Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
x-79

Segla X-99 till Skottland?

Rekommendera Poster

Är det en bra ide' att segla en X-99 till Skottland? Hur funkar den i såpass hög sjö?

Är på jakt efter ngt i prisklassen 600 000:-, som klarar sjön och samtidigt är hyfsat snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av just X-99:an, men jag har seglat över Nordsjön till Skottland i en 37-fotare. Seglar man på sommaren och väntar in et stabilt högtrycksläge så kan överseglingen bli helt odramatisk. Vi seglade Thyborön-Peterhead i strålande väder. Faktum är att vi fick gå för motor ca 20% av tiden pga för lite vind. På hemresan låg vi och passade på ett riktigt djupt lågtryck med väldigt täta isobarer långt uppe i norra Nordsjön. Hamnfogden i Peterhead kände till vårt dilemma eftersom vi rände stup i kvarten hos honom och studerade väderkartor och pratade om våra planer. Han var en man med stor erfarenhet av både trålare och räddningskryssare. En morgon kom han till oss och sa: Lägg av förtöjningarna och gå nu,det blir ett stabilt läge de närmaste dagarna. Första dagen fick vi 17 m/s slör, men det var helt odramatiskt. Nordsjön där uppe är 70-100 m djup nästan hela vägen och vattnet är en hel del saltare än hemmavid så sjöarna var visserligen något höga men långa och förhållandevis mjuka. Inget dramatiskt där heller. Resten av seglingen till Thyborön blev en repetition av seglingen andra vägen. Strålande väder och en del motorgång. Undantaget var en halv dags tjocka när vi närmade oss Danmark. I Skottland hade vi kuling ett par gånger på sträckan Peterhead-Lossiemouth-Invrness. Jag har sedan dess sagt att jag hellre seglar 17-18 m/s där än 12 i Kattegatt-Skagerack. Där är ett j-a skvalpande jämfört med norra Nordsjön. Jag skulle idag inte tveka att segla en X-99:a över Nordsjön. D.v.s sommartid och med rätt besättning. Får man ingen full storm på sej så bör det inte vara något problem.

Lycka till från: Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...