Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Produktutvecklare

Utveckling av båttrailer

Rekommendera Poster

Vi är som vi nämnt i ett tidigare inlägg 5 studenter vid LTH i Lund som går en kurs i utvecklingsmetodik.

Vi ska utveckla en båttrailer för motorbåtar som man kan köra efter en personbil. Det ska finnas möjlighet att lyfta båten på trailern för att förenkla åtkomst vid underhåll.

Då ingen av oss har någon vidare kunskap eller erfarenhet av båtar och kringutrustning tänkte vi att ni kunde hjälpa oss att svara på lite frågor!

1. Vad finns det för önskemål på en båttrailer, hur vill man att den ska kunna användas?

2. Vad finns det för finesser på befintliga modeller som är bra?

3. Finns det behov av en integrerad lyftanordning eller löser man det på något annat sätt?

4.  Finns det behov av att kunna justera efter många olika båtmodeller eller är de väldigt lika?

5. Vilka nackdelar finns med befintliga modeller?

6. Vilken storlek är den vanligaste?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ärligt talat tycker jag att det låter som en korkad ide och lika korkat att folk helt utan båt/trailererfarenhet ska utföra ett sånt projekt... Menmen

Nu ser jag behovet som ganska litet då ska det vara ngn, mening med att förenkla underhållet så behöver den lyftas ganska rejält. Då det inte kan handla om några större båtar så gör man ju idag bara som så att man drar bak båten en bit när man ska måla där rullarna normalt är...

Isf, skulle man ju istället rotera (upp och ner) hela båten om man nu vill förenkla underhållet rejält, återigen bara möjligt med småbåtar och det är ju då enklast att lasta av båten, vända den osv,...

Det som slår mej så här snabbt: Mont en ordentligt dimensionerad vinch, mont, ett vinchtorn, använd vinchen att lyfta båten....

1. Enkel och smidig upp/nervinchning utan brytning av båten samt rejäla sidorullar så att inte båten lägger sej på sidan...

2. Tja, vad säger man, självjusterande sidorullar. Dubbla rullar vid aktern mont, på en typ vippbräda. Skärman som tål att stå på. Belysning på skärmarna så att man slipper rampen. Vinchen :-)

3. Som enl ovan, nej... Finns ett betydligt större behov av att kunna sjösätta utan ramp, finns redan en del lösningar men kan nog göras bättre...

4. Ja. Dom är väldigt olika...

5. Dom som inte har ovanståeende funktioner...

6. Just nu är det nog EU-vagnar, annars allt upp till 1500kg, skulle jag tippa på...

PS, ta nu det första jag skrev med en nypa salt, jag skrev min första tanke när jag så inlägget och det är inte på ngt, vis illa menat....

Lycka till med ert projekt... :-)

Edit: Kom på ett önskemål till. Vagnar med lager och bromsar som tål saltvatten, det hade varit kanot om det fanns... :)



Senast ändrad av 7anne | 22 april 2008 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina första tankar var samma som slog mig, 7anne!

1. För mig känns det viktigt att man klarar sjösättning och upptagning ensam. Ingen ljusramp som måste tas bort. Greeting att gå på längs kärran som standard, samt skärmar som håller att stå på. Möjlighet att sjösätta utan ramp känns viktigare än att kunna utföra visst skrovunderhåll på kärran.

2. Självjusterande stödhjul.

3. Har svårt att se behovet.

4. Ja.

5. Dyra.

6. Vet inte.

Undrar om en båtkärra med ytterligare lulllull på inte hamnar i en prisklass där de får stå för sig själva i försäljningshallen år efter år! Är det inte priset som gjort att utvecklingen av båttrailern med inbyggd ramp stannade av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sno äldre ider badankor var sålda med en trailer typ flakväxlare så inga ramper behövdes.  jag saknade dena smarta trailer och byggde istället en trailer med teleskopdrag.

 

bild på ankans smarta flakväxlarvariant.

post-15930-1394235434,4421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det jag skulle vilja ha mest är en rejäl möjlighet till teleskopförlängning av draget. Att kunna stanna bilen på plan mark och sedan vinscha ned trailer med båt till vattnet, speciellt när många ramper är väldigt branta. Den största fördelen är nog vid upptagning då man alltid oroar sig lite för att bilen skall slira och inte dra upp utan 4wd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Den typen av båttrailer som jag använder mig av är usa modell med längsgående bunkstöd (filtklädda träplankor som stöd, likt båtvaggorna) och det jag saknar på dessa trailers är främst avsaknaden av lyftmöjlighet av båten på trailern när det är bottenmålningsdags.

Skulle vara kalas med någon typ av domkraft vid varje stödhörn, så man kunde veva upp båten med stöd en bit så man kom åt bättre under, det är väldigt trångt annars.

Detta borde fungera även på trailers med rullar, om man sätter rullarna på några få fästpunkter så det ej blir så många lyftanordningar, men blir ju lite ostabilt vid snedlyft om man ej vet vad man gör (någon typ av höjdskala på varje domkraft vore bra).

Tror iof att det redan finns en del trailers med denna funktion, men är ej säker.

Saltvattentåliga bromsar/lager är ju ett annat önsketänkande som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är jobbigt att ensam ta upp båten på trailer när det blåser sneda sidvindar mot rampen. Försök lösa detta problem på ett smart och enkelt sätt, så det går att implementera även på billiga båtvagnar (< 30 km/h).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra feedback än så länge.

7anne: Vi är medvetna om att det är korkat, det ingår i vår kurs och inte vi som har valt projektet...det är här ni som är experter kommer in i bilden med bra tips och ideer. All feedback kommer till användning.

Fler önskemål på ett trailersläp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en trailer från Bålstasläpet som jag är extremt nöjd med, det går perfekt att sjösätta och ta upp själv, inget krångel med ramper som ska tas bort etc.
Den funktion som jag skulle önska vore nån form av tillbehör som underlättar bottentvätt när man tagit upp båten. Jag kan tänka mig följande.
Först drar man upp båten för rampen en bra bit. Sedan skjuter man in en ramp bakom trailern, man backar båten ner mot vattnet igen och då åker trailern upp på rampen och gör att man kommer åt under båten på ett bra sätt.
Alternativt används nån form av hydrauliska lyftare men jag tror att kostanden och service för en sån lösning blir dyrare.
Det jag tror är att man kanske skulle kika på nån form av tillbehör som kan monteras fast på ramperna hos båtklubbarna.
Sedan kollar man livföräkringen innan man tar fram högtryckstvätten och kör igång med tvätten.

 



Senast ändrad av mattiasj | 23 april 2008 | 15:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att fundera ut något finurligt stöldskydd (ta bort däcken är ju inte alltid 100 % lösning) samt priset. Ofta kostar ju en trailer en fjärdedel av båtens värde motsv. 35 - 40 000 kr för en ny medelstor trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det förstod jag... Därför var det inte riktat mot dej.

Men jag har läst ett antal sådanahär frågor och blir väldigt fundersam på era projekts nivå då jag antar att du läser ngn, högskoleutbildning/akademiker...

Det verkar ju vara lite kindergartennivå på det, och det har jag sen sett ute i arbetslivet med, när den ena iden dummare än den andra dyker upp. Sen kunde ungefär vilken gubbe som helst på verkstadsgolvet presterat bättre...

Det är ju likadant här, det är ju vi som till stor del löser uppgiften åt er...

Vore ju mer utmanande att åka ut till tex, volvo på en automatiserad svetslinje och se om ni kan tillföra ngt, för att öka produktiviteten, förutom att piska personalen mer vilket är det vanligaste sättet... Enklast ju...

Är ju som att när jag ligger och skrapar båten så kommer min tio-åriga grabb. PAPPA PAPPA !!! Ja vet nåt jääääteesmart, du kan ta ett snöre, binda det i trädet där och dra upp båten i luften, då blir det jäääteenkellt att skrapa. Elller så kan man ta en jäääte stor ballong o lägga under vagnen osså blåser vi upp den osså..... blabla...:-)

Det är ju inget highteck heller. Finns ju inte så många sätt: Lyta upp. Trycka upp.

Lösningarna finns redan i Industrin: Hydralik, pneumatik, Spiral. Talga mm

Nästa problem, infästningar i båten som klarar dess vikt, då stroppar ju bara skapar ett nytt problem. Ja vem vill ha feta lyftöglor i båten, med allt negativt det innebär med belastningar mm,....

Framgår ju inte heller att det finns ngt, kostnadskrav. Mont, en hydraulpump, fyra st, 2m långa kolvar och ett ventilställ. Det lär ju lyfta båten, men ingen kommer att köpa det...

Hoppas att jag har fel, annars ser framtidens produktutveckling mörk ut...

Återigen ite riktat mot dej, snarare till din kursledare....

Som du förstår är jag varken högskoleutb,/akademiker, bara en korkad tekniker...

(Mycket ironi i detta inlägg:-) ursäkta, jag kunde inte låta bli...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, jag skall väl efetrefårga och inte ge lösningsförslag..

 

ljusrampen kan förses med lite övertryck ( cykelpump slangar och balong räcker så får man inte in vatten där ..

 

Lager centralsmöjning ( nippel i ände på rör ) så kam man trycka ut vatten , ungeför på samma sätt som på båtarnas propelleraxel.

gåbräda !!

lätt att justera sidorullarna så man kan tippa båten något

plats för ett par långa lätta ramper ( stegar som terängfordon använder ) så man kan få till en tillfällig ramp på starnd.

 

/Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...