Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kvasthilda

Varför får jag ingen fisk?

Rekommendera Poster

Hej alla fiskeexperter i vårt avlånga land!

Jag har spinnfiskat och trollingfiskat i 35 år och för det mesta får jag ingen fisk.Jag har provat de flesta sorters beten.I Maj månad brukar jag få lite Aborre och Gädda,då alltid på små flytande Rapala wobblers.Resten av sommaren och hösten är det stendött.Min största fisk var en gädda på 1,3 kg för 34 år sedan.Så det jag får nu är i jämförelse med andras fångster ingenting.Nu fiskar jag i sjön Anten och den är känd för att vara fiskrik så det kan inte vara sjöns fel.Vad skall jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om tålamod. 35 år utan fisk. Det är nästan som om man skulle spela golf fast man aldrig kommer fram till greenen.

Imponerande att du orkat hålla på. själv tröttnar jag efter 1 timme utan fisk.

kämpa på, och tappa inte orken

 

MVH
Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack för uppmuntran.Men det är faktiskt mest för att stressa av som jag fiskar.Om jag sedan skulle få någon fisk också gör ju inte det hela tråkigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med andra som fiskar i samma vatten? Ligger en sjö vid mina föräldrar som jag fiskat i sen jag var liten pojk, kompisens  föräldrar har också mark mot sjön och fiskar mycket, likaså fler släktingar som bor i närheten. man får alltid fisk och då menar jag verkligen alltid, men jag har aldrig hört någon som tagit upp en gädda större än två kilo. lika sällsynt med större abborrar...

Sen bottenmetar jag och kompisen mycket och då räcker det  inte med att det finns fisken man söker i sjön, måste vara rätt plats, tidpunkt och utrustning. vi vet att det finns Sutare i sjön, men efter ca. 10 tappra försök så har vi fortfarande kammat hem noll, måste hitta rätt ställe med rätt bottenstruktur.

Har du ekolod? leta efter grund och ställen där djupet kraftigt förändras.

Framför allt våga fråga andra fiskare, finns alltid en abborre vik eller någon hemlig grund eller rishög... 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam... De senaste åren har det väl varit ungefär ett tillfälle/år då jag varit nöjd med fångsten jag fått upp. De jag pratar med i närhet får så mycket fisk men inte jag. Spelar liksom ingen roll, hur jag än gör så får alla andra mycket mer Obestämd. Men men, kul att bara komma ut på sjön. Har väl dock gått mer åt fritidsåkande med båten, typ bad&grill resor istället för fiske... Men en och annan rökt aborre vill man ju ändå ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du vev stopp?, drar du in betet i olika hastigheter? testat jigg fiska? brukar du vara ute i nästan alla väder? hur som det viktigaste gör du redan, njuter och ser fisken som en bonus. skitfiske! //Iggy :o)

 

Senast ändrad av iggy | 03 maj 2008 | 22:02

 

Senast ändrad av iggy | 03 maj 2008 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

byt båt, badankan med gamla snäckor under och mörk botten fick vi alltid fisk i och närdet inte fiskades såg man ofta stora gäddor simm längs skepp.

Men i år är den senapsgul under så nu är nog fiskelyckan slut.

 

post-15930-1394235456,9791_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka råd!

Jo jag har ekolod och ser ofta massor med fisk strax ovanför botten,eller det kanske är sjögräs eller nåt,ekolodet ser ju ingen skilnad.Jag har provat med jiggfiske,men aldrig fått ett hugg ens.Då fick jag rådet att sätta på den alra minsta jiggen jag kunde hitta.Men den sjunker ju inte till botten och det är väl där som jiggen är tänkt att hoppa fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut skeddrag, spinnare och wobblers mot ett hederligt gammalt röd/vitt korkflöte, krok och daggmask. Å se på sjutton, har sen dess ännu inte kommit hem utan fisk...Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framför allt är Jiggen bra för att den fiskar
av olika djup, den behöver inte bottna.

 

Men jag förseslår om du tänker fortsätta med jigg att sätta på ett tyngre huvud.

 

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där,

Det är svårt att ge specifika råd för en sjö jag inte känner till, men lite generellt kan jag ju alltid råda dig.

1) Eftersom du mest rekreationsfiskar är det säkert så att du fiskar när det är optimalt väder för fiskaren, inte fisken? Ut i regn, tiiiidiga mornar osv. Tidig vår fram till strax efter leken samt sen höst i regn o rusk är bra väder för fisket, men kräver kanske lite mer intresse för att vara trevligt även för fiskare. På sommaren när vattnet är varmt lär du mest få små gäddslinkor om du fiskar intill vassruggar osv, ut och leta dom på djupet. Fiskar du abborre är det läge tidiga mornar och givetvis på kvällen. Gassande solsken och vindstilla är sällan ett bra recept om man vill fiska effektivt.

2) Leta grundtoppar och djuphålor med ekolodet. Måsdyk osv är säkra indikationer på att abborren jagar upp bytesfisken till ytan.

3) Fiska inte i lä, fiska där vinden ligger på.

4) Små beten ratas ofta av såväl stor som små gäddor. De gillar principen lite jobb, mycket mat och tar hellre ett stort byte än flera små, för att inte spilla energi i onödan. Jag fiskar tex ofta gädda med halvkilosmörtar som bete, och till o med då händer det ofta att 2-kilosgäddorna förstör för mig :) Abborre gillar ju spinnare o jiggar, men brukar vara svårt att få ihop en rejäl fångst på spinnfiske öht.

5) Metoder. Du fiskar spinnfiske mestadels förstår jag? Prova mete med levande beten. Stora mörtar och sarv el björkna är ruskigt effektivt på gädda. Ofta kommer dom riktigt stora på denna metod. Småmörtar på knappa decimetern är giftigt bra på abborre o gös.
Metet är roligast och mest spännande med flöte men om man fiskar med flera spön samtidigt och det blåser lite kan det bli lite bängligt när grejerna driver ihop. Bottenmete med död fisk funkar bra på gädda, däremot brukar abborre o gös vilja ha pigga levande byten. Är du ute efter gös eller ål är det från strax före skymningen, under natten och på morronen de flesta kommer upp.

6) Vill du även meta braxen, sutare osv så är mitt bästa råd att leta upp en liten skyddad grund vik med mycket undervegetation. Mäska en el 2 ggr/dygn med en burk majs eller 2 under nån veckas tid, på ett och samma ställe/ställen. Åk sedan dit, sätt upp ett tält, grilla lite, ta en öl eller 2 och vänta på att det nappar på dina bottenmetespön. Vill du hellre flötmeta dom så använd tunn lina och väldigt små känsliga flöten (glöm dom rödvita mojängerna, det skulle vara dödsstraff på dem.) Krokarna ska vara SMÅ och väldans vassa. Inge mack-krafs. Som bete använder du detsamma du mäskat med under veckan, nämligen majs. Gärna toppat med en maggot eller 2 och fiska alldeles ovanför botten.

7) Material ÄR viktigt i fisket.. Linan ska vara så tunn som möjligt. Vid spinnfiske efter gädda max räcker 0.35 bra och för abborre räcker 0.20. När det gäller mete brukar jag använda lite grövre lina, för att det kan bli större påfrestningar på linan vid utkastet. (Vikten av betesfisken ihop med sänken osv. Likaså om man bottenmetar vill man inte att ev stenbotten ska skava av linan.
Flöten är ett kapitel för sig, men har du en någorlunda välsorterad fiskeredskapsaffär på orten kan dom säkert hitta vad du behöver ha. Du behöver t.ex en sort, och åtm 2 olika storlekar (beroende på betesfiskens storlek) för gädda, och samma sak för abborren. Gäller det gös så funkar samma flöten som till abborren, men du bör gå upp en storlek på betesfisken och därmed även på flötet. Gös fiskas oftast under mörkrets timmar, så ett flöte med fäste för en lysstav är att föredra, även om man till nöds kan fästa dessa mot flötet med tejp eller ett litet buntband. Krokarna ska anpassas efter betesfisken, inte efter storleken på förväntad fisk. Jag har landat gäddor över 10 kg på 2 trekrokar stl 8, man blir förvånad över hur bra dom sitter. Fabrikat Kamasan är bra enkelkrok för mete efter vitfisk osv. Generellt kan du köra typ B983 stl 8 el 10 för detta fiske. Storlek 6 av samma typ är helt ok för mete efter abborre med mask på kroken, även om det finns andra, mer välägnade modeller för just fiske med mask eller maggots. Vid mete med levande/död betesfisk kan du använda dubbla 3-krokar av märket Owner eller VMC, i stl 6 för mindre beten och stl 4 när du fått tag på större mörtar. Tafsar gör du själv av tex PowerPro´ s ProLeader. Mjuk o knytbar ståltafs. Avståndet mellan krokarna avgörs av betesfiskens storlek. Största felet söndagsfiskaren gör vid mete med mask el. dylikt är att använda alldeles för stora krokar i kombination med alldeles för grov lina. Kan inte nog betonas att ju mindre krok på klenare lina, desto mindre risk för att bytet skyggar.

Givet är att man självklart kan få fisk även med OK:s pryttlar, men om man vill maximera chanserna och få ut så mkt som möjligt av timmarna man lägger vid och på sjön bör man lägga nån extra peng på utrustningen. En tumregel: Tunna linor och lite klenare spön för abborre, grövre lina o grövre, styvare spön för gädda och gös. Spöt har ju ingen som helst betydelse för om det nappar eller inte vid metet, men har desto större betydelse för krokningsegenskaper och upplevelsen av att drilla fisken. Vem njuter tex av att veva in en 300grams abborre på spön avsedda för grov gädda...? Köp 2 spön, ett för gädda, och ett för abborre, 2 rullar i mellanklassen för kanske 700:- st med därför avsedd lina så får du, om inte fler napp, så åtminstone ruskigt mycket roligare när nappet väl är ett faktum.

Lycka till med fisket. (Även om gäddsäsongen lider mot sitt slut kan du säkerligen fortfarande få 5-6 kilosfirrar även på lite grundare vatten.)

 

EDIT: Lägger till en länk med en del artiklar om bl.a. gäddmete.

http://www.svensktmete.se/artiklar.php



Senast ändrad av KillerBoo | 05 maj 2008 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...