Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Catmandu

Bästa teakoljan?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en badplattform som jag vill olja in men vet inte vilket märke/sort som är bäst? Har varit med om förut att teaken blir svartprickig och ful av olja så allt annat trä brukar jag lacka, men det är ju inte så smart på en badplattform Skrattande.

 

/Cat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog få 100 råd om vilken olja du skall använda, men svartprickarna kommer av att du inte noga torkar av överbliven olja som teaken inte har sugit in efter en timma, själv tog jag internationals olja förra året och torkade bort överflödet, det höll sig väldigt bra över säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga nr1: Varför kan man inte lacka en badbrygga?

Dum fråga nr2:Vad är skillnaden på lack å olja?

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kallar lack/fernissa blir ju en blank hård yta och det är inte så bra på en badplattform eftersom det då blir väldigt halt. Sen finns ju tex Ovatrololja som också blir ganska hård och blank.

jag är ute efter en olja som tränger in i träet och bildar en skyddande hinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marineproof kommer inom kort att marknadsföra en pigmenterad olja som har fått mycket bra omdömen i långtidtest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat lite olika. Finns många bra och många halvbra frodukter!

Håller mig numera till Snappy.

http://www.snappyboatcare.com/sv/

Rengöring med två olika produkter - går snabbt. Låt torka.

Sen olja in med Sealar.

Funkar även BRA på utemöbler.

Lite dyrt men väl värt pengarna! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar fråga om Ovatrol 1. Jag har hittills konsikvent kört med Ovatrol men fan vet ifall det är värt arbetet. Ok, om man först slipar rent, torkar av med rödsprit sedan lägger man på vått i vått tills trät inte drar in mer (30 - 50 gånger). Men hur länge detta håller vet jag inte för jag har fortsatt med 10 - 15 lager med Ovatrol 2. Fortsättningsvis har det bara varit att följande år slipa lätt med Ovatrol 1 och lägga på ett antal lager med 2:n. Rent ut sagt vet jag inte om detta varit värt besväret men snyggt var det. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta oljor till teak är baserade på kinesisk träolja, så köp en burk av det. Olja in, torka av överflödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Owatrol D1 och D2 på mina teakdetaljer. Har dock ingen badbrygga. Men man får känslan av både oljat och lackat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälften paraffin, hälften lacknafta. Sedan jag började med den blandningen har jag inte använt färdiga oljor. Min erfarenhet är att de färdigpacketerade oljorna innehåller saker som gör att det omedelbara resultatet blir jättefint, men efter bara en säsong så gör tillsatserna att det blir flammigt och fult. Jag vågar inte använda färdiga oljor längre eftersom det tar ett år innan jag vet om oljan förstörde teaken eller inte.

I mina ögon blir dessutom lacknafta/paraffin minst lika snyggt som någon färdig olja. Lite ljusare än de flesta vilket gör att det ser lite mer ut som ny teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med vanlig ädelträolja? Alttså sådan som man köper till utemöbler av hårdare träslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara färgpigment i den. Ser snyggt ut först. Blir flammigt och fult senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova Benarolja? Har använt den på min badplattform, blank och slitstark yta! En Jotun produkt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benarolja är nog det bästa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alcro Ädelträolja är det bästa som jag provat, använde det på teakdäcket på en träbåt jag hadde för det läckte som ett soll, står förvisso att det inte är bra att ha på horisontella ytor, men efter tips av flera i klubben som använt den så visade sig den var oslagbar och billig om man gemför med det man köper i båtbutiker.

kräver lite handpåläggning första gången man lägger på det sen är det bara att stryka på med 2 lager inför varje sesong, jag gjorde så här:

slipade trärent, blandade oljan med 70% lacknafta första strykningen sen 50% andra strykningen, 20% tredje strykningen, sen 3st lager med 100% blir skit snyggt!

Ju fler lager man kör oblandat ju mer bygger den, står att den inte ska lägas för tjock, men funkar utmärkt även tjock och liknar då förnissa utan att bli hal, och spricker inte som förnissa gör efter en tid.

Märker man att det blir flamigt vid första strykningen pga av ojämn sugförmåga (gamalt trä) så kan man stryka 1-2 gånger till med 70% inblaning då den blir som vatten i konsistsen och går ner bra i trä. Se till och maska bara där du inte vill att det ska vara olja då det är rinnit som F-N i början, lätt att torka med trasa innan det torkat men sen sitter det, även på rostfritt så man får se upp med det.



Senast ändrad av clabbeh | 11 juli 2008 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att teak på däck eller badbryggor inte ska oljas pga av att det fastnar damm och skit i teaken!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det, iaf för mig. Inte alls snyggt som det är nu efter flitigt användande senaste månaderna. Skall prova helt annan produkt redan till hösten för att ha det perfekt till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att badbrygga i teak bäst lämnas obehandlad. Oljar du teaken är det lätt att smuts fastnar. och smutsigt blir det lätt av översköljande sjö, avgaser, etc. Obehandlat får du en snyggt grånad yta, som sedan bara är att tvätta av varje säsong. Vill man vara riktigt petig använder man Snappys 2-stegs behandling så blir teaken som ny.

Lacka skall du definitivt inte göra, badbryggan blir då livsfarligt hal.

Vad gäller olja till teak har jag mycket god erfarenhet av Owatrol D1, men bara använt den inombords till inredningsdetaljer, typ skåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...