Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mawi

Använda gängtejp ?

Rekommendera Poster

Hej!

Har just plockat bort den gamla toaventilen och skall sätta dit en ny och en ny genomföring. Hur gör man med gängtejp? Det blir första gången för mig...

1.Hur många lager ca?

2. Spelar det någon roll om man lindar tejpen med- eller mot-urs?

3. Kan man backa exvis ett kvarts varv?

4. Jag har en gängtejp som heter PTFT-gängtejp, vaförnoe är detta?

MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla,kasta bort gängtejpen och köp Loctites gängsnöre istället.Det är mycket säkrare och är även tätt om ventilen får en smäll eller två.Är rörmokare jag och hatar gängtejp.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du, Svar på fråga ett: Beror på storlek på anslutningen, men gellerelt kan man säga att du kan linda tills du tycker att gängorna ser runda ut, eller som mjuka vågor. OBS innan du monterar gängtejpen så riv med ett bågfilsblad tvärs gängorna annars kan tejpen snurra av när du monterar ventilen. 2: Om du håller rördelen i vänster hand skall du med höger linda medurs, det resulterar i att tejpen inte lindar upp sig vid montering av ventilen. 3: Att backa med gängtejp är inte att rekomendera, använd då istället lin och unipack eller annan smörjpasta. 4: PTFT är en vanlig gängtejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd INTE gängtejp. Använd gängsnöre eller lin och grafit.

Gängtejp ger dig bara bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då med gängtråd?

MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rispa gängen med bågfilblad eller polygripen.. snurra sen på snöret medurs om det är högergäng(vilket är brukligt) . Har för mig att det tom. finns anvisning på förpackningen så du ska vara bra ohändig om du inte klarar av det....

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 4. PTFE väl ?, det är Teflon (DuPont's namn). Poly tetra flour etylen.

/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var båten äntligen sjösatt, och ta i trä, det var tätt både vid ventilen och genomföringen. Jag använde gängtråd, det var ju inte helt enkelt trots den idiotsäkra skissen på paketet. Tråden hade en tendens att åka med och bilda en härva av tråd framför ventilen så jag fick göra om några gånger. Om det berodde på att jag inte hade gjort gängorna tillräckligt slöa eller om jag hade lagt för många varv det vet jag fortfarande inte men efter några försök gick det och det blev tätt. Så tack för tipset.

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...