Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kaptenkolja

Säl och örn

Rekommendera Poster

Såg rätt mycket säl och 4 havsörna Nordost om Biskopsö igår. Jag var inte inne i sälskyddsområdet.

Sämre kan man ha det i April

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kul.

Å sedan?

Jag har två olika skäggdoppingpar som slåss med mig om vattnet utanför bryggan och ett par änder som tar sig friheten att använda den som toalett och restroom  i dubbelbemärkelse.

Et svanpar samt i år kom tranparet tillbaka och häckar runt hörnet!

Sothöns så jag kan sälja dem och både kärrhök och ormvråk.

Rådjuren får jag jaga bort med sopkvasten så jag får ha tulipanerna i fred och påskliljorna vid husväggen. Räven och grävlingen struntar jag i, de struntar i mig. Det gör även sädesärlan som jag nästan trampar på på gårdsplanen. Å fasanerna har jag slutit ett fredsavtal med. Jag kastar sten på dem bara när de går in i grönsakslandet.

(jag behöver inte åka iväg hemifrån för att uppleva allt detta.)

Men sen då?

Det är en del av naturen så what?

Tänkte starta lite tjabbel mellan stadsbor som är naturalister och naturbor/lantisar som inte är stadsbor.(såna som jag)Skrattande

Sätt igång. Vad har ni för djurliv runtikring er?

Fast visst äre härligt att komma ut till en öde holme, det är ju därför vi seglar, eller....?

Men skämt åsido, det är rätt många som kommer till klippan tvärsöver vår lilla vik och tillbringar sin weekend där med att njuta av det som jag har till vardags.

Då inser jag hur bra jag har det och unnar dem gärna att ligga där med sin båt och njuta.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens tur i närförort till stockholm: Sothöns, svan, häger, skogsduva, gräsand, fiskjuse, de vanliga kråkfåglarna, nötskrika, rådjur, hare, trastar, starar, finkar, mesar och vad det nu är för vanliga småfåglar som flänger runt 

Skönt att stadsborna är välkomna ut till din klippa! Det behöver vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...