Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
strandad

Bojkoll - hur anlägger man en ny boj?

Rekommendera Poster

Kommer att lägga båten vid gatans gemensamma brygga i sommar (om jag bara hinner få den klar!). Dock saknas det en boj och jag har sökt information hur man bäst anlägger en sådan men utan resultat.

Här på MG har ni hjälpt mig både en och två gånger så nu prövar jag igen. Alla som har bra och vettiga tips hur man bäst går tillväga för att fixa en ny boj får gärna tipsa om det i den här tråden!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver veta: Båttyp, mått, vikt, djup, bottenbeskaffenhet, skyddat eller oskyddat läge?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en 22ft Daycruiser av märket Baha. 7 meter lång, strax över två meter bred och ungefär 1500kg. Djupet där den ska ligga är ca 4 meter, det är sandbotten. Vet inte vad som menas med skyddat/oskyddat riktigt men den står i en älv, skapligt lugnt läge men ett oväder kan ju ändra på det. Det finns redan en liten brygga som jag tänkte binda aktern mot. Båten är alltså tänkt att stå i vattnets strömriktning.



Senast ändrad av strandad | 02 maj 2008 | 07:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattar det så att bojen kommer att hamna nedströms båten och det förenklar saken betydligt. Om vi börjar med bojförankringen finns det två metoder. Du kan välja en tyngd(hädanefter kallad bojsten oberoende av material) som är så stor att båten inte orkar flytta den över botten. Vid fast sandbotten kommer den inte att sjunka ner särskilt mycket utan verkar mest genom sin tyngd. Själv skulle jag välja något som väger ca 170 kg i vattnet. Betong minskar sin vikt i vattnet med ca 40%, natursten med 30% och järn med 20%. Bojstenen bör hellre vara låg och vid än hög och smal. Kättingens infästning skall sitta i centrum. Man bör välja en överdimensionerad fästögla som är så vid att man lätt kan dra kättingen dubbel genom den. På så sätt kan du inspektera och eventuellt dra igenom ny kätting när den gamla börjar rosta sönder. Om du väljer betong måste du armera ordentligt och fästöglan skall vara infäst i armeringen. Använd 8 mm galvad kätting och schackel i jämförbar dimension. Förtöjningen mellan boj och sten bör vara minst 1,5 gånger vattendjupet, men här måste man kompensera för stora variationer i vattenstånd. Bojen skall kunna bära kättingens vikt i vattnet utan att sjunka mer än 30 -50 %. Avråder från att använda billig frigolitboj. Den äts snabbt upp av isen på vintern.

Problemet här är förstås att lägga bojstenen på plats. Att lägga ut den på isen på vintern är en vanlig metod, men du har antagligen inte tid att vänta. Om du inte har tillgång till någon lämplig smärre bogserbåt/flotte med kran kanske det skulle fungera med någon enkel hembyggd flotte, några starka armar och lite kreativitet.

Ett alternativ för att slippa den stora tyngden är att använda en s.k. P-ring. Det låter som  ett preventivmedel från 70-talet, men är en sorts ringformigt ankare. Man kan köpa den i båttillbehörsbutiker och där kan du också få instruktioner om dimensioner, kättinglängder etc. Fördelen är att du kan lägga ut den från en vanlig eka, men jag är personligen lite skeptisk till hållkraften på sandbotten. Kanske någon annan har mer erfarenhet där. På dy och lerbottnar fungerar det i.a.f. utmärkt.

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 02 maj 2008 | 10:53
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Imorgon eller om det blir om 14 dagar ska vi byta bojar, vi lägger även nya bojstenar några st. Istället för kedjor som istort alla är sönderrostade redan, så byter vi till nylonlinor nu. Använd lite längre lina med tanke på högvatten osv.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår klubb är vi inte förtjusta i linor eftersom det är svårt att lyfta stenarna vid behov. I en kätting kan man hänga på ett schackel på önskad höjd och sedan lyfta därifrån. Men OK har man en bojbåt med så högt torn att man kan lyfta i t.ex bojtenen funkar lina säkert lika bra, om inte bättre, med tanke på att kättingarna rostar. En nackdel med lina är dock att man måste lyfta stenen om linan skall bytas ut. Det går ju inte att dra linan dubbel genom öglan på bojstenen eftersom det nöter och bryter för mycket på linan där .

Mvh/Sea Maniac 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jo vi har en flotte med torn och spel på, så det går väldigt bra. Sedan har vi dykare också i klubben som fixar en del. I våran klubb måste jag säga att det är en enorm sammanhållning och att alla ställer upp, gör att den bl.a är enormt billig att ligga vid. Alla hjälps åt och vid vårstädningen gick man man ur huse för att hjälpa till. Precis så som det ska vara. Har man problem så fixar båtklubben det. Det bjuds på vin och öl, grillade kycklingklubbor, korv till barna. Gemytligt som sagt Glad Vi har insett priset av att inte ha det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra och mycket likt vår klubb: Östhammars Segelsällskap. Tror att vi konkurrerar med er om låga priser. Vilken klubb är din? Sorry O.T. men vaf...! Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Haha, trodde det var välkänt vid det här laget. Ja man har ju legat på topp som det heter. Stora Vika utanför Nynäshamn, och vi har en kanonklubb. Vi ska kanske annonsera strax om att det finns platser kvar. Jag tror det fanns 13 st och vi jobbar på att utöka om det går med kommunens hjälp. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är ny i forumet. Många skriver om sönderrostade kättingar. Jag blir lite förvånad. Jag har alltid haft rostfria kättingar. De är som nya trots att de legat i vattnet under säkert 10-15 år. Varför använder ni inte rostfritt? Det kanske finns någon anledning som jag inte vet om eller förstår.

Ha en fortsatt skön båtsommar🌈☀️🌈

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gerjan:

Hej, jag är ny i forumet. Många skriver om sönderrostade kättingar. Jag blir lite förvånad. Jag har alltid haft rostfria kättingar. De är som nya trots att de legat i vattnet under säkert 10-15 år. Varför använder ni inte rostfritt? Det kanske finns någon anledning som jag inte vet om eller förstår.

Ha en fortsatt skön båtsommar🌈☀️🌈

Tja, en anledning kanske är kostnaden, men en rostfri kätting lönar sig med tiden.⛓️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, en anledning kanske är kostnaden, men en rostfri kätting lönar sig med tiden.⛓️

Jo, rostfritt är bra om det är rostfri ögla i stenen, rostfritt schackel mellan ögla och kätting och överst en rostfri ten i bojen. Sen bör man ha rostfritt i Merx/boj-kroken och samma med kausen i linan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, rostfritt är bra om det är rostfri ögla i stenen, rostfritt schackel mellan ögla och kätting och överst en rostfri ten i bojen. Sen bör man ha rostfritt i Merx/boj-kroken och samma med kausen i linan. 

Självklart skall man ju vara konsekvent.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bifogar en bild på hur SXK:s bojar på västkusten är konstruerade, storlek på sten kan ju anpassas efter båt och läge

Hälsningar OveBojritning-2020.pdf

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Bifogar en bild på hur SXK:s bojar på västkusten är konstruerade, storlek på sten kan ju anpassas efter båt och läge

Hälsningar OveBojritning-2020.pdf

Jo, den lösningen tycker jag är väldigt attraktiv - om man har grejer så man kan borra och hantera så stora stenar som behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Bifogar en bild på hur SXK:s bojar på västkusten är konstruerade, storlek på sten kan ju anpassas efter båt och läge

Hälsningar OveBojritning-2020.pdf

Hur får ni ut grejerna till ankringsplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Vi använder Frog  i Göteborg, dom lastar lätt 10 stenar på 1500-2000 kg på en gång. Vi skall inom närmaste veckorna lägga ut 10 nya bojar på västkusten. Då har SXK 100 bojar på västkusten för sina  medlemmar.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu är bojorna på väg ut med Sound Horison

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ni att annonsera vilka det är och var dom hamnar? Uppdateras SXKs bojlista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns uppdaterad bojlista och sjökort med bojarna. SXK:s bojar på västkusten 

Hälsningar Ove

I tidigare upplagd bojinfo 2020-03-01 (vilken endast var tillgänglig för medlemmar) så ingick även två bojar på Kungsö. Dom är inte med i din lista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bojarna på Kungsö är intagna sedan flera år. Det var något strul med byalag som inte ville ha dom där.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Bojarna på Kungsö är intagna sedan flera år. Det var något strul med byalag som inte ville ha dom där.

Hälsningar Ove

Jo dom har varit borta i flera år men dom dök upp i bojlistan från mars i år! Trodde dom var återutlagda...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag såg detta nu på SXK Riks hemsida. Det brister nog i kommunikationen mellan Västkustkretsen och Riks i detta. Det är sjösatt ett nytt bojregister som flera skall ha tillgång till för att kunna uppdatera statusen på bojarna. Förhoppningsvis blir det bättre då.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...