Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jan_af_lisoe

PowerTrim

Rekommendera Poster

Jag har monterat en 40 hk Tohatsu med Power Trim och Tilt på min RYDS 480S. Det som förvånar mig att båtens hastighet ändras inte inom hela triområdet, vare sig vid marchfart på ca 17 knop eller maxfart på ca 25 knop. Själv trodde jag att det skulle skilja på flera knop.'

Vad kan orsaken vara ? Är båten så eller har jag monterat motor helt galet ? Det skiljer också bara 2 knop i toppfart mellan 40 hk Tohatsun och min tidigare motor, handstartad Yamaha 30 hästars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eventuellt kan hissning dvs höjning av motorn ett eller två pinnhål öka farten lite men risk finns att propellern tappar greppet om det blir för mycket hissning. Men man kan ju prova om man har lust. Det hänger också på hur lättdrivet skrov man har, vissa är lite tungdrivna och liksom suger sig kvar och då kan det vara så att trimmen inte kan lyfta fören tillräckligt ur vattnet så att den går lättare (får mindre våt yta i vattnet). På min egen båt, en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt, har det ganska stor betydelse hur man trimmar om man skall få högsta möjliga fart på fullgas. Ser ju på både fart och varvräknare hur man kan klämma ur det sista genom att fintrimma.

Vet inte hur skrovet ser ut på en Ryds 480 S men det är väl en vanlig styrpulpetare. Skillnaden mellan 30 och 40 hk är väl inte så våldsam så kanske fartskillnaden 2 knop är ganska rimlig. Men nån knop till kanske det kan gå att krama ur ekipaget.
Om du har varvräknare så kan du se hur varvet ändras när du ändrar trimmen.
Högre varv ger högre fart till en viss gräns. Ju lättare skovet glider fram desto högre varv och fart med den propeller du har.

Kan även vara så att du inte har optimal propeller på din nya 40 hk utombordare. Vad varvar motorn på fullgas? Man bör ligga ganska nära max rekommenderat varvtal enl handboken för att få bra fart och ork.

Sen finns väl Tohatsu 40 hk med 2 resp 3 cylindrar - vilken har du?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse, jättetack för svaret.

Motorn är en 3-cylindrig Tohatsu med cylindervolym på hela 697 ccm, vilket egentligen är en strypt 50 hästare. Maxvarvet ligger exakt på 5600 varv/minut, vilket motsvarar specifikationen. Motorn levererades med både varvräknare och triminstrumnet.

Jag har möjlighet att lyfta motorn 18 mm till (den är från början lyft 18 cm för att kunna höja/sänka den vid behov) utan att använda borren, men det får kanske vänta till nästa säsong. Men det borde gå då propeller verkar inte kavitera, varken vid skarpa svängar eller när det är vågor.

Det som också skiljer mot min tidigare Yamaha är att vikten har ökat med ca 45 kg, motorn är 25 kg tyngre samt batteriet på ca 20 kg har tillkommit. Jag har den känsla att bottenformen gör båten tungdriven, 26 knopp med 40 hk och bara föraren är väl lite för en båt som väger 250 kg (självklart tillkommer motor, batteri, besnin och annan last, men ändå).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

halloj.

 

Känns som om det e ngt som inte stämmer. Har du rätt propeller på. Kanske ska prova med en annan stigning, känns det som att du skulle kunna ta bort lite kraft eller känns båten trött som det e nu. Finns ju firmor man kan låna och prova propeller på.

 

Bara en tanke.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...