Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
strandad

Låsa eller inte låsa?

Rekommendera Poster

Har ganska nyligen handlat båt och nu står man där med sargad plånbok och måste fortsätta våldföra sig på den ett tag till. Letar just nu efter ett klass 3 lås med kätting som kan vara lämplig till att låsa trailern och båten när den ligger vid bryggan.

Inte för att försäkringsbolagen bryr sig ett skvatt om båten är fastlåst när den är i vattnet men man vill ju gärna krångla till det en aningens för eventuella bovar.

 

Är det någon som har nått tips var man ska handla lås överkomligt? Varför ska det vara så förbannat dyrt att hålla ohederligt folk borta? Har ni andra tips om hur man bäst låser en båt på mottages det tacksamt!



Senast ändrad av strandad | 29 april 2008 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kätting är aldrig starkare än dess svagaste länk...Vad jag menar är, du köper en klass 3 kätting, ett klass 3 lås, plus en klass 3 ögla i båten. Sen låser du fast den i en aluminiumbalk i brygga eller trailer!!! Som går och kapa med en bågfil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte väl dra kättingen genom hjulaxlarna på trailern. Men jag förstår vad du menar, man kan ju aldrig vara säker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång kätting behöver du? Har en jag känner som använder en MC-kätting som är tygöverklädd (längd ca: 170cm) med klass 3 hänglås. Tjuvarna var på men lyckades inte göra mycket.. drog bottenpluggen istället! :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori är: Ju hårdare du låste prylarna, desto mer pajjar dom. Båt, motor, brygga eller trailer. Blev av med tre st motorer förra helgen. Alla ordentligt låsta. Men har de bestämt sig så tar de grejjerna hur bra man än låster....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det billigaste jag har hittat klass 3 lås med kätting för är Watskies låspaket. 849 kr. Köpte för någon vecka sedan kätting och lås utav en båthandlare som var återförsäljare för watski-produkter. Han sa att watski haft problem med att få fram dessa låspaket och de var mycket frustrerade över detta. 

Eftersom jag inte ville vänta på detta köpte jag lås och kätting klass 3 av annat märke för ca 1250 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog lite inne på din linje också...

Själv låser jag, men mest för syns skull. Går alldeles utmärkt att såga av mina lås med en bågfil.

Höjer man ribban en smula och inhandlar låskätting, hänglås, och stävögla i klass tre och kompletterar detta med klass 3 lås till utombordaren. Ja, vad händer då? Jo, man får både stäven och akterspegeln sönderkapad med motorsåg och man blir en motor fattigare hur som helst. Då är det i alla fall bättre att de lämnar båten någorlunda oförstörd och nöjer sig med bara motorn. Har man dessutom en lite äldre motor är sannolikheten att man får ha den ifred hur som helst...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka försäkringsbolag ni har som inte kräver försäkringsklassat lås och kätting? Helst vill man ju kunna få tillbaka värdet för båt och motor om tjuven är framme.

Angående såga loss motor antar jag att detta ev gälller för en uppställd/trailad båt? För  att en motorbåt med en 75-hästars snurra på aktern kan jag inte tänka mig att det är lätt att i en hamn såga loss en 160-kilos motor och sedan via skarndäck få upp den på torra land, och dessutom göra det utan att bli upptäckt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med andra här att vill dom väl ha just DIN motor så är man nog rätt chanslös, men om tillfället gör tjuven så ber man ju nästan om det om man inte låser ordentligt...

Ni som inte låser... parkera gärna er båt jämte min, får dom välja mellan att åka och hämta en el-tigersåg eller bara plocka fram spärrnyckeln så tror jag nog att jag får behålla min motor...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grävling skulle jag tro fungera. Dessvärre lite jobbiga att dresera...

Vet att många väljer att inte låsa men jag vill nog ändå krångla till det för eventuella bovar och banditer. Och eftersom jag inte har någon utombordare så känns det som det mest är båten i sig som behöver säkras.

Kollade på watskilåset och hittade en annan variant från Abus, känns kanske som bättre kvalite än watski? Fast jag hade velat hitta nått billigare...

Senast ändrad av strandad | 30 april 2008 | 13:05



Senast ändrad av strandad | 30 april 2008 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så tjuvarna gör.

De flesta snor hela båten och åker iväg med den till någon undanskymd vik. (Har den varit låst med klass 3-kätting sågar de loss hela stävöglan från båten).

Stjäls motorn direkt från båten där den ligger förtöjer tjuvarna en annan låg eka/styrpulpulpetare på tvären bakom din båt, där de vickar ned motorn efter att ha lösgjort den från din akterspegel. Inte tusan tror jag att de släpar den över skarndäck i alla fall:-)

Skulle motorn vara låst med klassad låsanordning åker motorsågen fram och akterspegeln blir betydligt lägre än vad den var innan...

Själv tror jag mer på elektroniska lås, likt de som finns på bilar. Kanske med inbyggd spårningsutrustning. Det är kanske är något som kommer mer och mer?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är så det går till Skäms. Tja, det är väl bara att konstater att jag inte tänker some en kriminell, vilket är både bra och dåligt Skrattande

Men då återstår väl i vart fall argumentet om försäkringsbolaget och ersättning därifrån om man inte har låst fast båten enligt deras krav. Eller har ni bolag som inte har krav på detta? Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eventuell kvalitetsskillnad mellan Watski-låspaket och Abus-låspaket har jag ingen aning om. Däremot kostar Watski-paketet 50 spänn mindre och du får 110 cm längre kätting (250 cm istället för 140)

Har du inget krav på försäkringsklassat lås men vill ha ett lås som för en lekman som jag ser ut som ett klassat lås men inte är det så är detta kanske ett alternativ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21923422 . Som hittat för 179 riksdaler. Såg kättingen i butik och det var lika blytung som en klassad kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle motorn vara låst med klassad låsanordning åker motorsågen fram och akterspegeln blir betydligt lägre än vad den var innan...

Tänkte när jag renoverar akterspegeln att plasta in några sågklingor.. då kan dom ju köra med sina motorsågar och vinkelslipar bäst dom vill.. Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Erlandssons brygga www.bryggan.nu finns kätting för 458 kr och lås för 498 kr. Känns ju ändå som ett rätt bra paketpris.

Köpte min förra kätting lås till rea-paket på Båtaccenten i Haninge för runt 800 kr tror jag. Bra pris var det i alla fall.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte på min båt när jag skulle borra extra hål för motorlås att akterspegeln förutom plåt på utsidan och på insidan även har vad det verkade en plåt inbyggd i akterspegeln någon cm in. Blev tvärstopp när jag borrade, tunn iof men likväl irriterande när jag ville få hållet klart. Sen om all denna metall stoppar någon vet jag ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har kampanj för 798 kr tom någon gång i maj. Kättingen är 250 cm med låsstrumpa. Båda klass 3!

Kan vara något!



Senast ändrad av Sturgeon | 30 april 2008 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig plåt tunn eller inte går ju lätt att komma igenom med en vinkelslip men försök komma igenom en sågklinga.. de är stenhårda! Sen om man som ska renovera akterspegeln kan man ju placera dem på ett lämpligt sätt så att de inte är ivägen för motorns bultar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket jobb att göra det, dags att börja samla redan nu på sågklingor.=) Nu når ju inte en normal sladdlös vinkelkap igenom akerspegeln. En motorsåg kommer att kinka ordentligt när den hugger i plåten. Tigersåg däremot, då blir det lätt för akterna att hålla sig för skratt. Som vanligt det någon vill ta det tar dom. Bara göra det så svårt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsa

När dom tog min motor så hade dom klippt klass 3 kätting för att kunna vända på båten så kättingen var av klippt. även KLASS 3 motor låset

så kom ihåg lås är bara till för ärligt folk.



Senast ändrad av boyen | 01 maj 2008 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Smart and evil =)

då kan de såga på bäst de vill, klinga mot klinga lär ju sluta i misär hehe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låg båten? Aktern mot bryggan eller tvärtom? Borde väl vara lättare för bovarna att kränga över motorn till en annan båt än att släpa den över bryggan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ej längre så vanligt att de kapar sönder akterspegeln. den bränner sönder låsen med en elsvets går förmodligen snabbare än att kapa med tigersåg inget hjälper om de bestämmt sig för just den motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ligger båten fel så gör de loss den & tar den till ostörd plats som jag nyss skrev inget hjälper om de bestämmt sig för just den motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan det absolut vara! Tack för tipset! Blir en tur dit imorgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självrisken blir olika. För min del är självrisken 0kr om de tar hela båten och om endast motor stjäls så blir det självrisken jag valt i försäkringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...