Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Reino

Vilken olja är bäst?

Rekommendera Poster

Gäst Reino

Det har ju sagts att om en gammal bil har kört med billig olja så skall den fortsätta att ha det, men hur ska man veta det. Tänkte på min båt som är nyinköpt för mej, en gammal 71:a med en b20 VP, om jag köper dyr kvalitetsolja och den har fått billig olja innan, vad kan hända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

antagligen händer ingenting.. de flesta oljor idag är av mycket hög kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Du kan i princip köpa vilken dyr olja som helst bara den är klassad för användning i bensinmotorer. Helsyntetisk funkar utmärkt. Då jag håll på med att trimma på -70-talet fick jag lära mig att B20 skall ha lägst Service API SF. Annars slets kamaxeln ut onödigt fort. På den tiden var det vanligt att de billigare oljorna bara klarade API SE. Idag finns nog bara som lägst API SG i handeln. Oljorna har blivit bättre och bättre med åren även de billigaste. Det finns undantag från regeln att i princip vilken olja som helst duger. Luftkylda motorer som går med höga oljetemperaturer bör ha en Singel Grade olja. Det gäller t.ex. motorgräsklippare. Därför säljs Motorgräsklipparolja av t.ex. OK. Men i ditt fall finns en oljekylare så du bör du välja en Multi Grade olja som smörjer bra vid kallstarter. Kör du inte extremt mycket undersäsongen finns det egentligen inget behov att använda dyr olja. De billigare typena funkar precis lika bra. De helsynteiska krävs oftast bara i moderna bilmotorer med turbo och /eller serviceintervalll på 2000 mil eller mer. Tro heller inte på snacket om att en helsyntetisk olja är tunnare än en ren mineralolja då den är varm. Det förhåller sog precis tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Menar du verkligen det? Med tanke på att syntetoljan är tunnare redan när den är kall så bör den vara det när den blir varm också? Dessutom är det väl antalet tillsatser etc som avgör vad oljan presterar. Har provat snicke snik varianten med Biltema helsyntet i en Mazda 626 2.0 16v och den oljan levde inte länge förrän det skramlade och hade sig. Bara och byta till dyrare och då var det normalt igen. Alla får givetvis köpa vad den vill men smäller det så står man där med skägget i brevlådan (själv) och då börjar det kosta pengar. Bara min åsikt./R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle och kommer inte att använda helsyntetisk olja i min gamla motor (Mercruiser-90) då man kan tappa oljetrycket helt och det är ju inte bra LOL. Ny motor däremot........vad vet jag?! Kör med 25-40 och det funkar kanon! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Jag kanske skall nyansera svaret lite. Syntetoljan behåller sin viskositet bättre än mineraloljan vid temperaturer över 100 grader C. Den tål därmed övertemperaturer bättre. Angående problemet med igensättning av oljefiltret pga syntetoljans bättre tvättfeffekt så torde detta inte vara något problem om oljebytena skötts som de skall, speciellt inte på en båtmotor som brukar gå lite mellan bytena. Många syntetoljor har låg viskositet t.ex 0W-30. En sådan olja kan ge mer mekaniskt ljud an en tjockare olja 10W-40 olja. Så länge oljetemperaturen är lägre an 100 grader C finns ingen skillnad i viskositet mellan mineral och syntet olja en 10W-40 är en 10W-40 vare sig den är syntetisk eller en ren mineralolja. Den skillnaden i ljudnivå tiddigare skribent upplevt bör ha berott på att han valt en tunn syntetolja. Inombordare liksom 4-takt utombordare har kylning av oljan. Den kan alltså inte nå höga temperaturer så länge kylningen fungerar. Bilar har det ofta sämre ställt på den punkten, Där kan det vara lätt att komma upp i temperaturer över 100 grader C med risk för att oljan fallerar. Vad gäller gäller kvaliteten, så är en APG Service SG är en API Service SG vare sig det står Shell, Q8 eller Biltema på flaskan. Det finns bara ett par tillverkare av oljetillsatser i världen. De flesta oljebolag tillverkar bara en basolja och köper sedan in de tillsatser som skall blandas i. Basoljan i sig är inte så märkvärdig att tillverka varför man tryggt kan lita till att kvaliteteskillnaderna mellan olika märken är närmast obefintlig. Den som vill vara säker på att alltid få samma kvalitetet på oljan bör hålla koll på från vilken tillverkare tillsatserna kommer och inte som nu, vem som tillverkat basoljan. Oljebolagen odlar märkesmystiken kring sina oljor. För 30- 40 år sedan rådde samma mystik kring bensinen. Då var det olika tillsatser som sades göra just deras bensin bättre än någon annan bensin. Detta var naturligtvis nys, Hasse och Tage gjorde f.ö. en Lindeman i ämnet. De osakliga påståendena försvann så såsmåning när marnadsföringslagen vässades. Det är inte längre tillåtet att göra påståenden som inte kan beläggas. Idag finns det nog få som inte vet att många bolag fylller sina mackar från samma oljecistern. Kring oljorna finns dock ännu mystiken bevarad. Nu senast såg jag en annons för Mobile One som sades ha försetts med en ospecificerad antislittillsats. Naturligtvis nonsens, men bolagen vet att många går på det. Ring gärna och fråga Mobile vad denna tillsats består av och hur de kan belägga att slitaget med Mobile One är lägre än för andra bolags oljor av motsvarande kvalitet. Nedan en länk där det finns mer att läsa om oljor. http://www.p2r.se/mc/dox/oil/OKQ8-OljeFolder3_A5.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt råd är att andvända en mineralolja till din b20 motor - eftersom en tunn syntet olja kommer göra att din motor slamrar helst en 20w50 då motorn endast brukas på sommaren gör det inget att den hållaer 20w när den är kall obs håll dig till kända märken ej biltema = problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...