Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
trisberg

örnvik 441 clx

Rekommendera Poster

Någon som vet något om denna styrpulpetare? När tillverkades den, under vilken period, och har den fått några testvärden jämnförbart med liknande båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade för några år sedan en Örnvik 485 clx. Tyckte att båten bara var ett enda stort problem. Dålig planlösning, de kom in skit överallt och förvaringsfacket i durken vattenfylldes ständigt. Fast det var ju 485an. Vet ej hur 441 är men kan tänka mig att den lär bli trång. Hade en 50hästare på, 60hk hade nog passat båten bättre ´ med tanke på att skrover var väldigt tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en kamrat ägde en äldre Örnvik 485 som har samma lösning på skrovet och plan som sin lillebror 441.

En mycket stadig och pålitlig båt som inte bangar för ruskväder. 
Skrovet kom 1983 har jag läst.
En styrpulpetklassiker såg också dagens ljus i början av 80-talet. Det var Örnvik 485, ritad av John HV Lindblom och producerad till bara för ett par år sedan om än med förändrad inredning.

 I samband med förvärvet köptes även formset till den av mig konstruerade Örnvik 481. Detta var en av de mest sålda båtarna på Örnvik. Denna modell såldes även som Örnvik 481 under Utterns regi. Denna båt förändrades sedermera till att heta Örnvik 485. Skrovet modifierades, klövs och förkortades enligt mina instruktioner. Båten heter idag bl a Örnvik 441 och inte minst den mycket välkända modellen Uttern 4602. Denna baskonstruktion 481 är en av mina mest framgångsrika och har producerats i alla möjliga varianter i tusentals exemplar och också tyvärr kopierats av mindre seriösa producenter. Denna Örnvik 481 inte enbart konstruerades av mig, utan jag byggde med egna händer i Västervik både pluggar och formar som jag sedan sålde till Bröderna Börjesson.

citat ;

http://www.pslsystem.com/ornvik/main.htm

 

Bild visar örnvik 441

 



Senast ändrad av maneri01 | 13 april 2012 | 17:07

post-10005860-1394237012,2452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...