Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Malmo_Yamaha

Elektrisk sjövattenpump

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Undrar om det finns el-drivna sjövattenpumpar som man kan använda för motorkylning??

Jag har googlat hit o dit och hittar inget vettigt... Någån som har erfarenhet på detta område???

MVH Allan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Du får nog titta på mekaniska.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat några intressanta 12V pumpar som är avseda för kontiniuerligt bruk, typ cirkulationspumpar, och nu behöver jag få svar på en till fråga och det är hur mycket vatten pumpar upp en sjövattenpump fr en AQ130 vid maxvarv, hur många liter per minut?????

Någån som kan detta?? Tusen tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på det där också.

Det jag vet är dock att en AQ130 på tomgång pumpar avsevärt mer än vad en vanlig  vattenslang lyckas leverera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans i röran har jag dokumentation om pumpen. men hittar den inte just nu. Jag vill minnas att en AQ 130:s impellerpump ger som max någonstans kring 15 - 20 l/min (ifall det ens var så mycket) För omkring 10 år sedan höll jag på att mickla ganska mycket med in- och utflöde av sjövatten i en AQ 130. Det hela slutade med att jag satte dit en större mekanisk impellerpump samt en bypas på utvattnet. Skälet till att jag inte satte en elektrisk pump var enkel, jag vågade inte, var osäker på att denna skulle ha samma driftsäkerhet som en mekaniskt driven. Idag skulle  jag säkert satt dit en elektrisk , ett par templarm samt övervakning av pumpen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar till allaGlad,

Ska förklara lite närmare vad ska jag ha El-pumpen till, ska montera färskvattenkylning på min nyrenoverade B20, tänkte behålla bilvattenpumpen som cirkulationspump till motor och värmepaketen och ha en El-pump som kyler avgaslimpan,knän och motors värmeväxlare.....

Därför är jag nyfiken på hur kraftig är en AQ130 original sjövattenpump så jag kan leta effter en el-driven med samma specifikationer........

Hoppas någån hittar dessa värdena någånstansCool

 

Tack, MVH Allan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar den här tråden till en fortsättning. Är själv ute på samma uppdrag och ska ha just sötvattenkylning på B20 som vi nu renoverar. Kommer använda antingen bilcirkulationspumpen eller sjövattenpumpen som sitter nu som cirkulation till motorkretsen, och behöver en pump som försörjer värmeväxlaren med sjövatten.

Har kollat på drevias pumpar här ovan i länkarna, verkar väl helt ok. Det jag funderar på är om denna funkar: 35l/ min

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137021

Det jag funderar på är ej avsedd för kontinuerlig drift. Frågan är hur länge som räknas som kontinuerlig drift. Vi kommer oftast köra båtmotorn 30-60 minuter, men kan ju hända att någon tur blir längre än så.

Vad har ni andra valt som gjort liknande lösningar?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har bilpumpen för motorns sirkulation så kan du ha bröstpumpen/impellerpumpen som kylning av värmeväxlaren det fungerade för mej i 10 år så det funkar nog för dej med

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilpumpen drivs väl med rem om jag inte missminner mig? Jag tror inte att jag har plats till att ha både remhjul och sjövattenpumpen inkopplade, det är trångt framför motorn. Från impellerhuser ca 5 cm frigång till skottet. Ska kolla upp det, men jag är osäker på om det får plats.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Har kollat vidare, och det finns ju plats för både bilcirkulationspump och impellerpump, och tack vare en annan tråd så vet jag hur jag ska lösa problemet med remskivorna.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...