Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nilip

Lowrance problem

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har haft nöjet att införskaffa en Lowrance 27c för jag ville ha en bra plotter med ekolod. Jag tyckte jag gjorde en bra affär när jag köpte för halva priset mot i Sverige när jag handlade från USA. Men, Jag håller på att sätta in den och den säger att den inte hittar gps:n. Vad ska jag ta mig till för jag har gjort efter konstens alla regler vad gäller el m.m.

Sedan önskar jag tips och förslag om hur man bäst får till ekolodsgivaren vad gäller vart man sätter den m.m

Tackar på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beskriv dina förutsättningar. Mjukvaruversion, placering, hur allt är inkopplat etc.

 

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tidigare inlägg. Jag hade tidigare en Lowrance 3300 som jag ville uppgradera till en plotter med ekolod. Jag fick ta bort den gamla GPS:en och jag satte dit den nya och kunde använda samma skruvhål, sedan är det snabbkopplingar vilket borde vara näst intill omöjligt att göra fel på. Jag har inte kollat vilket mjukvaruversion det är. Men för att uppgradera den måste man väl lämna in huvudenheten eller?

Joachim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Viss svammelvarning på detta svar då det bara är en sak som dyker upp i mitt huvud. )

Jag har för mig att jag läst om ett liknande problem med en lowrance här för något år sedan. Då var felet att trådstartaren glömt att ansluta en separat strömförsörjning för Lowrancenet, dvs bussen som GPS-en mfl enheter ansluts på. Lite lustigt kan det verka, men det är alltså så att plottern ska ha en strömförsörjning och GPS-en en annan om jag inte missminner mig. Leta lite i gamla inlägg så hittar du det säkert.

Dessutom är det mycket viktigt att bygga lowrancenet på det sätt som det beskrivs i manualen, med T-kopplingar och termineringar. Här vet jag av erfarenhet från andra system som använder samma typ av buss som Lowrance att det kan bli strul om man gör fel. Det går trots snabbkopplingarna att göra fel.



Senast ändrad av Paddlare | 01 maj 2008 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser vad du skriver om jag säger så, men det finns inte något att dra ström till. Det finns endast en elanslutning och den går till huvudenheten. Det finns inte något att ansluta mer??

Jag får kanske maila Lowrance om problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, som sagt, bara något jag minns att jag läste när jag skumläste inlägg om lowrance då jag funderade på att köpa en lcx-27 själv.

Hade manualen nerladdad sedan dess och däri finns denna bilden. Som synes, två olika anslutningar, men i samma kontakt.

Det är på ett liknande sätt på gamla garmin och där måste i alla fall båda anslutas, annars funkar inte gps-en



Senast ändrad av Paddlare | 02 maj 2008 | 11:36



Senast ändrad av Paddlare | 02 maj 2008 | 11:37

post-26818-1394235448,5002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har problem så rekomenderar jag att ringa till Lowrance i USA. Det är lång telefonkö, men står du bara ut och har rätt telefonabonemang så det inte kostar för mycket är det värt det. Jag har själv ringt ett par gånger och efter ca 30-45 minuters kö kommer man fram till deras support och får prata med en tekniker. Innan man ringer kan det vara bra att ha modellbeteckning och serienummer till hands.

Angående ditt problem, eftersom LCX-27C har extern antenn måste den ha separat matning som andra skrivit också. Se till att koppla den via en strömbrytare och med en säkring. LowranceNET-bussens strömförsörjning styrs inte av plotterns strömbrytare, så har du inte separat strömbrytare kommer batteriet att laddas ur då utrustningen som är kopplad till bussen kommer ha matning så länge kontakterna är anslutna på baksidan av plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   Jag satte dit den separata matningen vilket gorde att den funkar nu. Tack för hjälpen

Joachim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...