Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
weedogt2

Vad kostar en begad 4-taktare egentligen?

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en bra begad 60 hkr 4-taktare men får väldigt olika bud på vad en sådan egentligen är värd.

Nypriset på en 60 hkr (tex en Suzuki eller Mercury) är 70-80.000 kr. De begade motorer jag har hittat som har varit några år gamla, felfria och inte har gått extra mycket brukar ligga på ungefär 55-75% av nypriset, dvs 40-60.000 kr.

Är det någon som har en känsla för var det brukar hamna? Även jämförelse med större och mindre begade 4-taktare är intressant.

Obs att vi talar privata köp här och inget importerat, stulet eller annat suspekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att en motor kostar vad den kostar , om du är villig att betala det priset som säljaren annonserar ut är kanske lite svårt att diskutera ,

Den bästa läxan för dig är att sondera av marknaden , alla säljsiter  du vet Blocket annonsbörsen  osv !!' Det är det ända sättet att känna av vad marknaden har att erbjuda . För hur mycket du än vill så är det inte bara att ''sätta ett värde'' rakt upp och ner .  Tillgång och efterfrågan är det som styr ett pris .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade hur försäkringsbolaget If värderar begade motorer:

Ålder   Värdering av nypris
<1 år   100%
1-2 år   90%
2-3 år   80%
3-4 år   75%
4-5 år   70%
Därefter minskning med 5% år.

Man kan väl anta att andra bolag har liknande värdering. Man kan väl också anta att värderingen bygger på vad man får betala hos en handlare. Priset vid ett privatköp ska ju vara lägre.

Alltså: min tidgare marknadsundersökning var nog ganska rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar väl vara en rimlig värdering. Bättre begagnade båtmotorer är väl lite av en bristvara och priserna är ganska höga. Med avskrivningstakten ovan är motorn värd halva nypriset efter 10 år. Det tycker jag egentligen är ganska mycket pengar för något som är 10 år gammalt, men tyvärr är det väl så marknaden ser ut....

Skulle du välja att köpa nytt, kan du i alla fall glädja dig åt att du har igen mycket av pengarna den dagen du bestämmer dig för att sälja. Dessutom riskerar du inte att köpa grisen i säcken på samma sätt som vid begagnatköp. Visar det sig att bättre begagnade utombordaren du nyss köpt vara defekt på något vis, kostar ofta inköpspris reparationen mera än vad nypriset ligger på. Då känns det surt.

Ett annat alternativ om man vill komma billigare undan är att köpa något som är riktigt gammalt. Typ 20-30 år. Har du tur kan det hålla i alla fall och går den sönder har du förhoppningsvis inte betalat så mycket och kan ta förlusten. Värre om man köpt något begagnat för en relativt stor summa, som senare bara visar sig vara skräp.

Det är en smaksak vilket man väljer att göra.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående IF:s avskrivningstabell, så ska avskrivning tabellen använas om det INTE går att faställa produktens marknadsvärde...

med marknadsvärdet menas vad det kostar att i allmänna handeln köpa motsvarande föremål som det skadade/förlorade och i samma skick, eller om sådant inte finns att köpa, vad det skulle ha kostat om det funnits. Om marknadsvärdet inte går att faställas bestäms det till vad det kostar att anskaffa ett nytt likvärdigt föremål men med avdrag för ålder, slitage...

Så marknaden styr värdet, presic som det borde vara...

råkade ut för stöld själv och kollade runt med massor av marinor och handlare, en 4-takt yamaha 50 hk 99-01 bör kosta 30-35 tusen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag blev av med min Honda 50 -96 i höstas

mitt försäkringsbolag värderade den i 35 000 - 2500 i självrisk

blev sjäv förvånad över den höga värderingen

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart högt värderat. 35 tusen för en tolv år gammal utombordare, som kanske har ett nypris på cirka 60 tusen...

Det är nästan så att man misstänker att en och annan havererad fyrtaktare åker i plurret av den mer samvetslösa fritidsbåtsägaren som vill kvitera ut försäkringsvärdet efter ett haveri.

Ingen tycks ju ifrågasätta att en utombordare blir stulen...

Vad säger ni andra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bolag har du Thomas? Sugen på att byta... fick strida duktigt hårt för att få upp min yamaha fyrtakt 50 -99 till 32000. Handläggaren ville inte ge mer än 25000 tog många brev och insamlade värderingar från marinor för att få vettig kompensation...



Senast ändrad av Henrik_st | 02 maj 2008 | 10:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter & kollar på blocket nu   sökte just på Honda 50

hittade en -98 för 37 500

00 för 49 900

de är helt klart övervärderade   var väl med tanke på de priserna som jag fick så mycket för den

 

Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju tipsa säljaren att Honda kommit ut med en ny 50 (och 40) hk 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning och BLAST. Bör ta ner priset lite på gamla modellen speciellt när de är såpass till åren komna som 1998.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 02 maj 2008 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...