Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PelleV

"Elektrisk" inombordare!

Rekommendera Poster

Om man som jag har en inombordare m rak axel kan det väl inte vara ngt stort jobb att installera en elmotor och via remskiva direkt på axeln driva båten. Har funderat en del på det då jag är tvungen att köra med drivankare när jag trollar för att få ner farten (3,7 knop/ 450 v/m).

Största vinsten för min del skulle bli reducerad fart (en elmotor har väl ingen nedre varvgräns?)och , som gammal seglare, att återigen få uppleva att ta sig fram utan motorljud. Skulle det finnas kräm kvar i batterierna så man kan marscha 5-6 knop skulle det gå att spara in bränslepengar med. Har en 28 fots kabinbåt i alu m 85 hästaras diesel som maxar 10 knop. Kan säkert lasta 250 kg batterier utan problem, och utrymme finns. Har funderat en del på om backslaget (hydraliskt) skulle bli varmt och behöva kylning om ovanstående skulle funka.

Vad tror ni? Är det dags för hybridmotorer till sjöss och går det praktiskt att installera en el-hjälpmotorpå detta sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Självklart det fungerar. Se bara till att motorn klarar av det maximala propellervarvtalet och att motorn/propeller anpassas för den ökade lasten, för du vill väl generera elkraft till batterierna när du inte kör elmotorn?

Större fartyg brukar ha en axelgenerator som kan vändas och köras som elmotor via hjälpmotorerna vid problem med huvudmotorn. Tekniken är uråldrig. Tänka bara på att batteribanken blir tung om du vill ha lite effekt.

 

Har själv ett motsvarande projekt på G.

Mvh Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...