Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jaken

Bra och dåligt uppförande mot andra på sjön

Rekommendera Poster

En annan tråd jag startade om ett helt annat ämne gick in på detta. Vill därför ge den en egen plats. Själv tycker jag nästan alla man möter är mycket trevliga och visar hänsyn. Men till min besvikelse kan jag läsa att många tyvärr har andra erfarenheter. 

Ge exempel på vad du tycker folk gjort bra och även mindre bra. Kom gärna med förslag till va vi alla kan göra för att ha det fint ihop. Cool Och va vi inte skall göra.Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har varit debatterat ett flertal ggr och några störande beteende har utkristalliserats.

1. Seglare som kryssar i trånga farleder.

2. Seglare som går för motor med seglen uppe och håller på sin rätt som seglande.

3. Motorbåtar som kör för nära i hög hastighet.

4. Motorbåtar som genom sin fart drar upp stora svall.

5. Båtförare som inte hälsar. Speciellt när det inte sker mellan kategorierna

motor<->segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...båtar som inte tycker att högertrafik finns på sjön .

Ex.  att i en vanlig ganska smal farled inte framföra sin båt på höger sidan utan uppförsig som att det bara är en riktning på farleden !!!!!

Jag tycker att ,går man med långsam fart SKA man hålla till höger

så att omkörning kan ske på ett enkelt och tryckt sätt ....

-Rätt eller fel ?!?!?!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Att stå med mororn på för att kanske ladda batterierna.

Att inte förstå att seglare inte behöver ta ner seglen när dom går för motor i en trånga farleder.

Att släppa ur barna i gummibåtarna med motorer i naturhamnarna, som dom sedan lämnar vind för våg utan hänsyn för andra i viken.

Att man inte plockar rent efter sig utan lämnar skiten (grillar/papper/burkar/ t.o.m glas) kvar i naturen.

Bara kastar saker i sjön, utan tanke.

(Det kanske blir bättre med körkort) Förvånad

BRA

Hjälpsamma vid ankomst vid bryggor, slussar, mackar. (Tar emot)

Många, de flesta är trevliga, nyktra och bjuder på sig själva. Vinkar glatt :)

Hjälpsamma vid problem, kan vara motorproblem, bogsering etc.

Visar hänsyn för allt och alla, de flesta.

(De har nog körkort) Flört

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det väl så att de allra flesta man möter på sjön och i hamnar är mycket trevliga, visar hänsyn och är hjälpsamma.

När det uppstår några problem eller dispyter beror det nog på att endera parten är ovan eller okunnig.

Själv tycker jag det finns några generalklausuler man kan ha med sig på havet.

* Hjälp till! Båttre erbjuda sin hjälp och den inte behövs än att bara titta på och någonting händer.

* Visa hänsyn! Lägg dig inte bredvid någon i naturhamn utan att fråga först.

    * I hamn, förstå att du ligger i en hamn och inte i en naturhamn. Ta så liten plats som möjligt och var beredd på att släppa in en till genom att lossa lite i fören.

    * Lägg jollen i aktern, inte vid sidan av din båt, så att fler kan komma till bryggan. Det är inte ok att lägga jollen vid sidan bara för att man inte vill ha någon utanför sig.

* Inse att segelbåtar seglar! Få segelbåtar kryssar över 7kn så beräkna hur du skall gå bakom om det är trångt.

* Inse att motorbåtar går fortare än segelbåtar och gör större vågor! Lev med att det kan bli lite skvalpigt ibland - eller segla utomskärs.

 

Säsongen är för kort för att lägga negativ energi på petitesser. Njut av den sommar som komma skall och se'gla'ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det väl så att de allra flesta man möter på sjön och i hamnar är mycket trevliga, visar hänsyn och är hjälpsamma.

När det uppstår några problem eller dispyter beror det nog på att endera parten är ovan eller okunnig.

Själv tycker jag det finns några generalklausuler man kan ha med sig på havet.

* Hjälp till! Båttre erbjuda sin hjälp och den inte behövs än att bara titta på och någonting händer.

* Visa hänsyn! Lägg dig inte bredvid någon i naturhamn utan att fråga först.

    * I hamn, förstå att du ligger i en hamn och inte i en naturhamn. Ta så liten plats som möjligt och var beredd på att släppa in en till genom att lossa lite i fören.

    * Lägg jollen i aktern, inte vid sidan av din båt, så att fler kan komma till bryggan. Det är inte ok att lägga jollen vid sidan bara för att man inte vill ha någon utanför sig.

* Inse att segelbåtar seglar! Få segelbåtar kryssar över 7kn så beräkna hur du skall gå bakom om det är trångt.

* Inse att motorbåtar går fortare än segelbåtar och gör större vågor! Lev med att det kan bli lite skvalpigt ibland - eller segla utomskärs.

 

Säsongen är för kort för att lägga negativ energi på petitesser. Njut av den sommar som komma skall och se'gla'ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...