Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jaken

Hur kollar man om man har föroreningar i dieseltankarna?

Rekommendera Poster

Vår storebro 34 är från -74. Har inte haft nåt problem men det verkar ju som man bör göra nåt förebyggande beträffande detta. Det finns inga inspektionsluckor och att göra en sådan är nog inget enkelt ingrepp (finns ej plats). Dessutom är tankarna klädda med isolering mot motorerna. Har funderat på att sticka ner ett plaströr med en tillkopplad slang och häva ut en del av det som finns på botten. Kan detta va en smart ide? Kan det finnas skvalpskott i tanken som gör det svårare/omöjligt att komma åt i hörnen.

Kan det finnas nåt som talar emot att tillsätta någon av de kemikalier som finns på marknaden för att ta bort eller neutralisera dieseldjuren i förebyggande syfte. Har hört att om de finns föroreningar så kan de sätta igen filtren efter en behandling. Någon med erfarenhet i detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta noggrannt efter en anslutning för inspektion eller tömning av bottensatsen.

 

Jag var redo att göra ett ingrepp i vår tank men fann ett evakueringsrör i ett tidigare ej observerat hörn av tanken. Perfekt för att suga upp bottenslammet och vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vatten med svart gegga och därmed levande bakterier i tanken bör du först göra rent (Suga ut smörjan) och sedan sätta till någon biocid i förebyggande syfte.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det. Hur kan jag se att jag har svart gegga och vatten i en 500l tank som sitter uppklämd mot skrovet och enda öppningen är tankpåfyllningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man en halvmeter plaströr liggande på botten av tanken.

Jag tog och gjorde en hävertkonstruktion av ett vp-rör och ett par meter slang. Hävde ut en halvliter ca och kunde se små svarta prickar som simmade omkring i bränslet. Ingen gegga utan små korn, som skräp bara. När jag skulle dra ut röret så satt det tokfast och hade knäckts runt nån konstruktion i tanken som jag var rädd för skulle finnas där. Jag vred och drog, bände och böjde med resultatet av att röret gick avObestämd.

Det där med o leta dräneringsventil i botten av tanken går inte då tanken går ner bredvid en balk i skrovet och där kan man ju inte komma åt.

Om man skall ta upp lucka i sidan av tanken så är det ju bra om man vet vad för konstruktioner som är byggda inne i tanken. Vore mindre lustigt att såga upp ett hål för o bara konstatera att biten man sågat bort sitter fast innifrån i ett eller annat. Jag kan tänka mig att det sitter förstärkningar som håller sidorna på plats gentemot varandra för att inte tanken skall bli ballongformad då den är ganska platt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd på plaströretSkrattandemen det gör väl ingen större skada där det ligger. Vad beträffar ditt problem med tankens konstruktion och eventuell håltagning undrar jag om inte fiberoptik skulle kunna vara en lösning. Det finns massor av tittkablar för olika ändamål, t.ex. inspektion av avloppsrör, vattenledningar, magsäckar etc. Tyvärr vet jag inte var du skulle kunna låna sådan utrustning, men kanske någon annan läsare kan ge dig tips. Avråder dock från att låna från sjukhus. Patienterna kommer att klaga när det smakar diesel om endoskopkabelnGlad

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en så stor tank är det nog skvalpskott också. Vätskan annars fungera som murbräcka när det är orolig sjö. Slingerskott dämpar rörelserna på dieseln.

 

Bäst vore att fråga Storebro Bruk om de har fakta om tanken.

 

Om du vill ha möjlighet att klara av ett dieselstopp, dvs att dieseln stoppas av de kleggiga klumparna som faktiskt kan sätta igen röret från tanken, kan du montera in ett t-rör med kran så du kan blåsa med en pump tillbaks till tanken så proppen släpper.

 

Att få in klegget i grovfiltret är inte så farligt då det finns stora ytor som inte sätts igen i brådrasket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...