och dess salter är giftiga och frätande och kan vid intag ge njurskador. Trygghetsvakten.se

Det finns i dagsläget i Julas och Laitis butiker.



Senast ändrad av Matsarna | 04 maj 2008 | 07:35

post-12171-1394235457,0535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här marknadsföringen måste vara som att tälja guld med fällkniv för er. Inte mig emot, gillar marknadsekonomi och reklam så länge det finns täckning för det som sägs Skrattande. Om medlet är så bra som det påstås och ni även lyckats få in det på Jula och Laitis så må ni bli rika som troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på hur jag skall göra med min buster också. Köpt i Maj 08 och målad. Men jag känner ojämnheter under bottnet, men ingen beväxtning, undrar om det är något annat problem?



Senast ändrad av Mark77 | 10 augusti 2008 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...