Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nutshell

Alpha one gen 1 problem

Rekommendera Poster

Såg till min förfäran att drevet läcker olja genom dreneringshålet på underhuset!

Jag skruvade av drevet i höstas och då såg jag inga läckage!

Drevet har stått upprätt inomhus i ca 5 grader hela vintern.

Jag bytte packboxen under vattenpumpen och tätningen mellan över och underhus samt oringarna på vertikalaxeln som går i överhuset.

Detta gjorde jag förra våren i samband med impeller byte.

Någon som har någon aning om vad problemet ligger?

Jag har inte kluvit drevet ännu men tipps motages tacksamt.

Mvh

Nutshell

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade själv den lilla packningen mellan över och underhus för några år sedan, läckte givetvis som ett soll!!

Kan va värd o dubbel kolla så inte den har ramlat ur innan ihopmontering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp den lilla, lilla packningen i oljehålet är lätt att missa men ack så bra å ha, fram med nyckeln och ta isär över och underhus igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope! den lilla oringen är inte missad!

drevet har fungerat sedan förra våren då jag bytte allt detta som jag skrev ovan inklusive oringen.

Jag skall klyva drevet nästa helg .

Fick tipps om att det är nog de två  packboxarna i överhuset där axeln från underhuset går in i.

Frågan är om man kan byta dessa underifrån när man kluvit drevet eller om man måste ta det uppifrån å skruva i sär hela överhuset??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att en packbox sitter monterad uppifrån, alltså under nedre lagret i överhuset. Den undre packboxen sitter däremot underifrån.. Så det blir att montera bort ingående axeln (håll reda på shimsen längst in) och öppna locket och lyfta upp vertikal axeln. Då ser du packboxen rakt ner. Kolla då packboxens anliggningsyta på den del du lyfter upp. Väldigt vanligt att det är ett spår där eller till och med rost. Och då hjälper det inte att bara byta packbox utan den axelbiten måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...