Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Carlos_Latino

Köpa ny Evinrude E-tec 60 vs Yamaha F60 vs Mercury F60 ?

Rekommendera Poster

Har ringt runt till diverse firmor pratat om Evinrude E-tec men alla vill istället sälja någon annan motor fabrikat och självklart är det en fyrtaktare då.

Även om jag insisterat i att jag primärt vill ha motorn till vattenlekar/utflykt och inte skall slö köra för att fånga någon aborre och självklar vill jag ha en låg service kostnad eller rent av serva själv, så vill dom övertyga mig om fyrtaktens JÄTTE fördelar.

Som exempel kan jag nämna någon som sa att det inte är någon större skillnad i acc mellan Yamaha F60 och en Evinrude E-tec 60.

Sen sa en annan du kan räkna med att Mercury F60 är 25 % snållare än
Evinrude E-tec 60. ( denna säjare rekommenderade Mercury framför Evinrude. Han hade båda och nämnde att han får in fler fel på E-tec motorer vs Mercury F60 )

Då jag pratade med Honda/Mercury återförsäljare som inte sålde E-tec kunde han bara säga riktigt dåliga saker om E-tec och riktigt bra om Honda. ( försökte lura mig att köpa en förgasare Honda BF50 ( 54 500kr ) och alla vet ju att den nu mera finns att få med insprutning för några kronor till )

Sen sa han : Du kommer inte att hitta reservdelar då Evinrude general agent har kursat i Sverige, andrahands värdet blir garanterat väldigt lågt, evinrude har haft mycket problem med e-tec, motorn bygger på gammal teknik osv..
Obs ! Kunde läsa någonstans att norska agenturen tar över i Sverige.

Så till huvudfrågan ligger det något i den försäljarna försöker förmedla ( köp inte E-tec ) ?
Eller är det så enkelt det är mer fördelaktigt för försäljarna att sälja en fyrtakt då den kommer att garanterar större intäktskostnader i form av underhåll ?

PS: Läste att Bombardier lägger ner/laggt ner tillverkningen av Johnson motorer och fokuserar helt på Evinrude E-TEC motorer.

 


Senast ändrad av Carlos_Latino | 29 april 2008 | 20:36



Senast ändrad av Carlos_Latino | 29 april 2008 | 20:38



Senast ändrad av Carlos_Latino | 30 april 2008 | 09:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen typen av svar du fått. Det verkar genomgående för så gott som samtliga återförsäljare. Ganska ofta blir jag jättetrött när försäljare pratar sig varm om egna märken och ibland fullständigt dömer ut andra märken. Har också varit med om återförsäljare som av någon anledning bytt huvudmärke, och då på 5 minuter ändrat uppfattning...

En nära återförsäljare av Evinrude nämnde att det största problemet med Evinrude är deras svenska leverantör som tydligen gör ett uselt arbete. Därav anledningen till att dom dragit ned på försäljningen. Själva motorerna verkar vara bra, åtminstone betydligt bättre än gamla Ficht som ibland krånglade. 

Jag har inte någon E-tec själv, men gillar idén. En generell nackdel med 4-taktare är om man åker kortare sträckor. Alla motorer mår ju bäst om dom uppnått optimal arbetstemp. Och en 4-smälla, som har fler rörliga delar etc, tar ju längre tid på sig att bli varm. Jag bor själv på en Ö och pendlar dagligen. Sträckan är inte längre än 1-2 minuter. På den korta åktiden blir det mest kondens i 4-taktarna. Detta gäller främst lite större motorer, över 100 hk. Mindre motorer blir ju varmare fortare och där blir problemen inte lika påtagliga. Min känsla genom övriga Ö-bor är att E-tec användare är mycket nöjda och sällan har problem. Detta behöver inte vara en generell sanning, utan mest utifrån den typen av användande vi har. Dvs året runt körning, direkt fullgas efter start i 1-2 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har själv haft E-tec 75hk men bytte den mot en 70 hk Suzuki fyrtakt istället. Gjorde detta byte för att E-tecen hade väldigt jobbiga vibrationer på låga motorvarv (varv under 1000 rpm). Men för dina ändamål skulle jag absolut välja E-tec.

Fördel E-tec kontra fyrtakt

  • Billig att äga och lätt att serva/ vinterkonservera.
  • En jäkla acceleration, bättre än fyrtakt och den som säger nåt annat ljuger dig rätt upp i ansiktet eller har ingen koll.
  • Ungefär samma bränsleförbrukning som fyrtakt. Snålare på vissa varvtal men drar mer på andra.

Fördel Fyrtakt kontra E-tec

  • Otroligt mycket tystare och jämnare motorgång på varvtal under 1500. Vilket är helt underbart om man vill glida fram sakta över sjön eller trollingfiska. Detta är faktiskt enda fördelen med fyrtakt som jag kan komma på. (gäller Suzuki fyrtakt för det är enda fyrtaktaren jag ägt).

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av handlare är att om dom inte är så positiva över ett märke dom säljer så beror det oftast på att generalagenten strular med leveranser och service.... sen så har jag även fått lite negativa omdömen om E-Tecen av fiskarna här uppe. En del strul verkar det som.

Däremot pratar dom sig varma om Tohastsus tvåtaktare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh det är precis som vanligt. Frågar man en person så får man ett svar och frågar man en till så blir svaret ett annat ;)

Seriöst... klart handlarna vill sälja sina egna märken, dom vore ju rent ut korkade annars.

och frågar man en E-tec ägare så är det helt klart den bästa motorn som suttit på en båt, problemet är bara att ägare av Yamaha, mercury, suzuki och säkert tohatsu sägar precis samma sak om sina motorer, (och naturligtvis så klagar dom på alla andra)

Vad ska man då dra för slutsatser av detta, jo det är mera en fråga om hur enkelt det är tex att komma till service och en allmän känsla, än hur motorerna är som spelar roll, trots allt så är dessa moderna motorer väldigt lika med bara små olikheter i prestandan trots olika tekniker.

Men det är klart skulle inte handlarna få pinka revir vad skulle dom då köra med för taktik? seriösa klara siffror från någon oberoende test där kanske något annat märke var aningen bättre.... JO Säkert ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med helt och hållet. Måste bara berätta att jag själv inte har en Tohatsu utan en Honda...Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är inte så svårt att räkna ut vad återförsäljares propaganda beror på. Så klart vill dom sälja motorer. Av det egna märket. Jag kan ha fel, men om jag generellt jämför en säljares sätt att prata om sina egna och konkurrenters prylar är min känsla att i båtbranschen överdriver man gärna ganska ordentligt. Både om det egna märkets förträfflighet och hur dåliga konkurrenterna är. Det känns betydligt proffsigare och tryggare när säljare ger en mer nyanserad bild av helheten och lämnar beslutet åt konsumenten. 

Själva slutsatsen borde väl bli att det, i vanligt ordning, inte är så dumt att själv bilda sig en uppfattning utifrån hur dom egna behoven ser ut och välja motor därefter. En parameter som väger tungt i mitt val av motorer är närheten till service. Men det gäller utifrån att jag använder båten dagligen och ogärna krånglar med tidsödande bogsering eller trailertransport. Lite för ofta har jag noterat hur enormt med tid det kan kosta för de som gjort en bra affär, långt hemifrån, och sedan får problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag tycker att de råd som du fått av säljarna är en stor besvikelse.

Du har tydligt redogjort för dina behov och önskemål, vattenlekar/utflykt, ingen slökörning och låga servicekostnader. Dessa önskemål borde varje säljare med det minsta proffessionalism i kroppen omsätta till en diskussion om en modern tvåtaktsmotor kanske är rätt för dig.

Prioriteraingarna träffar perfekt på tvåtaktarens styrkor och att ändå råda dig till att köpa en motor som både blir dyrare och dessutom blir sämre på det du prioriterar, torde inte höra till god sed i båtbranchen.

I Vi Båtägares septembernummer 2007 testas de motorer du är intresserad av; Evinrude 60 E-Tec och Selva Grey Shark LPDFI, båda tvåtaktare och en radda fyrtaktare; Mercury F60, Selva 60 Dorado EFI, Suzuki DF60 och Yamaha F60. Tvåtaktarna klarar sig utmärkt i en allmän jämförelse och dina prioriteringar är paradgrenar.

Sorgligt att båtbranchen inte kan rycka upp sig och ge seriösa råd till båt/motorköparen, alla kunder kanske inte har koll själva eller använder nätet först, många litar nog på vad säljaren säger och kanske köper en helt ny båt och motor som inte är bäst för just dem.

Min båt används nästan uteslutande till sportfiske och utflykter, drar nästan aldrig vattensportare så för mig var fyrtaktaren given. Hade det varit vattenlek på tapeten hade köpt en E-Tec utan att blinka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har liknande funderingar, men på en något större utombordare. Vi Båtägare nr3 2008 hade ett stort test av 115Hk. Där framstod Evinrude som ett bra köp, överlag klarade sig 2-taktarna sig riktigt bra. Jag kommer att satsa på en Mercury optimax, men det beror på att Ryds har bra paketpris på mercury. Gå in på Evinrudes hemsida och kolla in deras tester om du vill ha mer info.

/mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösatte min Faster 555 med 115 E-tec idag. Kan inte vara nöjdare än vad jag är.

Är väl blind då jag säljer E-tec men i mitt tidigare liv körde jag 4-takt och bekanta har tyvärr fortfarande det så jag har att jämföra mot.

post-12171-1394235448,5463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan med gott samvete reka e-tecen, har själv en (naturligtvisGlad) e-tec 40hk-06a som jag är skitnöjd med. Går som ett spjut inaga vibbar och tyst dessutom. Inga onödigaservisar och inkörningstider utan i med båten ocg ge järnet från första stund, kan inte bli bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu för tiden så har ju nästan ingen 4-taktare speciellt krävande inkörning heller. 3 timmar, sedan kan du tex använda större Suzuki som vanligt om du inte önskar pressa den på fullvarv hela tiden.

Jämför jag exempelvis Optimax med Suzuki 4-takt så visst murklan accade bättre men annars vinner Suzukin på alla fronter. Nåväl Murklan hade ett manligare ljud iom V6. Vikten var heller inte till optimaxens fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag själv har haft 2 st optimax en 07 90 hk och nu-08/ 115 hk visst jag är nöjd samt så tycker jag att ljud nivån är acceptabel men jag låg vid en suzuki 140 hk som låg på tomgångkörning och visst--motorljudet hörd knappt skvallerstrålen låter högst.

 

men samtidigt så är det ju svårt att få alla motorer till samtliga båtar.Väljer du en viss båt så följer ofta en speciell motor med i paketet.Bella ryds örnvik har ju oftast och bäst pris med mercury motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämnde inte det, men vid marchfart så var optimaxen häpnadsväckande snål med bränslet. Några exakta siffror har jag dock inte att göra en noggrann jämförelse med nuvarande motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern 4-takt med med EFI (framförallt japanska!) är mitt tips. Har inte någon lång och gedigen erfarenhet att luta mig mot, men är kalenderbitare och allmänt vetgirig när jag ger mig på något. Kikade runt och provade diverse konstellationer under hela förra sommaren, och marinan hade ett missöde med min nya båt på leveransdagen, så då fick jag ha en lånebåt under 5 dager.... Och både Optimax, gammal hederlig Mercury 2-takt med förgasare, och modern 4-takt med EFI har stått på menyn. Och om vi bara ser till gång på motorn, hur lätt att starta, vibrationer, lukt.... ja - allt runtomkring moton, så är mitt val helt klart 4-takt med EFI. Viktigt är ju att titta på vikten, för det är ju en gammal akilles-häl för 4-takt, men idag går det att fynda även vad det gäller detta. Men det är ju som vanligt - smaken är delad.... och detta är min egen högst personliga uppfattning. Jag värdesätter att bara sticka i nyckeln och åka, och då känns mitt val som det bästa för mig! Äger själv nya Honda BF90 med EFI, vilket jag absolut inte ångrar. Den trycker på ordentligt från låga varv, och svarar betydligt bättre på gasen än flera av 2-taktarna jag provat.

Slutligen - det bästa är att prova, känna och klämma, det är bara du som vet vad du värdesätter och vill ha!

Mvh Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag med säkerhet kan säga är att Mercury EFI 60 är betydligt bullrigare än Yamaha 60 fyrtakt.

Polaren har en Mercury och jag har en Yamma, men han har haft både 40,50 och 100 hk yamma fyrisar tidigare, och skaffade en Murkla nyligen och vi är vida överens Murklan har ett mycket råare ljud.

Man hör stor skillnad när man kör trim/tilltmotorn tex.

Våra båtar går lika fort men hans accar mycket bättre men det beror nog mest på olika vikter och båttyper?

Han tycker också att Murklan känns inte lika gedigen, den verkar enklare och smäckigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag känner bara till E-Tec (MY005), har själv en 50 hästare och är riktigt nöjd med den. En stor fördel är att man kan fa uppdaterad mjukvara i samband med service t.ex.. Det betyder att man kan ta del av förbättringar som gjordes under tiden. T.ex fick min motor nu ett uppdatering  så att den rycker mindre i trollingsfart. Servicen kostade 2000 SEk incl. olja. jag trivs med motorn och fick tillfälle att köra en 75 E-tec som satt på en Olympic 500 båt. jag var helt imponerad av prestanda och ljud. 

Nu finns det en ny importör för Evinrude, en norsk företag :

 

BRP och Fische Marine AS tecknade den 1 februari 2008 ett samarbetsavtal gällande distribution av Evinrude E-TEC utombordsmotorer till BRP:s återförsäljare i Finland och Sverige.

 

Avtalet innebär att BRP kommer att förse Fische Marine AS med Evinrude® E-TEC® utombordsmotorer och administrativ support, medan Fische Marine AS kommer att ansvara för marknadsföring och distribution av motorer såväl som reservdelar, tillbehör och kläder.

För mer information om de svenska återförsäljarna av Johnnson&Evinrude kontakta därför Fische Marine AS: www.fischemarine.com

 

Så det är inget problem heller.

Lycka till med motorvalet.

hälsningar

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville ju ha en E-tec men jag fick rasonera om då jag fick tillfället att köpa en
Selva 2takt 70 Hk för 35 Kkr med 3 års garanti.

Hittils har den använts i 10 timmar och jag är helnöjd än så länge.
Vi får väll se om det blir så som folk skriver att det är ett B-märke.



Senast ändrad av Carlos_Latino | 11 oktober 2008 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...