Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
newboat

Yamarin eller? - Första motorbåt mälaren

Rekommendera Poster

Hej alla!

Nu är det dags första båten men vilken skall vi välja? Det är så svårt! Motor, storlek  märke, nytt/begagnat? Vad vi vill ha är:

1. Kvalitet

2. Tillräcklig prestanda. (vattenskidor nån gång) 

3. Kvällsutflykter och fiske med ungarna

4. Enkel att traila

5. Farvatten, mest ekoln

 Vi är familj på 2 vuxna, 2 barn och funderar på Yamarin 46 SC med 50 hp eller 50TC med 60hp kom med råd, ni verkar så kunniga. Vår budget är 100-150 tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finska Yamarin har som märke vad jag uppfattat ett mycket gott rykte för att de helt enkelt är bra  båtar. Så det är säkert ingen dålig investering.

Du behöver nog för att få igång en livlig diskussion om bästa köp tratta ner vad du söker efter genom att specificera båttyp. Är du inne på båten ska vara en styrpulpet? Antar att båten ska vara i storleksordningen 4,5 -6 meter för att vara lätt att hantera om du ska traila den fram och tillbaks.

Hardtop-, och Kabinbåtar tycker jag själv om då det erbjuder möjligheten till regn-/vindskydd samt övernattning. Men som sagt specificera gärna båttyp så blir svaren troligtvis mest relevanta.



Senast ändrad av Dumpdidump | 17 april 2008 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Bella 530 excel och tycker den är utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du traila mycket så är kanske en aluminiumbåt ett alternativ ?? Buster eller Silver !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte för rättvisans skull även nämna svenska Linder då vi snackar alu.båt.

Alu.båtar är ju väsentligen underhållsfria, tåliga och lätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för tipset! Vad vi söker är styrpulpet runt 5 meter. Det finns ju en mängd märken att välja bland och som nybörjare är det en djungel! Vad  tycker ni - begagnat eller nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Båtnytt #3 / 2008 testade 5 x styrpulpet.

TEST: 5 STYRPULPETARE

Styrpulpetbåtar runt 5,5 meter är väldigt populära. Vi har samlat AMT 185 R, Askeladden 525 Excel, Nordkapp Enduro 600, Ryds 568 GTI och Yamarin 56 SC till en hård femkamp. En av dem överraskar.

Har själv inte numret, men någon här på MG kanske kan avslöja något av slutsatserna i denna femkamp? Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför aluminiumbåt om man trailar mycket? Tar plast skada eller....? Har iof funderat på alubåt med tanke på att slippa underhåll men resten av familjen tycker de verkar omysiga, vill ha lite mer ombonat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, plasten tar inte skada av att trailas. Jämför man normal 5-meters styrpulpet aluminumbåt med en i plast så är aluminiumbåten lättare. Just vikten är ju av vikt Skrattande då båten ska av och på en trailer. Aluminiumbåten kan dessutom sjösättas i grundare vatten/eller dras upp om tiltar upp utombordaren såklart.

Vill man ha minimalt med underhåll på båten så är nog aluminium rätt.  Aluminiumet kan beroende på tycke och smak upplevas som kalla och plåtiga. Har själv plastbåt och är nöjd med det, men vissa fördelar jmf med plasten måste man ändå rättmätigt tillskriva aluminiumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Med tanke på tidigare inlägg!!

Sanning NR1

Båttidningar utser sällan eller aldrig någon vinnare dock fick AMT bäst omdöme

Sanning NR 2

ALU båtar är INTE underhållsfria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SANNING NR1

Nä, vara sälja annonsplatser till båttillverkarna och samtidigt ge bottenbetyg är nog svårt. Dette måste man nog ha i åtanke då man läser tester. Men en fingervisning ger det.

SANNING NR2

Alu.båtarna är inte underhållsfri vilket heller inte har påståtts.  Frågan kan kanske bäst nyanserat av relationen mellan en plastbåts v.s en alu.båtar nödvändiga underhåll. Putsa och gno kan man göra trots att det inte är nödvändigt. Motorn kräver ju sitt också oavsett plast eller aluminium.

Båtportalen.se sammanfattar underhållsfrågan på alu.båtar som så här; Aluminiumbåtar kräver enligt tillverkarna väldigt lite underhåll och är oömma i jämförelse. Att med en högtryckstvätt spola av skrovet (kanske ta upp den och spola av en gång extra under säsong) utan att ha på bottenfärg - det är något som passar den hotade marina miljön

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu börjar det bli bråttom med inköpet, fick båtplats idag! Hur kul som helst, när vi ställde oss i kö sa dom 2-3 år, men det gick på 6 månader! Hur kul som helst. Men nu gäller det att hitta båten! Nån som har bra förslag? Och alla ni som gett  bra input hittills, stort tack, mer av det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid kolla på de amerikanska badbåtarna bowriders.

Jag stod i valet mellan Bella 512 samt Bayliner 175BR, blev den senare pga inombordare, samt mkt mer motor inkl upptagningsvagn för pengarna.

Kolla denna - http://www.blocket.se/vi/15564355.htm?ca=9_s men den är från USA av klistermärkena att döma - så kolla on den är CE märkt, gärna av en riktig handlare innan du slår till.

Men ska du fiska en del bör du kanske välja nån med löstagbar matta tror Maxum 1800 har det. Vilken har samma skrov som Bayliner med mkt bra sjöegenskaper.

/Göran



Senast ändrad av gost | 18 april 2008 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du nämner två bra Yamarinbåtar i ditt första inlägg. Känns det rätt så gör du ett gott val.

Vad gäller motor så skulle jag välja en modern fyrtaktare eller en modern insprutad två-taktare. Allt annat skulle jag välja bort.

Ger ni er på 50-serien så välj 60-hästaren.

Som jag förstår så är detta er första båt. Köp då en begagnad där motorn är välservad, begär dokumentation. De allra flesta jag känner köper en båt som första båt som de behåller i ett par år inann de byter, oftast upp sig till en större. Men det är bra att börja i lite mindre skala och känna sig för.

Jag kan tillägga att jag har en Yamarin 490 som är föregångare till 50-serien. Jag är mycket nöjd med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 50sc med 60hk och far runt i samma vatten som du ska.

Den går riktigt fint, men se till att få en 12 istället för 13 som sitter på den orginal.

Ska du köpa beggad så se till att det är en motor som är nyare än 04 då insprutningen kom.

Min går på ca 0,5-0,6 nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar upp min båt nu på trailer - den väger ca 1800 kg och den är faktiskt lättare att ta upp än min förra båt på 500kg. Det hela beror bättre vinch och numera en båt som inte är lika baktung (stegrar inte lika mycket innan den är helt uppe på trailern). Men en lättare båt är att föredra vid trailing dels pga max last på trailern och att det är lättare att köra/bromsa. Dock tror jag inte det gör någon större skillnad för en 5-metersbåt om det är plast eller aluminium.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LättCool Du har rätt en 5-metersbåt går att traila bra oavsett om det är plast eller aluminium. Grabben på bilden tycks strunta i snurran. Det spar ju dryga 100 kg. Också ett tips... om vi snackar vikt Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mängd bra styrpulpetare i 4,5-6 meters storlek. Du skall satsa på ett välkänt märke med en modern 4 takt eller 2 takt med insprutare så blir det enklare att sälja om du tröttnar eller vill byta upp dig. Båtar från Norden har generellt bättre rykte och bra andrahandsvärde. Om de är bättre än USA båtar mfl är inget jag vet, så det lämnar jag därhän.

Bra märken är Yamarin, Buster, AMT, Askelladden, HR, Uttern och någon till. Välj helst en japansk 4 taktare eller Evinrude E-tec eller Mercury Optimax vad gäller insprutade 2 takt.

Båtarna du nämnre i ditt första inlägg är bra båtar. Om du tvekar mellan 4,6 eller 5 meter så skulle jag satsa på 5 meter. Har själv nyligen köpt en begagnad HR 510 med Suzuki 4 takt. Letade länge men fastnade för denna då den hade rätt utrustning. Det är också en viktig parameter.

Lycka till.

Mikael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag måste tacka för alla bra tips som kommer, detta är verkligen en kanon site, med hur mycket kunnigt folk som helst. Men det blir svårt att vällja båt, var nästan helt klar på Yamarin 46, men det verkar som en hel del atlernativ finns som är minst lika bra, samt att man kanske skall satsa på modellen större runt 5 meter. Yamarin verkar vara ett premium märke som är dyrare än uttern, ryds, men är Yamarin verkligen bättre? Eller skall man satsa på billigare? Tappar man i kvalitet eller är de andra nästan lika bra, men billigare?

Som jag sagt tidigare skall båten trailas, vi kommer att använda den i bunnsjön och båten får inte vara för hög då vi inte kan åka till sjön Ören. nån som vet om Yamarin 50 kommer under broarna till Ören?

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det, har ni fattat ett beslut? Vi är en familj med 2 barn och sitter idag i en drygt 6 m daycruiser, en KMV 2000 DC. Den är dock som en stor garderob för oss för vi nyttjar vare sig pentry eller sovmöjligheter så nu funderar jag starkt på att beställa en ny 56SC.

Det blir mest dagsturer och transport och då vill man ha det öppet i fören.

Var det någon som kunde avslöja testresultaten från Båtnytt #3? Tidningen finns inte att få och testet finns inte ännu att beställa.

Har dock ett litet huvudbry, är tillika sugen på en 53BR (den är ju för läcker) men är orolig att den ska kännas lite kort i sjögång.

Vad har ni för erfarenheter av det? Vi är ofta ute i sjöbrisen och här uppe högst upp i bottenviken går sjön ganska krabb, tror ni att en 5.20's (Yamarinen då) blir besvärlig att åka i?

Ska också tillägga att vi inte har för avsikt att nöjesåka i 12 sekundmeter ;o)

Frågan är alltså, en 56SC med F100 eller en 53BR med F80? Vad säger juryn?

--Segla lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en Yamarin 5220 (53BR) och den gick BRA - men båten kommer bäst till sin fördel om man har en 100-hästare därbak. tex med 2 vuxna och 2-3 barn eller 4 vuxna då är det trögt att få upp den i plan med en 80-hästare - så satsa på 100-hästaren om du väljer 53 BR.

Den är enkel att lägga i och ta upp själv.

Lycka till med båtköpet! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, ber om ursäkt för att jag 'kapat' tråden för egen diskussion, förhoppningsvis kan erfarenheterna hjälpa även andra i tråden :o)

PatricS: Tack för svaret, nu är jag otacksam och törstar naturligtvis efter mer när jag äntligen får tag i någon med erfarenhet av just den båten:o), hoppas det är ok.

Nu är det så här att vi har 2 spår, ett funktionellt (frugan, vem annars) och fart/estetiskt/image/sjöduglighet, dvs undertecknad. Ja jag vet, jag är ytlig...:o) Dock skulle jag gärna ta lite synpunkter på följande frågor om du har tid över:

- hur klarar den säg 8-10 sekundmeter krabb sjö? 4-6 m/s? slår det hysteriskt eller?

- kan man vara 2 familjer i den, ryms man?

-  bränselekonomi?

- trimplan eller inte trimplan och om du hade det, funkade det bra även i sidvind som friskar i?

- Funkar det att sitta fram under 'sjöbris' utan njurbälte?? :o)

Och slutligen, kan du göra en bedömning skillnaden på 53 BR och en 5.5 meters båt i sjögång, vet ju inte vad du har idag men har du gått upp en storlek så kanske du kan ge mig lite tankar runt det?

Litar på att du har en radda med svar på frågor som jag går och ältar med mig själv hela dagarna. Dessutom måste man ju beställa NU om man ska den i juni :o).

Alex, fin båt men för mig blir den iaf lite liten.

Mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Peter,

Jag har (precis som PatricS) haft en 5220 under några år.

Det är en härlig båt, tack vare sina 600 kg (utan motor) går den hur stadigt som helst i sjön. Innan min 5220 hade jag en Höga Rodd 465 men den var nog lite för lätt (350 kg) och slog rätt hårt i sjön vilket min rygg inte uppskattade.

Jag har alltid känt mig trygg på sjön i min 5220, den tar vågor bra och är underbart lättmanövrerad. Oftast var det bara jag och gumman i båten och då var den hur pigg som helst med 80-hästars Yamaha 4-takt i baken. Med 2 vuxna till och tre ungar så är den lite segare upp i plan men väl där går den fint, den är ju byggd för 7 personer.

Dessutom tycker jag att det är en av de snyggaste båtarna i klassen för att ta det där med det estetiska. ;-)

Bränsleekonomin har jag ärligt talat ganska dålig koll på, jag tankade när det behövdes. Vill minnas att den enligt Yamahas körfakta skulle dra runt 0,6 l/M men det har jag inte mätt upp.

Den slår inte hysteriskt utan går stadigt och fint och några trimplan har jag aldrig känt behov av. Och njurbältet kan du lämna hemma, klagade inte min rygg så är det ett gott betyg!

Jag har (som PatricS) nyss blivit med en 64 DC som ju väger hela 1100 kg och den är såklart ännu stadigare men inte riktigt lika lättmanövrerad (eller så har jag bara inte hunnit vänja mig än). Jag bytte främst för att till nöds kunna övernatta i båten.

Min 5220 finns just nu här (under begagnat):

http://www.oxbom.se



Senast ändrad av Sirba | 01 maj 2008 | 23:23

post-10919-1394235448,2838_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Sirba, inte för att mitt beslut blev lättare efter alla superlativenGlad men när jag tolkar det du skrev så verkar det ju som att den är ungefär det jag vill ha.

Sen är den förbaskat snygg!!

Kanske att man skulle hänga på en F100 i så fall, det kan hända att vi ibland blir uppemot 8 pers i båten. Nåja, 56SC är ju också riktigt fin men vi får väl se om jag lyckas bestämma mig idag, annars får jag ta det till helgen.

Den fyller ju också den funktion man avkräver om man köper den med akterkapell, sen har jag hört mkt gott om jsut det skrovet dom har på 56SC/CC.

Nåja, det blir nog en Yamarin iaf, modell och motor återstår att se.

Är ni fler som vill 'hjälpa' mig med beslutsunderlag så skicka på det bara. Allt emottages tacksamt.

Mvh

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har fått svar på det mesta nu. :-)

En generell regel är väl ungefär som så - så stor båt och så stor motor som möjligt - som plånboken tillåter.  Cool

En Yamarin på ca 5 m bör man nog inte vara mer än 4-5 pers på för att åka bekvämt.

Ex - Jag sålde min Yamarin 490 BigRide årsmodell -97 med 50 hk 4t för 2 år sedan för 95 kkr som du kan se i min sjöbod.

Ett tips kan vara att köpa i Finland - de är fortfarande lite billigare där. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PatricS: Du har helt rätt, har bara drabbats av ångesten innan beställning och väntade fortfarande på det där som fick vågen att tippa över åt nåt håll, dock har du rätt i att jag redan vet det jag behöver.Glad

Med det sagt så kan jag också konstatera att jag precis lagt in beställningen på en 56 SC med en F80. Kompletterad med akterkapell, vagn, lite plotter/ekolod, trimplan och vattenskidstolpe så kändes det helt enkelt helt rätt på alla sätt. Vi får en liiite större båt som duger till både sjögång och lek.

 Tror jag får en båt som är mkt användbar i de flesta lägen och vi känner oss riktigt nöjda. Leverans 25 Maj, nu hoppas vi att tiden flyger iväg fram tills dess.Cool

En får tacke för alla goda råd och alla åsikter, ska försöka återrapportera erfarenheter när vi väl får den sjösatt och klar.

--P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...