Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jonsey

Örnvik 540 cruiser

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att köpa en sådan båt! Fast först skulle jag vilja läsa några tester.

Har sökt men det verkar vara dåligt med tester på den. Är det någon här som äger en/har ägt en/känner en/har provat en... 540 och kan säga nått om hur den är att fiska med, bada med, campa med... eller kanske bara om ni tycker färgen är fin :)

Den jag funderar på har en Mercury 115 Optimax på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har haft en 460 cruiser. Visserligen  en helt annan båt, för den du tänker på är nästan en meter längre och det betyder mycket vad gäller sjöegenskaper. Ruffen i den lilla båten var stor nog för att kunna sova i. Det gjorde vi i 3 somrar, 14 dagar i streck. Tyckte mycket om båten och modellen själv tyckte jag var fin

Se gärna till att båten har kapell. Det gör mycket när du ligger i hamnen och kan skydda dig från solen. I höstas gick Marine-Power ut med ett meddelande till samtliga Örnvikägare om ett allvarlig problem med bränsletankanslutnigen. Det borde vara åtgärdat, men kolla för säkerheterns skull!

Utanför Sverige och Danmark heter båten Quicksilver. Det låter lite mer svenkt med Örnvik bara och svenkarna tycker då att det är tryggt. Kolla på Google med Quicksilver och du får många träffar.

Här är också något jag hittat men modellen mindre:

http://www.ketner-outdoor.dk/anmeldelse_filer/44/ss0305-orn510dc.pdf

post-26611-1394235441,7028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, trevlig läsning... i alla fall det jag förstog Glad

Skall iväg och kolla på en till veckan så då vet jag väl mer om hur den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har också sökt tester på båten utan att finna några.

Så jag letade efter olika båtar som kunde passa familjen och efter mycket letande föll valet på denna Örnvik 540 Cruiser med 115 hk. Optimax. Vi köpte båten ny förra sommaren -2007. Vi upplevde att denna båt var den rymligaste i sin storleksklass, vi fick mest plats på denna begränsade yta, Kravet var att båten skulle passa till bad,fiske och camping samt att vara hanterbar på trailer.

Vi var ute 8 dgr. i sträck förra sommaren med 2 vuxna och 2 barn utan några problem. Barnen sov under kapellet där baksoffan är ihopbäddad med det medföljande soldäcket. På så sätt fick man en liten dubbelsäng även därbak.

 

 

post-10002566-1394235522,3645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har själv haft en örnvik 540 med en 90 a på den var skön och trevlig men passar nog bäst med 115 skulle jag tro mvh beddo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också 90 Hk optimax på den, och 115 Hk är optimalt. Gärna fyrtaktare!! /Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...