Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Jimmy

Instabil Selco

Rekommendera Poster

Gäst Jimmy

Fören börjar lätt studsa på min Selco 14ft när man närmar sej 30 knop. Beror detta på att den är för lätt? Eller vad är anledningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olle

Motorn kan vara för lågt monterad. Trimvinkeln på motorn kan vara fel, prova att vinkla ner den lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur den studsar. Om den studsar i längstgående riktning så har du tiltat ut motorn för långt. Trimma in den lite, om du har PT. Har du inte det så sätt in den ett hack och prova tills fenomenet slutar. Om den studsar i sidled, vobblar skall du dra ner på farten, om den fortsätter tillräkligt länge så välter du tillslut. Ett sätt att komma till rätta med detta är att kompensera med ratten. När den lutar åt höger ratta åt vänster... Detta går ganska fort så det krävs lite träning. Dom flesta snabba v-bottnade båtarna har detta problemet. Det är dock i högre farter än 30 knop, så jag tror nog mer på att tilta in motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor motor har du? Går båten över 30 knop? Jag tror att Seclo båtarna inte är gjorda för att gå mer än 25-30 knop. Men när du säger studsa låter de mer som en snabbare rörelse. Om fören åker upp och ner med jämna mellanrum så är det nog att trimma ner den som de andra sagt. Testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmy

Tiltade in motor en bit och det blev bättre.. Min Selco går ganska precis 30 knop.. Det känns som sagt inte som att de är gjorda för att gå fortare.. Den vobblar inte i sidled men däremot kan den dra ner åt något håll ibland. Beror det på felaktig viktfördelning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Brunk

Appropå Selco! Är det någon som vet en www sida där det finns en guide över vilka Selcobåtar som finns? Har en från -69 (enligt uppgift) och som är 4,10 x 1,60 och villl veta vad modellen heter. Maila mig på mattias.brunk@bthbygg.se. Behöver veta detta för att kunna försäkra den... Tack på förhand! //Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...